Του ΔΟΜΗΝΙΚΟΥ ΒΕΡΙΛΛΗ
Η ολοκληρωμένη κατασκευή του Ε65 είναι ένα από τα πλέον χρήσιμα και
αναγκαία έργα για τη χώρα μας. Είναι, όμως και η μεγάλη ελπίδα μας
για το μέλλον της Καρδίτσας, για την πρόοδο και την ανάπτυξη της
περιοχή μας. Γιατί ο ολοκληρωμένος αυτοκινητόδρομος Ε65
(Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) που ως γνωστόν θα ξεκινά, νότια,
πριν από τη Λαμία και θα καταλήγει, βόρεια, στην Εγνατία οδό είναι, το
πλέον χρήσιμο αναπτυξιακό έργο για την άρση της οδικής απομόνωσης η
οποία μας οδηγεί και στην αναπτυξιακή και οικονομική υποβάθμιση της
περιοχής μας.
Η προσπάθεια μας για το σχεδιασμό, την ένταξη στον προγραμματισμό
των ελληνικών κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την εκκίνηση
των εργασιών πέρασε από χίλια κύματα και πολλές δυσκολίες. Αλλά
τελικά κατορθώσαμε, βήμα – βήμα, μέσα από πολλές δυσκολίες και εμπόδια
να τον σχεδιάσουμε, να τον εντάξουμε στον προγραμματισμό και της ΕΕ
και το έργο να ξεκινήσει. Τελικά κατασκευάστηκε μόνον το μεσαίο τμήμα
(Ξυνιάδα-Τρίκαλα). Ενώ μένουν μετέωρα το Βόρειο τμήμα
(Τρίκαλα-Εγνατία) και το Νότιο τμήμα (Ξυνιάδα- Λαμία).
Κατά τη διάρκεια των διεκδικήσεων υπήρξαν τεράστιες δυσκολίες να
πειστούν οι Κυβερνήσεις, για κάθε επιμέρους βήμα, σε όλη την εξέλιξη
του έργου. Υπήρξε όμως και αρχική άγνοια ως προς την χρησιμότητα και
την αναγκαιότητα του έργου για την Καρδίτσα και την Ελλάδα και δεν το
κρύβω ότι δέχτηκα ακόμα και ειρωνικά σχόλια για το εφικτό του έργου
και την «παράξενη» ονομασία Ε65. Αλλά η μεγαλύτερη , όχι πάντα
εμφανής , αντίθεση και πολεμική εναντίον του έργου προέρχεται από
διάφορα «συμφέροντα», είτε αυτά είναι «τοπικιστικά»,, είτε, κυρίως, «
ανταγωνιστικά».
Το χειρότερο είναι ότι υπήρξαν αρνητικές πολιτικές αποφάσεις σε βάρος
του Ε65 και μετά την εκκίνηση των εργασιών.
Συγκριμένα το 2013 κ 2014 η Κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για
άγνωστους λόγους , αφαίρεσε από το σχεδιασμό αυτού του
αυτοκινητοδρόμου τα τμήματα Τρικάλων – Εγνατίας και το τμήμα από
Ξυνιάδα μέχρι νότια της Λαμίας και παρέδωσε τον σχεδιασμό ενός «τυφλού
Αυτοκινητοδρόμου». Τότε ( τον Δεκέμβριο του 2014), με σχετικό άρθρο
μου στο Νέο Αγώνα ,προέβλεπα ότι , έως το2018 θα έχουν κατασκευαστεί
όλοι οι αυτοκινητόδρομοι πλην του Ε65. Επίσης, οι βουλευτές Τρικάλων
Μ. Ταμήλος κ Ηλ. Βλαχογιάννης και Φθιώτιδας Κων.
Κουτσογιαννακόπουλος , παρότι ανήκαν στην κυβερνητική πλειοψηφία ,
ήταν οι μόνοι που αντέδρασαν επίσης , αλλά μάταια.
Το αποτέλεσμα είναι σήμερα ενώ οι άλλοι 4 Αυτοκινητόδρομοι της
Ελλάδας έχουν ολοκληρωθεί κατασκευαστικά στον Ε65 κατασκευάστηκε
μόνον το μεσαίο τμήμα. Ολοκληρώθηκε το τμήμα Τρικάλων- Ξυνιάδας.
Αναλαμβάνοντας το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ο κ Σπίρζης
είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι είχε ένα θετικό έργο στο Υπουργείο
του. Κατάφερε να ολοκληρώσει όλους τους οδικούς άξονες της χώρας,
πλήν του Ε65. Ολοκληρώθηκε μόνον το μεσαίο τμήμα του Ε65 γιατί, παρά
τις προσπάθειες του Υπουργού, η ΕΕ ακόμη δεν έδωσε το πράσινο φως για
την έναρξη των εργασιών στο τμήμα Ξυνιάδα – Λαμίας και παράλληλα δεν
υπάρχει χρηματοδότηση για το τμήμα Καλαμπάκας– Εγνατίας.
Όμως από την άνοιξη του 2017 ο Υπουργός εδώ από την Καρδίτσα- παρόλο
ότι παρέλαβε τον σχεδιασμό ενός τυφλού αυτοκινητοδρόμου- μας
διαβεβαίωνε δημόσια ότι η κατασκευή του τμήματος Ξυνιάδας- νότια
Λαμίας θα ξεκινούσε από το καλοκαίρι του 2017.
Τώρα πέρασε και το δεύτερο καλοκαίρι και γιαυτό ο Υπουργός οφείλει να
ενημερώσει τι συμβαίνει. Είναι η γραφειοκρατία; Είναι οι
προηγούμενες προτάσεις που δεν μπορούν να αναιρεθούν; Το έργο
ξεχάστηκε; ή υπερίσχυσαν εκεί, στην ΕΕ, τα διάφορα συμφέροντα;
Έχω την άποψη πως πρέπει , πλέον, να πάρουν κάποια πρωτοβουλία και οι
Δήμαρχοι , οι βουλευτές , η Περιφέρεια Θεσσαλίας, η ΠΕΔ, ΤΑ
Επιμελητήρια. Όλοι οι φορείς της Θεσσαλίας να παρέμβουν στην ΕΕ και
κυρίως στον ίδιο τον πρωθυπουργό. Αν δεν ολοκληρωθούν αυτή τη χρονική
περίοδο όλες η διαδικασίες τότε το έργο πολύ δύσκολα θα παραδοθεί
ολοκληρωμένο.
Έζησα , όλη την ιστορία του Ε65 από την αρχική πρόταση μέχρι τώρα
και θυμίζει, η όλη κατάσταση, ανάλογα έργα της περιοχής μας στο
παρελθόν που έμειναν στα χαρτιά. Γιατί όση καλή θέληση και αν
υπάρχει, εδώ που φτάσαμε και με δεδομένο ότι κατασκευάστηκαν όλοι οι
ανταγωνιστικοί αυτοκινητόδρομοι, δύσκολα θα προχωρήσει γρήγορα και
ολοκληρωμένο το έργο αν δεν υπάρξουν κινητοποιήσεις στη Θεσσαλία και
παρεμβάσεις σε ανάλογα υψηλά επίπεδα της ΕΕ. Στην περίπτωση αυτή θα
χαθεί ακόμη μία ευκαιρία για την ανάπτυξη ιδιαίτερα της Καρδίτσας και
γενικότερα της Κεντρικής Ελλάδας και θα διαπραχθεί άλλο ένα έγκλημα σε
βάρος της Ελλάδας.
Υ.Σ. Στην περίπτωση που κατασκευαστεί το τμήμα Ξυνιάδας- Λαμίας του
Ε65, τότε η διαδρομή Λαμίας- Λάρισας μέσω Καρδίτσας θα είναι
μικρότερη, περισσότερο άνετη και με λιγότερα διόδια από ότι είναι η
σημερινή διαδρομή Λαμίας- Λάρισας μέσω Μικροθηβών.