Ο εμπαιγμός από το υπουργείο συνεχίζεται…
Με μαθηματική ακρίβεια οδηγούμαστε σε δημιουργία τμημάτων δημιουργικής απασχόλησης 3ωρης διάρκειας -πιθανόν σε λίγα χρόνια υπό την εποπτεία των Δήμων- χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ με voucher (κουπόνι/α) που θα δίνονται στο γονέα για να εγγράψει όπου θέλει το παιδί του και με προσωπικό όχι απαραίτητα εκπαιδευτικούς και με ελαστικές μορφές εργασίας.
Ποιοί αποφασίζουν για το παρόν και το μέλλον της προσχολικής αγωγής;
Ποιό άγριο παιχνίδι παίζεται γύρω από το Νηπιαγωγείο;
Το υπουργείο της παιδείας με πομπώδεις διαδικασίες ανακοίνωσε μήνα Αύγουστο, τη διάλυση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού χαρακτήρα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και προσπαθεί να πείσει την κοινωνία ότι πρόκειται για εκπαιδευτική καινοτομία που έχει πλεονεκτήματα!
Ας δούμε αναλυτικά τα υποτιθέμενα ‘πλεονεκτήματα’ του Ενιαίου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου :
Ψέμα 1ο: «Όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει Ολοήμερα. Δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνουν ολοήμερα έτσι ώστε να μην μετακινούνται οι μαθητές σε όμορα νηπιαγωγεία που χαρακτηρίζονται ως ολοήμερα όπως ισχύει μέχρι σήμερα».
Η μετατροπή όλων των Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα αναφέρεται για λόγους εντυπωσιασμού, αφού δεν είναι δυνατόν το 60% των Νηπιαγωγείων της χώρας, με το οξύτατο κτιριακό πρόβλημα και χωρίς κονδύλια για προσλήψεις και εξοπλισμό, να γίνουν με μαγικό ραβδί Ολοήμερα!
Το απίστευτο είναι ότι αυτό θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο! Στην Υ.Α. με Αρ. Πρωτοκόλλου: 130272/Δ1/05-08-2016 Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου αναφέρουν:
«14.Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού σύμφωνα με την με αριθμ. 128546/Β1/03-08-2016 εισήγηση της Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδόθηκε σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4270/2014 (ΦΕΚ 143, τ. Α’), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.6 του άρθρου 10 του ν. 4337/2015 (ΦΕΚ 127/2015, τ. Α’)».
Εκτός βέβαια αν σχεδιάζουν να έχουν δυνατότητα εγγραφής στο Ολοήμερο, μόνο τα παιδιά των οποίων εργάζονται και οι δύο γονείς! Σ’ αυτή την περίπτωση θα κλείσουν και όσα Ολοήμερα υπάρχουν, αφού με τα μεγάλα και συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας που έχουμε σα χώρα, είναι σπάνιο να βρεθεί οικογένεια με εργαζόμενους και τους δύο γονείς των παιδιών!
Το Πάσχα στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις» ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι για να είναι εφικτή η φοίτηση όλων των παιδιών β’ ηλικίας (προνήπια) στο Νηπιαγωγείο
«… μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών. Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία…»
Δηλαδή, αντί να υλοποιηθεί η δέσμευση του Υπουργού για την ίδρυση 500 Νηπιαγωγείων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν όλα τα παιδιά 4-6 χρόνων στο Νηπιαγωγείο, προχωρούν άμεσα στη μετατροπή «εν δυνάμει» 1.594 περίπου Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα.
Ψέμα 2ο: «Εναρμονίζεται το ωράριο έναρξης και λήξης του νηπιαγωγείου με το ωράριο έναρξης και λήξης του δημοτικού σχολείου ικανοποιώντας ένα βασικό αίτημα της ελληνικής οικογένειας».
Με το νέο πρόγραμμα η εναρμόνιση είναι μόνο κατά τη λήξη.
Έως τώρα τα Νηπιαγωγεία είχαν εναρμόνιση με τα Δημοτικά σχολεία κατά την πρωινή προσέλευση. Ας δούμε αναλυτικά το σχέδιο του Υπουργείου και τα πολύ μεγάλα προβλήματα που θα παρουσιάσει:
Η κλιμακωτή προσέλευση των παιδιών όπου υπάρχει πρόωρη υποδοχή (το πιο πιθανό είναι σε όλα σχεδόν τα Ολοήμερα) και οι ανοιχτές- για μεγάλο χρονικό διάστημα- πόρτες των Νηπιαγωγείων και επιπλέον των Δημοτικών (σε περίπτωση συστέγασης) εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Σημαντικότερος, όμως, είναι ο κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών, λόγω των αλλεπάλληλων-προσελεύσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων, η επίβλεψη και εποπτεία των παιδιών είναι ελλιπής, γιατί σε πολλές περιπτώσεις η έξοδος των Νηπιαγωγείων βρίσκεται σε απόσταση από την αίθουσα διδασκαλίας. Εκτός αν υπάρχουν «δεύτερες σκέψεις», έτσι ώστε η προαιρετική πρόωρη υποδοχή να μετατραπεί σε υποχρεωτική για όλα τα παιδιά βασικού και ολοήμερου προγράμματος.
Καταργείται το 15λεπτο της αποχώρησης και αντικαθίσταται με αποχώρηση ακριβώς στις 13:00.Επισημαίνουμε ότι τόσο ο χρόνος προσέλευσης, όσο και ο χρόνος αποχώρησης των παιδιών θα πρέπει να λογίζονται ως διδακτικός χρόνος. Ο χρόνος αποχώρησης που υπάρχει στο πρόγραμμα με το οποίο λειτουργούμε έως σήμερα είναι παιδαγωγικά σωστός, γιατί δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να παραλαμβάνουν με ασφάλεια και χωρίς άγχος τα παιδιά. Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά θα πρέπει να αποχωρήσουν ταχύτατα σε διάστημα κάποιων δευτερολέπτων για να μην παρακωλύεται το πρόγραμμα. Προφανώς οι συντάκτες του προγράμματος έχουν υπόψη τους τα Δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, όπου τα παιδιά αποχωρούν μόνα τους και σε διάστημα λίγων λεπτών (5’). Ο/η νηπιαγωγός του απογευματινού θα πρέπει να συγκεντρώνει τα εναπομείναντα παιδιά τα οποία, αφού πάρουν τον εξοπλισμό τους, θα πάνε στην αίθουσα που έχει οριστεί (αφού αδειάσει) για το φαγητό, τη χαλάρωση και τη φύλαξή τους .
Ψέμα 3ο: «Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος από 13.00 έως 16.00 με ελάχιστο αριθμό νηπίων και προνηπίων, πέντε (5) για τα 1/θέσια, δέκα (10) για τα 2/θέσια και δεκατέσσερα (14) για τα 3/θέσια και άνω νηπιαγωγεία».
Η πραγματική συνθήκη όμως είναι: Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος εκεί που έχει δημιουργηθεί τμήμα 14 παιδιών (σύμφωνα με το άρ. 35Α του Ν. «Ρυθμίσεις για την Έρευνα» που ψήφισαν πρόσφατα).
Επίσης το υπουργείο με στόχο την αποδόμηση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού ρόλου του Ολοήμερου έθεσε προϋποθέσεις για την παρακολούθησή του και έτσι μόνο συγκεκριμένα παιδιά μπορούν να εγγραφούν στο Ολοήμερο. Οι ελάχιστοι αριθμοί παιδιών για τη λειτουργία τμήματος είναι το αγαπημένο παιχνίδι του υπουργείου το οποίο έχει επιδείξει ιδιαίτερη ικανότητα στον τομέα αυτό (για παράδειγμα διπλασιάζοντας τον ελάχιστο αριθμό μαθητών στα Νηπιαγωγεία). Οπότε είναι πιθανό αυτοί οι αριθμοί παιδιών να είναι προσωρινοί, γιατί αν δουν ότι δεν συμβάλλουν τα μέγιστα στις περικοπές δαπανών θα τους διπλασιάσουν!
Ψέμα 4ο: «Διασφαλίζεται η δημιουργία τμημάτων με ισοδύναμη κατανομή των μαθητών ως προς το φύλο, την ηλικία και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (μέχρι σήμερα δεν διασφαλιζόταν κάτι τέτοιο διότι η κατανομή των τμημάτων δεν γινόταν με βάση τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών, το φύλο και την ηλικία κλπ, αλλά βάσει των προτιμήσεων των γονέων για κλασικό ή ολοήμερο τμήμα)».
Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά κατανέμονται στα τμήματα με αντιπαιδαγωγικό τρόπο και δημιουργούνται ανισότητες μέσα στο ίδιο τμήμα και ως προς την ώρα προσέλευσης και ως προς την ώρα αποχώρησης. Ακόμα και αν γίνει ισοδύναμη κατανομή (το 56,5% περίπου ων Νηπιαγωγείων της επικράτειας είναι οργανικά ή λειτουργικά μονοθέσια οπότε δεν τίθεται θέμα κατανομής των παιδιών) αυτή μπορεί να γίνει μόνο στα βασικά πρωινά τμήματα και όχι στο απογευματινό Ολοήμερο.
Με το νέο Πρόγραμμα η σύνθεση των τμημάτων είναι ρευστή σε αντίθεση με τα αμιγώς κλασικά ή Ολοήμερα που έχουμε έως σήμερα, των οποίων η σύνθεση είναι σταθερή και διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής του παιδιού. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της προσαρμογής των παιδιών στην αρχή της σχολικής χρονιάς θα ενταθούν τα πολλά προβλήματα, το άγχος του αποχωρισμού, και οι δυσκολίες προσαρμογής που ήδη υπάρχουν, από το γεγονός ότι το παιδί που είναι στο Ολοήμερο θα είναι υποχρεωμένο να αλλάζει ομάδα στο απογευματινό πρόγραμμα και να προσαρμόζεται εκ νέου σε ομάδα διαφορετικής σύνθεσης παιδιών.
Ψέμα 5ο: «Αναμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και διορθώνονται οι στρεβλώσεις του άτυπου μεικτού προγράμματος που εξ ανάγκης λειτουργούσε. Τα δύο (2) ξεχωριστά προγράμματα που υπήρχαν ενοποιούνται και γίνεται ένα ενιαίο πρόγραμμα για όλα τα νηπιαγωγεία δομημένο, σε υποχρεωτική ζώνη (8:30 – 13:00) και προαιρετική (13:00- 16:00)».
Με το νέο Ενιαίο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο δημιουργούνται μικτά τμήματα σε κάθε σχολείο ανά την Ελλάδα και σε κάθε τμήμα Νηπιαγωγείου. Τα μικτά τμήματα που μέχρι τώρα αποτελούσαν μια μικρή εξαίρεση, αφού γινόταν όπως αναφέρουν οι εγκύκλιοι σε εξαιρετικές περιπτώσεις (μη λειτουργία κλασικού Νηπιαγωγείου στην περιοχή, μικρός αριθμός μαθητών ή άλλες περιπτώσεις), με κοινή πρόταση του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και του Δ.ντή Εκπ.σης, τώρα γίνονται κανόνας.
Δεν υπήρχε πολυτυπία προγραμμάτων στο Νηπιαγωγείο. Υπήρχε ένα κλασικό πρόγραμμα και ένα Ολοήμερο και οι γονείς επέλεγαν ελεύθερα ποιο πρόγραμμα θα παρακολουθούσαν τα παιδιά τους. Τώρα με τον ενιαίο τύπου Νηπιαγωγείο έχουν ένα βασικό πρόγραμμα και μία προαιρετική φύλαξη (για τα παιδιά που μπορούν να το αποδείξουν ότι ανήκουν σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.).
Ψέμα 6ο: «Δίνεται τέλος στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τις πρόωρες αποχωρήσεις, οι οποίες αποδομούσαν το πρόγραμμα και μετέτρεπαν το Ολοήμερο σε απλή φύλαξη παιδιών. Όπως είναι γνωστό σε όλους (Υπουργείο, εκπαιδευτικούς και γονείς), τα τελευταία χρόνια, μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού των εγγραφέντων μαθητών, ενώ αρχικά επέλεγε το ολοήμερο πρόγραμμα, στη συνέχεια, ζητούσε πρόωρη αποχώρηση πριν τη λήξη του έτσι ώστε να συμπίπτει με την ώρα λήξης του δημοτικού σχολείου».
Όταν οι πρόωρες αποχωρήσεις, δινόταν με ‘φειδώ’ όπως οριζόταν αρχικά (και αργότερα σε κάποιες εγκυκλίους) και εκεί που πραγματικά υπήρχε ανάγκη δεν διαταρασσόταν καθόλου το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δε δημιουργούνταν προβλήματα, αντίθετα αναγνωριζόταν η αντισταθμιστική του σημασία και ο κοινωνικός του χαρακτήρας.
Όταν άρχισαν από τις προηγούμενες ηγεσίες να δίνονται οι πρόωρες αποχωρήσεις με τη μορφή ‘εξυπηρέτησης – ρουσφετιού’ από Δ.ντές Εκπ.σης και Συμβούλους δημιούργησαν πρόβλημα στη λειτουργία του και υποβαθμίστηκε ο εκπαιδευτικός του ρόλος. Η πιστή εφαρμογή των νόμων όμως διακρίνει πρωτίστως αυτούς που κυβερνούν.
Ψέμα 7ο: «Αυξάνεται η ώρα της συνεργασίας των νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση, σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος και για αποτελεσματικότερη οργάνωση και διοικητική λειτουργία του νηπιαγωγείου».
Οι θέσεις των νηπιαγωγών δεν είναι ενιαίες πια, αφού γίνεται διάκριση σε πρωινό βασικό ή απογευματινό ωράριο και δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής βάρδιας όπως συνέβαινε έως τώρα στο αμιγώς Ολοήμερο τμήμα. Συνεπώς, διακόπτεται οποιαδήποτε συνεργασία των εκπαιδευτικών, αφού κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ξεχωριστό τμήμα (Βασικό ή Ολοήμερο) και δεν υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων και των νηπιαγωγών. Με το νέο πρόγραμμα οι θέσεις των νηπιαγωγών χωρίζονται σε εκπαιδευτικές πρωινές και απογευματινής απασχόλησης χωρίς εναλλαγή βάρδιας.
Η κοινή ώρα συνεργασίας που αναφέρει το υπουργείο δεν (θα) υπάρχει ουσιαστικά αφού η/ο νηπιαγωγός του πρωινού βασικού θα πρέπει να έρχεται 1 διδακτική ώρα το πρωί νωρίτερα για πρόωρη υποδοχή. Που υπάρχει λοιπόν ο κοινός χρόνος των νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση και σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος το οποίο δεν είναι κοινό; Επίσης η αποτελεσματικότερη οργάνωση της διοικητικής λειτουργίας που μας αναφέρουν (ώρες για γραμματειακή υποστήριξη), δεν ορίζεται πουθενά στην υπουργική απόφαση του ωραρίου.
Ψέμα 8ο: «Συσχετίζεται η ρύθμιση του ωραρίου των Νηπιαγωγών με το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα».
Η ρύθμιση του ωραρίου μπορούσε να γίνει στο ισχύον πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δεν υπήρχε ανάγκη να γίνει νέο πρόγραμμα. Στο ισχύον πρόγραμμα υπήρχε η δυνατότητα να γίνει διαχωρισμός σε διδακτικές περιόδους και το Συντονιστικό νηπιαγωγών έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση εδώ και τρία χρόνια (σύμφωνα με το Ν. 4115/13)
Η αυθαίρετη σύνδεση του ωραρίου με νέο ενιαίο τύπου Ολοήμερο, η εξειδίκευσή του χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες του Νηπιαγωγείου, η κλίμακα αναφοράς του που είναι 9 Νηπιαγωγεία από τα 5.140 και η υπογραφή του το Δεκαπενταύγουστο (προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις), αποδεικνύουν ότι η πραγματική πρόθεση του Υπουργείου δεν είναι να δοθεί ωράριο στους νηπιαγωγούς αλλά να εδραιωθεί ο νέος τύπος ενιαίου μνημονιακού Νηπιαγωγείου!
Ας αναλογιστούν την (ιστορική) ευθύνη αυτοί που προτείνουν κι υπογράφουν ‘πολιτικές αποφάσεις’ ντροπής κι όταν τα σχολεία είναι κλειστά!
Ψέμα 9ο: «Προβλέπεται η λειτουργία της πρόωρης υποδοχής από 7.45 έως 8.30 και στο Νηπιαγωγείο όπως και στο Δημοτικό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των γονέων».
Ένα από τα ιδιαίτερα και περίεργα ‘τεχνάσματα’ του υπουργείου είναι η πρόωρη υποδοχή. Η πρόωρη υποδοχή έγινε για να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε το πρωί στην προσέλευση των παιδιών η οποία μετατέθηκε από τις 8.00 στις 8.20 .Το ζήτημα είναι ότι στο πρόγραμμα αναφέρεται ως προαιρετική και βέβαια εμπαίζουν τους νηπιαγωγούς, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι όχι μόνο θα λειτουργεί σίγουρα για τα παιδιά του Ολοήμερου, αλλά θα είναι πολύ μεγάλες οι πιέσεις για τη λειτουργία της και για τα παιδιά του βασικού προγράμματος. Αυτός ακριβώς ήταν ο σκοπός τους. Να τη θεσμοθετήσουν ως προαιρετική, αλλά να προκύψει μετά η ανάγκη μέσα από την κοινωνική πίεση να γίνει υποχρεωτική! Οι νηπιαγωγοί να δεχτούν πιέσεις από τους γονείς και το υπουργείο να δώσει τη λύση!
Τεχνάσματα του τύπου πρόωρης υποδοχής θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στα Νηπιαγωγεία με τη δήθεν προαιρετικότητα μιας ζώνης που ως τώρα ήταν η κανονική ζώνη προσέλευσης των παιδιών. Αλλάζοντας το όνομα δεν αλλάζεις την κοινωνική ανάγκη.
Ψέμα 10ο: «Ικανοποιείται τέλος η ανάγκη για ενιαίο σχεδιασμό στο πλαίσιο της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέρος της οποίας είναι και το Νηπιαγωγείο».
Η απόφαση της 85ης ΓΣ της ΔΟΕ (Ιούνιος 2016) αναφέρεται σε: Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο). Η απόφαση αυτή δεν αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρχει ομοιογένεια ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο και στο Ενιαίο 12χρονο σχολείο, ούτε ότι το Νηπιαγωγείο πρέπει να γίνει ένα «μικρό» Δημοτικό με μικρότερης ηλικίας παιδιά. Η Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση έχει τις ιδιαιτερότητές της. Έχει κοινά σημεία αλλά διαφοροποιείται σημαντικά από το Δημοτικό Σχολείο. Το Νηπιαγωγείο οφείλει να διατηρήσει την αυτονομία του μέσα στο γενικό πλαίσιο, έχει το δικό του ωρολόγιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τις ώρες που είναι κατάλληλες για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα των παιδιών. Ο ενιαίος τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (στον οποίο τα παιδιά εγγράφονται με προϋποθέσεις) μετατρέπει το απογευματινό τμήμα σε ένα τρίωρο φύλαξης και ακυρώνει τον αντισταθμιστικό ρόλο του.
Αν πραγματικά θέλουν ένα 14χρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό ας νομοθετήσουν άμεσα την υποχρεωτική δίχρονη Προσχολική αγωγή και εκπαίδευση και την πολυδιάστατη σύνδεσή της με το Δημοτικό, τόσο από άποψη αρχών, όσο και από άποψη δομής, σκοπών, στόχων και προγραμμάτων.
Τα θέματα του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού Ολοήμερου χωρίς προϋποθέσεις και αποκλεισμούς, της αναλογίας παιδιών/νηπιαγωγού, της καθιέρωσης υποχρεωτικής 2ετούς προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για μια Αριστερά δεν είναι παιδαγωγικό ζήτημα αλλά κατ` εξοχήν κοινωνικό και πολιτικό θέμα.
Γονείς νηπίων
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!