O σχολικός εκφοβισμός αποτελεί διεθνές φαινόμενο και σε κάθε χώρα εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους, σε ποικίλη ένταση, με πολλές και διάφορες αφορμές. Πρόκειται για την συστηματική και ανεπιθύμητη επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνουν ένα ή περισσότερα παιδιά ενάντια σε κάποιο άλλο, σύμφωνα με του ειδικούς.
Σήμερα, Παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας, διοργάνωσε μια ενημερωτική εκδήλωση για τα παιδιά στον χώρο του σχολείου με θέμα την ενδοσχολική βία.
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η Σχολική Σύμβουλος κ. Μαρία Πετρίδη, η οποία απευθύνθηκε στα παιδιά εξηγώντας πως θα πρέπει να είναι αγαπημένα μεταξύ τους και να μην έχουν βίαιη συμπεριφορά το ένα με το άλλο.
Προηγήθηκε η ομιλία της Καθηγήτριας Αγγλικών κ. Χρυσούλας Προύτσου για την σχολική βία, ενώ λίγο αργότερα τα παιδιά και των δυο τμημάτων της έκτης τάξης ανέπτυξαν με πολύ ωραίο και έξυπνο τρόπο την έννοια της ενδοσχολικής βίας, τι την προκαλεί αλλά και πως μπορούν οι γονείς και οι δάσκαλοι να αντιληφθούν εάν ένα παιδί έχει πέσει θύμα ενδοσχολικής βίας.
Ακολούθησε η προβολή ενός βίντεο το οποίο ετοίμασε ο δάσκαλος κ. Χρήστος Καραγιώργος ενώ πρέπει ν’ αναφέρουμε και τα μηνύματα που πέρασαν τα παιδιά μέσα από μικρά πλακάτ και τις ζωγραφιές τους κατά τη ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Τι είναι ενδοσχολική βία
Σύμφωνα με την «Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου»Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής, συζήτησης και μελέτης και στην Ελλάδα. Θεωρείται πλέον κοινωνικό πρόβλημα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών που διεξάγονται σε σχολεία της χώρας μας.
Οι όροι που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν το φαινόμενο είναι: «ενδοσχολική βία», «εκφοβισμός» και «θυματοποίηση». Ορίζουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία δεν αντιμετωπίζονται κατάλληλα. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας αποσιωπούνται διότι θεωρείται ότι εκθέτουν και στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου. Γενικά, παρατηρείται έλλειμμα ενημέρωσης, περιορισμένη ευαισθητοποίηση και σχετική άγνοια για τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος, καθώς οι γονείς μιλούν ελάχιστα για το πρόβλημα με τα παιδιά τους, οι μαθητές-θύματα συχνά αντιδρούν με απόσυρση και αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια από τους ενήλικες και τέλος οι εκπαιδευτικοί συζητούν ελάχιστα στην τάξη τις συμπεριφορές βίας και εκφοβισμού.
Μορφές ενδοσχολικής βίας
Η ενδοσχολική βία μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:
• απειλή τραυματισμού ή φυσικός τραυματισμός κάποιου. Εκδηλώνεται με χειρονομίες, σπρωξίματα, ξυλοδαρμούς.
• συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.
• εκβιασμοί για απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων.
• προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους.
• αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου.
• διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.
• σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση με ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.
Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης
Στα πλαίσια της πρόληψης έχουν εφαρμοστεί κάποια προγράμματα κατά του εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας. Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών οφείλεται κυρίως στην υιοθέτηση της κοινωνικής προσέγγισης, μιας ολιστικής προσέγγισης, που στοχεύει στην αλλαγή του κλίματος του σχολείου, ώστε να μην αναπαράγει τη βία. Στα πλαίσια της ολιστικής προσέγγισης οι παρεμβάσεις αφορούν όλους: το σχολείο, την τάξη, τον εκπαιδευτικό, τους μαθητές, τους γονείς τους και ολόκληρη την τοπική κοινωνία.
ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΙΤΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
{gallery}KALAMBAKA/2oDHMOTIKO_EKDHLVSH_BIA:::0:0{/gallery}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!