Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, το τελευταίο χρονικό διάστημα, υλοποιεί πιλοτικά δράσεις, που συμβάλλουν στον περιορισμό και στην απλοποίηση των συστημάτων αδειοδοτήσεων, ξεκινώντας από 25 διαδικασίες αδειοδότησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Οι πρωτοβουλίες αυτές του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι εναρμονισμένες με το νόμο – πλαίσιο για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας στην αδειοδότηση επιχειρήσεων, που παρουσίασε, χθες, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσία του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά.
Ειδικότερα, σε πρώτο στάδιο, το ΥΔΜΗΔ, σε συνεργασία με τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία, θεσμοθέτησε και έθεσε ήδη σε ισχύ το σύστημα γνωστοποίησης, δηλαδή την πλήρη κατάργηση της απαίτησης υποβολής φακέλου δικαιολογητικών, στις παρακάτω επαγγελματικές δραστηριότητες:
1. Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος διάθεσης τροφίμων και ποτών (19 δραστηριότητες αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών όπως παντοπωλείο, ιχθυοπωλείο, κρεοπωλείο, κατάστημα ξηρών καρπών, γαλακτοκομικών και ζαχαρωδών ειδών κ.λπ.), καθώς και οι συναφείς γνωστοποιήσεις αναφορικά με την αντικατάσταση, μεταβίβαση καταστήματος και προσθήκη σε αυτό άλλης συναφούς δραστηριότητας. Η γνωστοποίηση κατατίθεται από τον ενδιαφερόμενο μετά τη χορήγηση προέγκρισης από το Δήμο.
2. Καταστήματα παροχής υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας (κομμωτήριο, κουρείο, κατάστημα περιποίησης χεριών ποδιών, εργαστήριο δερματοστιξίας) και οι συναφείς γνωστοποιήσεις σχετικά με την αντικατάσταση, μεταβίβαση καταστήματος. Η γνωστοποίηση κατατίθεται από τον ενδιαφερόμενο μετά τη χορήγηση προέγκρισης από το Δήμο.
3. Γυμναστήριο ή αθλητική σχολή (αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού), καθώς και οι συναφείς με αυτήν γνωστοποιήσεις όπως επέκτασης και μεταβίβασης γυμναστηρίου ή αθλητικής σχολής.
Συγκεκριμένα, με το σύστημα της γνωστοποίησης, παύουν να ισχύουν:
α) η υποβολή φακέλου δικαιολογητικών,
β) η επεξεργασία δεδομένων και οποιοσδήποτε ex ante έλεγχος από τη διοικητική αρχή στην οποία υποβάλλεται η δήλωση του ενδιαφερομένου,
γ) η έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξης και αντίστοιχα
δ) η ανάκληση διοικητικής πράξης σε περιπτώσεις εντοπισμού από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς στοιχείων που συνιστούν λόγο διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης.
Στη θέση των παραπάνω θεσπίζονται:
α) η προτυποποίηση (η αποτύπωση δηλαδή του θεσμικού πλαισίου σε μορφή προϋποθέσεων) των διοικητικών διαδικασιών άσκησης δραστηριότητας επαγγέλματος,
β) η γνωστοποίηση στις Αρχές, της έναρξης δραστηριότητας με την κατάθεση υπογεγραμμένης υπεύθυνης δήλωσης του ενδιαφερομένου περί της ανάληψης πλήρους ευθύνης για την τήρηση του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων για τη λειτουργία της εκάστοτε επιχείρησης,
γ) η χορήγηση στον ενδιαφερόμενο βεβαίωσης υποβολής γνωστοποίησης από την αρμόδια Αρχή, ταυτόχρονα με την κατάθεση των ανωτέρω υπεύθυνων δηλώσεων (χωρίς δηλαδή κανενός είδους επεξεργασία δεδομένων από την καθ’ ύλην αρμόδια για την παραλαβή της γνωστοποίησης αρχή).
Η εν λόγω βεβαίωση αποτελεί αποδεικτικό ότι ο ενδιαφερόμενος (και οι εμπλεκόμενοι τρίτοι) έχει αναλάβει ενώπιον των αρχών, με υπογραφή του, την ευθύνη για τη νόμιμη λειτουργία της επιχείρησής του. Κατά συνέπεια, με χρήση της συγκεκριμένης βεβαίωσης, η οποία επέχει θέση άδειας, ξεκινά η νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης
δ) η ενδυνάμωση των ex post ελέγχων, οι οποίοι ορίζεται να διενεργούνται υποχρεωτικά στο 20% των υποβληθεισών γνωστοποιήσεων (ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο του 5% που ισχύει για τις υπεύθυνες δηλώσεις) και
ε) η παύση / διακοπή λειτουργίας (στη θέση της ανάκλησης διοικητικής πράξης).
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!