Η Πολιτεία με τις διατάξεις των παρ. 4 και 5 του αρ. 20 του ν. 3865/2010, όρισε ότι τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ) και του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ), που θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από 1.01.2015 και εφεξής, δικαιούνται σύνταξης στο 60ο έτος της ηλικίας, με τη συμπλήρωση σαράντα (40) ετών συντάξιμης υπηρεσίας.
Για την άμβλυνση των δυσχερειών που επήλθαν από τη βίαιη υπαγωγή στον νέο ασφαλιστικό νόμο, ο νομοθέτης δημιούργησε ένα μηχανισμό ομαλότερης μετάβασης, καθώς προέβλεψε στο άρθρο 22 παρ. 4 του 3865/10 ότι ο συντάξιμος χρόνος του προσωπικού των ΕΔ, των ΣΑ και του ΠΣ που έχει καταταγεί μέχρι την 31.12.1995 και θεμελιώνει δικαίωμα σύνταξης από την 1.1.2015 και μετά να προσαυξάνεται κατά τρία (3) έτη, με την καταβολή της προβλεπόμενης, από τις διατάξεις του άρθρου 59 του Π.Δ. 169/2007, εισφοράς για τη συμπλήρωση σαράντα (40) ετών συντάξιμης υπηρεσίας.
Το κόστος εξαγοράς είναι απαγορευτικό, καθιστώντας επί της ουσίας τον νόμο ανενεργό, διότι πλέον η αναγνώριση γίνεται με την καταβολή από τον ασφαλισμένο της εισφοράς ασφαλισμένου και εργοδότη, στο ποσοστό που ισχύει κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης εξαγοράς, δηλαδή 20% επί των συντάξιμων αποδοχών του, αντί του 6,67% που ίσχυε παλαιότερα.
Η τροποποίηση του κόστους των 3 συντάξιμων ετών του άρθρου 22 παρ. 4 του 3865/10 αυξήθηκε υπέρμετρα σε βαθμό αποτρεπτικό για εξαγορά με την ψήφιση του Ν.4387/2016 (ΦΕΚ 85/2016 τ. Α ́). Το εν λόγω πρόβλημα δεν επιλύθηκε ούτε με την ψήφιση του Ν. 4670/2020 (ΦΕΚ 43 Α΄).
Επίσης με τις συναφούς περιεχομένου διατάξεις του αρ. 11 του ν. 4609/2019, προβλέφθηκε ότι για την εφαρμογή των παραγράφων 4 & 5 του άρθρου 20 του ν. 3865/2010 (Α΄ 120) και της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 3883/2010, πέραν των μονάδων και υπηρεσιών της παρ. 5 του άρθρου 40 του π.δ. 169/2007 (Α΄ 210), προσμετράτε αυξημένος στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι πέντε (5) έτη και ο χρόνος υπηρεσίας σε μονάδες και υπηρεσίες, ανεξαρτήτως γεωγραφικού προσδιορισμού, στις οποίες στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν υπηρετήσει ασκώντας καθήκοντα της ειδικότητας τους.
Με έγγραφες διευκρινήσεις του τότε ΑΝΥΕΘΑ (Υπηρεσιακό Σημείωμα Υπ΄ Αριθμόν 1931/26 Ιουν 19), γινόταν σαφές ότι η προσμέτρηση κατά την παρ.1 του άρθρου 11 του ν.4609/2019 στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι τα πέντε (5) έτη επί του χρόνου υπηρεσίας σε Μονάδες και Υπηρεσίες, ανεξαρτήτως γεωγραφικού προσδιορισμού, στις οποίες τα στελέχη των ΕΔ έχουν υπηρετήσει ασκώντας καθήκοντα της ειδικότητας τους, λειτουργεί ευεργετικά για τους δικαιούμενους παρέχοντας τη δυνατότητα πέραν των διανυθέντων ως έτη εκστρατείας κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 40 του Π.Δ. 169/2007 να θεμελιώσουν αμιγώς και πέντε (5) επιπλέον συντάξιμα έτη.
Παρότι η εν λόγω διάταξη έγινε νόμος του Κράτους με τη σύμφωνη γνώμη και υπογραφή των συναρμοδίων υπουργείων και μεγάλης μερίδας της τότε αντιπολίτευσης [βλ. Συνημμένο (1)] , μέχρι σήμερα δεν εφαρμόζεται στην πράξη, καθόσον ο ΕΦΚΑ με την απάντηση που απέστειλε την 20/11/2019 με αριθμό πρωτοκόλλου 137484/2019 [βλ. Συνημμένο (2)] επικαλείται νομοτυπικό κώλυμα για την υλοποίηση του.
Ως ΣΑΣΜΥ δεχθήκαμε πάρα πολλά παράπονα από τα μέλη μας τόσο για την αύξηση του κόστους εξαγοράς των τριών (3) ετών του άρθρου 22 παρ. 4 του 3865/10 όσο και για την μη υλοποίηση των διατάξεων του αρ. 11 του ν. 4609/2019 όπου παρέχετε η δυνατότητα πέραν των διανυθέντων ως έτη εκστρατείας κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 40 του Π.Δ. 169/2007 να θεμελιώσουν αμιγώς και πέντε (5) επιπλέον συντάξιμα έτη.
Με το παρόν επισυναπτόμενο έγγραφο ο ΣΑΣΜΥ αναλύει το πρόβλημα και προτείνει λύσεις για άρση αυτών.
Ευελπιστούμε στην κατανόηση των προβληματισμών μας, οι οποίοι έγιναν αντιληπτοί σε εμάς με την παράθεση πραγματικών γεγονότων από μέλη του ΣΑΣΜΥ και αναμένουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών από μέρους σας για την κατάθεση νέου επίκαιρου νομοθετικού πλαισίου, που θα λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις μας και θα συμβάλει στη θετική επίλυση των προβλημάτων που παρατίθενται δια της παρούσας.
Με εκτίμηση
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ
ΣΧΟΛΗΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
(ΣΑΣΜΥ)