Η σιδηροδρομική γραμμή του ΟΣΕ αρχίζει να βυθίζεται από το υψος της γέφυρας του ΟΣΕ στην ΕΟ Κοζάνης-Σερβίων και διέρχεται υπόγεια το Σταθμό της Κοζανης (δυο κυλιόμενες σκάλες). Από το ύψος του Στρατοπέδου συνεχίζει για ένα περίπου χιλιόμετρο με cut-cover μέχρι το λόφου στον Άγιο Χαράλαμπο όπου μπαίνει σε υπόγεια σήραγγα για να βγει πίσω από το Βατερο. Στο ύψος της σημερινής Πανεπιστημιούπολης προβλέπεται υπόγειος σταθμός (πέντε κυλιόμενες σκάλες). Η γραμμή συνεχίζεται μεχρι την Καλαμπάκα όπου διακλαδίζεται σε μια γραμμή προς Αθηνα και μια προς Ηγουμενίτσα. Η διαδρομή Κοζανη-Αθηνα προβλέπεται να έχει διάρκεια περίπου 3,5 ώρες.
Το πιο πάνω έργο αφορά την επιβατική γραμμή και μόνο, ενώ οι εμπορικές αμαξοστοιχίες παρακάμπτουν την πόλη στο ύψος των Κοίλων και συνεχίζουν δυτικά. Μεταξύ Κοιλων-Μαυροδενδρίου, κοντα στη ΒΙΠΕ, προβλέπεται η δημιουργία εμπορευματικού σταθμού, της πλέον νευραλγικής ίσως υποδομής για την ανάπτυξη της περιοχής.
Δεν πρόκειται για ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά για τον προγραμματισμό του ΟΣΕ που είχε συμφωνηθεί με το Δήμο Κοζανης στα πλαίσια του ΓΠΣ το 2006. Στη συνέχεια με κοινή προσπάθεια που καταβάλαμε με τη διοίκηση του ΟΣΕ και την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ (2009-2011) το πιο πάνω έργο χαρακτηρίστηκε διευρωπαϊκό δίκτυο, πήρε δηλαδή το διαβατήριο για την ένταξη του στο πρόγραμμα μεταφορών του ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 840 εκ ευρώ. Μέχρι το Γενάρη του 2015, που παρακολουθούσα από πολύ κοντά ως βουλευτής την εξέλιξη του έργου, ο ΟΣΕ είχε προχωρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ωρίμανση του, εξού και η ένταξη του στο ΕΣΠΑ.
Τη συνέχεια την ξέρουμε όλοι καθώς το έργο περιφρονήθηκε από τους (πρωην) βουλευτές μας και τελικά απεντάχθηκε τον Ιούνιο του 2019 καθώς η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν έδινε δεκάρα για το σιδηρόδρομο και για την περιοχή. Το κερασάκι στην τούρτα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έβαλε ο εκλεκτός τους περιφερειάρχης γκρεμίζοντας τις δυο γέφυρες του ΟΣΕ και καταργώντας πρακτικά το σιδηρόδρομο για την Κοζανη με θλιβερούς παρακολουθητές τους τότε τοπικούς άρχοντες, οικολόγους κατ´όνομα, στην ωραία τελετή. Τους είχαν μείνει βλέπετε τα νταούλια από το δημοψήφισμα και κάπου έπρεπε να τα βγάλουν να παίξουν.
Δυστυχώς η ίδια και απαράλλαχτη πολιτική για το συγκεκριμένο έργο, αλλά και για το σιδηρόδρομο γενικά, συνεχίζεται από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ που όπως αποδεικνύει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) συναγωνίζεται αυτή του ΣΥΡΙΖΑ στην αγνόηση του Σιδηροδρόμου. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Σιδηρόδρομος απουσιάζει εκκωφαντικά από το περιβόητο σχέδιο Πισσαρίδη όπως και από το θλιβερό master plan για την περιοχή μας.
Όλα αυτά φέτος αποκτούν μια ιδιαίτερη διάσταση αφού η ΕΕ μαζί με τη Βρετανία (παρα το Brexit) αποφάσισαν από κοινού το 2021 να είναι έτος του Σιδηροδρόμου. Μεγαλεπήβολα έργα προγραμματίζονται παντού στην Ευρώπη καθώς η ανάπτυξη του τρένου με ηλεκτροκίνηση είναι καθοριστικής σημασίας στον αγώνα κατά της Κλιματικής Αλλαγής.
Στην Ελλάδα συνεχίζουμε απτόητοι πιστεύοντας ότι εκπληρώσαμε το καθήκον μας στο περιβάλλον με τη βίαιη απολιγνιτοποίηση και στη Δυτική Μακεδονία τρέχουμε στον ΟΣΕ που μας ζητάει 2 εκ ευρώ γιατί αθετήθηκαν οι συμφωνίες για την επανακατασκευή των δυο γεφυρών που γκρεμίστηκαν.
Οι πολίτες απέδειξαν πριν δέκα μέρες ότι δεν αποδέχονται τετελεσμένα για τον τόπο μας και δήλωσαν ειρηνικά και δυναμικά τη θέληση τους να ζήσουν και να δημιουργήσουν εδώ και όχι αλλού.
Αυτοί που μας εκπροσωπούν έχουν μια ακόμα ευκαιρία να δείξουν αν αντιλαμβάνονται το ρόλο τους και την κρισιμότητα των στιγμών.
Πάρις Κουκουλόπουλος
Μέλος Εκτελεστικού Πολιτικού Συμβουλίου Κινήματος Αλλαγής