Η χώρα μας διαθέτει το χαρακτηριστικό να αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της τουριστικής αγοράς παγκοσμίως. Το 25% του εγχώριου ΑΕΠ προκύπτει από την τουριστική κινητικότητα της χώρας με αποτέλεσμα να καθορίζεται η τύχη της, σε αυτή τη δυσοίωνη περίοδο του Κορωνοιού, από τη διαμόρφωση της υγειονομικής κρίσης στον ευρύτερο παγκόσμιο χάρτη, καθώς η χώρα μας δέχεται επισκέπτες από κάθε γωνιά της γης!
Καθώς όμως κάποιες χώρες που αποτελούν μεγάλους πελάτες μας, αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία, δυσχεραίνονται οι προσπάθειες για προβλέψεις.
– Ποιο το στοίχημα που κερδίζει η Ελλάδα μέσα στη δίνη του Κορωνοιού:
Δίχως να τρέφουμε αυταπάτες για την τρέχουσα τουριστική περίοδο, ο Αύγουστος εκτιμάται ότι θα αποτελέσει για πολλούς λόγους τον μήνα της προσαρμογής με ουσιαστική επανεκκίνηση από τον Σεπτέμβριο. Ο Οκτώβριος, είναι ο μήνας με σημαντική κινητικότητα του εγχώριου τουρισμού παράλληλα με ροή αλλοδαπών τουριστών και ο Νοέμβριος ειδικά για τη φετινή σεζόν, να αποτελέσει μία γέφυρα προς τον Δεκέμβριο «επεκτείνοντας» την τουριστική περίοδο των Χριστουγέννων μέχρι τις αρχές του 2021! Φυσικά, το πάζλ της περιόδου θα διαμορφωθεί από πολλούς παράγοντες όπως μεταφορές, υποδομές, ασφάλεια σε συνάρτηση φυσικά με την πορεία της υγειονομικής μάστιγας και εξέλιξης του ιού. Το μεγάλο στοίχημα όμως για την Ελλάδα είναι η συνέπεια και η αξιοπιστία που επέδειξε η χώρα μας αναβαθμίζοντας το κριτήριο της Ασφάλειας στο διεθνές στερέωμα, καθώς αυτό αποτελεί έναν από τους βασικούς δείκτες που διαμορφώνουν το status της χωρών και τον βαθμό ενδιαφέροντος από τους επικείμενους επισκέπτες.
– Πως θα επηρεάσει όμως η τρέχουσα κατάσταση, την τύχη των καταλυμάτων;
Το κύριο ζήτημα θα είναι η ανασφάλεια που «γεννάει» η μαζικότητα του τουρισμού καθώς αυτό που αναπαράγεται από τα ΜΜΕ είναι «όλα να γίνονται αραιά», στις αίθουσες, στις παραλίες, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, παντού. Τα μικρά και ευέλικτα σχήματα θα επιδείξουν καλύτερο δείκτη προτίμησης και επιβίωσης. Τα κύρια όπλα για προσέλκυση επισκεπτών θα είναι η ασφάλεια, η υγεία, η καλή φήμη της χώρας, της περιοχής και γενικά ενός ισχυρού τουριστικά brand.
Όσον αφορά την Ελλάδα, δίχως αμφιβολία, η Κυβέρνησή μας διαχειρίστηκε την υγειονομική κρίση εξαιρετικά, χτίζοντας συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων χωρών – ανταγωνιστών, κάτι το οποίο αναμένεται να εξαργυρώσει στο έτος 2021, προετοιμαστείτε λοιπόν!
Δεν είναι όμως μόνο η υπερβάλλουσα ζήτηση που πρέπει να μας ικανοποιεί. Η όποια ανασφάλεια καλλιεργήθηκε σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση, δεν πρέπει να μας οδηγήσει σε έντονη μείωση τιμών γιατί απλά πουλάμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα εξαγοράζουμε… είναι η ευκαιρία για άντληση περισσοτέρων εύρωστων πελατών οι οποίοι έχουν ως προτεραιότητα την εξασφάλιση μέτρων υγείας, ενώ παράλληλα με την αύξηση των V.I.P πελατών θα παρατηρηθεί και αύξηση μικρών groups. Δεν πρέπει επίσης να παραληφθεί το γεγονός ότι νιώθουμε ασφαλείς όταν ταξιδεύουμε οδικώς.
Αναλυτικότερα, όσον αφορά τα καταλύματα, η ανάγκη για αύξηση της ιδιωτικότητας θα επηρεάσει αρνητικά τα hostels του κοινόχρηστου χαρακτήρα και της μαζικής συμβίωσης με μόνο δίλημμα το: «χαμηλό κόστος ή ασφάλεια;»
Οι ολοκληρωμένες ξενοδοχειακές μονάδες λόγω των πολλών χώρων που διαθέτουν και της πιο επαγγελματικής φιλοξενίας, θα έχουν τον πρώτο λόγο! Η καθαριότητα θα αποτελέσει ύψιστο κριτήριο επιλογής και η σχέση εμπιστοσύνης με τον πελάτη θα αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους επόμενους…
– Ποιοι τομείς του τουρισμού θα παρουσιάσουν μεγάλη ύφεση;
Ο Συνεδριακός Τουρισμός θα αντικατασταθεί από σεμινάρια και επιμόρφωση μέσω τηλεδιασκέψεων. Ο περιορισμός των συναθροίσεων στα πλαίσια του Θρησκευτικού Τουρισμού επίσης θα συμβάλλει αρνητικά στην ομαλή εξέλιξη του τουρισμού. Στο σημείο αυτό που μας αφορά έντονα λόγω του θρησκευτικού χαρακτήρα των Μετεώρων, προβάλουμε το φυσιολατρικό θαύμα των Μετεωρίτικων Βράχων ως ενός διάσημου και μοναδικού Open Air Museum!
Σπυρίδων Δημ. Νικολογιάννης
–Οικονομολόγος –MSc in Banking and Tourism