Στην ανάγκη εξυγίανσης του πολιτικού συστήματος αναφέρθηκε ο κ. Γιώργος Κυρίτσης, ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Αριστεράς, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών «Έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των αιρετών αντιπροσώπων Βουλής και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» κατά την συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής στις 14 και 15 Οκτωβρίου.
Ειδικότερα, επεσήμανε ότι οι σχέσεις των πολιτών με το πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς βρίσκονται στο σημείο μηδέν και εξήγησε ότι με αφορμή την κρίση αναδείχτηκαν οι στρεβλώσεις και οι παθογένειες του πολιτικού συστήματος. Όπως είπε, η εμπλοκή πολιτικών κομμάτων σε μεγάλα οικονομικά σκάνδαλα έπληξε ακόμη περισσότερο το σύνολο του πολιτικού συστήματος και έφερε στην επιφάνεια τις κάθε είδους ανεπάρκειες που υπάρχουν σε θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης και οικονομικού ελέγχου.
Ο βουλευτής Τρικάλων της Δημοκρατικής Αριστεράς υπενθύμισε και την πρόταση νόμου που είχε καταθέσει το κόμμα του, από τον περασμένο Νοέμβριο για την «Χρηματοδότηση, διαφάνεια και ισότητα ευκαιριών στην πολιτική δράση», την οποία η κυβέρνηση παρέπεμψε στις ελληνικές καλένδες.
Όμως, δόθηκε αφορμή στον βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς να υπενθυμίσει ότι: «ακόμη υπάρχουν οι εκκρεμότητες από το παρελθόν. Ακόμη, όλοι θυμόμαστε έναν Τσουκάτο, που πήρε 1 εκατομμύριο μάρκα από τη Siemens και είπε τα έδωσε στα ταμεία του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Επίσης, από το 2010 δεν έχει ξεκαθαρίσει ούτε η υπόθεση Μαντέλη, ο οποίος παραδέχθηκε ότι είχε πάρει χρήματα από τη Siemens. Τέλος, ακόμη δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τα δάνεια των κομμάτων. Τι δάνεια πήραν, για τι ποσά μιλάμε, αν τα αποπληρώνουν, αν έχουν μπει σε διακανονισμό, αν έχουν βάλει υποθήκες. Γιατί από τη μία ακούμε για οικονομικούς ελέγχους με ορκωτούς λογιστές στα κόμματα αλλά κανείς δεν βγάζει τα πορίσματα των ελέγχων στην δημοσιότητα.»
Κατόπιν, ο κ. Κυρίτσης έκανε μια αναλυτική περιγραφή του νομοσχεδίου ανά άρθρο παραθέτοντας και τις προτάσεις και τις επιφυλάξεις της Δημοκρατικής Αριστεράς:
– Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπολογίζει ότι η νέα ρύθμιση θα οδηγήσει σε μείωση της κρατικής χρηματοδότησης κατά 46%. Όμως, όπως αναφέρει η έκθεση, η διεύρυνση της βάσης υπολογισμού της κρατικής χρηματοδότησης (τακτικά έσοδα, έσοδα από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) ενδέχεται να προκαλέσει στο μέλλον αύξηση των ποσών χρηματοδότησης ακόμη και έναντι της υφιστάμενης. Και αυτό θα πρέπει να αποτραπεί.
– Για τον τρόπο κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης το νομοσχέδιο προσθέτει στους δικαιούχους και τους συνασπισμούς κομμάτων. Όμως δεν πειράζει τα ποσοστά κατανομής. Αυτό σημαίνει ότι τα κόμματα που υπάρχουν θα εξακολουθούν να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος.
– Στα άρθρα 5 και 6, εισάγονται περιορισμοί για την ιδιωτική χρηματοδότηση, που θα πρέπει να γίνεται με ονομαστικές καταθέσεις. Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 5, χορηγίες από 1.500 ευρώ και πάνω προς κόμματα και από 500 ευρώ και πάνω προς υποψήφιους πρέπει να γίνονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Όμως τα ποσά αυτά είναι υψηλά. Θα πρέπει το σύνολο των ιδιωτικών εσόδων να διακινείται μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Επιπλέον, στην παράγραφο 7 του άρθρου 5 απαγορεύεται η χορήγηση τραπεζικών δανείων, με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση πέραν του τρέχοντος έτους. Εμείς ζητάμε πλήρη απαγόρευση χορήγησης τραπεζικών δανείων σε πολιτικά κόμματα.
– Όσον αφορά στους περιορισμούς, για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Απαγορεύονται οι χορηγίες από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα που ανήκουν στο στενό ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, τους ΟΤΑ και τους ιδιοκτήτες ΜΜΕ. Εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι ο περιορισμός της απαγόρευσης μόνον στους ιδιοκτήτες ΜΜΕ είναι ανεπαρκής. Γιατί δεν επιβάλλουμε περιορισμό και στους ιδιοκτήτες εταιρειών που αναλαμβάνουν ή εκτελούν δημόσια έργα; Ή γιατί μόνο στο πρόσωπο του ιδιοκτήτη κι όχι του υψηλόβαθμου διευθυντικού στελέχους; Την ίδια επιφύλαξη διατύπωσε και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Η Δημοκρατική Αριστερά λοιπόν καταψήφισε το άρθρο 5 κατά την ονομαστική ψηφοφορία.
– Στο άρθρο 14 προβλέπεται ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο στα κόμματα 10% της χρηματοδότησης για την μη εμπρόθεσμη δημοσίευση του ισολογισμού και της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων. Εμείς προτείναμε πέραν αυτού, πρόστιμο 50% για ελλιπή ή αντικανονική τήρηση των βιβλίων και φυλάκιση μέχρι 2 ετών για τον οικονομικό υπεύθυνο.
Ο κ. Κυρίτσης έκλεισε την εισήγησή του λέγοντας ότι χρειάζονται ρυθμίσεις που θα αντιμετωπίσουν αποφασιστικά την διαφθορά. Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα δεν αφορά μόνον τους πολιτικούς. Εξυπηρετεί την εύρυθμη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.
{youtube}6Vu3Gxq4zCI{/youtube}
{youtube}kNyIXxBpyVY{/youtube}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!