Αρκετά χρόνια μετά τον «Καλλικράτη» και μετά από άλλες αλλαγές που ακολούθησαν σχετικά με την κατανομή πόρων, οι δήμοι έχουν περιέλθει σε δεινή οικονομική θέση και στην πλειονότητά τους δεν μπορούν να υλοποιήσουν κάποιο έργο, χωρίς αυτό να έχει ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζει και ο Δήμος Μετεώρων, τη θέση του οποίου δυσκολεύει ακόμη περισσότερο η ιδιαιτερότητα που τον χαρακτηρίζει, όσον αφορά στην τεράστια έκτασή του (2ος μεγαλύτερος δήμος στη χώρα με 1.658,3 τ.χλμ.), στη μεικτή γεωμορφία του (ορεινή κυρίως –γι’ αυτό και έχει χαρακτηριστεί ορεινός- και πεδινή) και στην ποικίλη ενασχόληση των δημοτών (γεωργία, κτηνοτροφία, τουρισμός, διάφορες επιχειρήσεις).
Επιτακτική ανάγκη και πρόκληση πλέον αποτελεί η εξεύρεση ίδιων πόρων που θα δώσει στον Δήμο Μετεώρων την «ανάσα» που χρειάζεται, αλλά και τη δυνατότητα να υλοποιήσει αναγκαία έργα μικρού προϋπολογισμού, χωρίς να περιμένει τα χρόνια που απαιτούνται για τις εγκρίσεις μελετών και τις εντάξεις σε προγράμματα. Αυτούς τους πόρους ο Δήμος Μετεώρων μπορεί να τους αναζητήσει μόνο από την ορθή διαχείριση του τουρισμού.
Βέβαια, κατά γενική ομολογία ο Δήμος Μετεώρων τα τελευταία χρόνια δεν έχει κάνει τα βήματα που άλλοι δήμοι έκαναν, εκμεταλλευόμενοι στον μέγιστο βαθμό τα κονδύλια για την υλοποίηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και αστικών αναπλάσεων, που θα έδιναν προτεραιότητα στον πεζό και περισσότερο πράσινο στην πόλη.
Έτσι, καλείται πλέον να πραγματοποιήσει άλματα, αρχής γενομένης από την επόμενη πενταετή δημοτική περίοδο, καθώς διαφορετικά θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο τόσο η ποιότητα ζωής των κατοίκων, όσο και η τοπική αγορά που στηρίζεται κυρίως στον τουρισμό.
Οι μετακινήσεις και η εικόνα της πόλης
Με τα ελάχιστα που έχουν γίνει για την προώθηση της Αστικής Κινητικότητας και με το πρόγραμμα «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου» να έχει «παγώσει», η πόλη παραμένει αφιλόξενη για κατοίκους και επισκέπτες.
Εδώ και χρόνια «θολώνει» για μερικούς μήνες το τοπίο ο μαζικός τουρισμός, ενώ η πόλη βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση ενός προσανατολισμού με στόχο ένα καλύτερο μέλλον.
Η υλοποίηση πρακτικών αποτροπής χρήσης του αυτοκινήτου στην Καλαμπάκα δεν υπήρξε ποτέ προτεραιότητα, καθώς εδώ και δεκαετίες αναζητούμε τρόπο να διευκολύνουμε τους οδηγούς (παρέχοντάς τους σιωπηρή ασυλία σε πλήθος παραβάσεων του ΚΟΚ καθημερινά) και έχουμε ξεχάσει τους πεζούς, τους γονείς με τα παιδικά καροτσάκια, τους ηλικιωμένους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά και τους επισκέπτες που αναζητούν διακαώς τους ελεύθερους χώρους για περπάτημα, αγορές και χαλάρωση, που συναντούν ακόμη και σε μικρά παραθαλάσσια χωριά της Ελλάδας.
Τα τελευταία χρόνια άρχισε να ξεπροβάλλει ως ανάγκη και το θέμα της χωροταξίας, δηλαδή των χρήσεων γης, που είναι ένα ακόμη μεγάλο ζήτημα που θα κληθεί να διευθετήσει η επόμενη δημοτική Αρχή.
Και φυσικά η έλλειψη πρασίνου πρέπει να μας απασχολεί και να μας προβληματίζει. Μικροί πνεύμονες πάντα χρειάζονται και πρέπει να αποτελεί μέλημά μας η δημιουργία τους, καθώς είναι πολύ σημαντικοί για την αλλαγή του μικροκλίματος στην πόλη, στην οποία μπορούν να συμβάλλουν και άλλες μικροπαρεμβάσεις.
Ωστόσο, η πόλη μας διαθέτει δύο καλούς πνεύμονες Πρασίνου στον Λόφο του Προφήτη Ηλία και στην περιοχή του πρώην «Ξενία», που παραμένουν στην αφάνεια.
Εκτάσεις, έστω και μικρές, που δεν έχουν αξιοποιηθεί υπάρχουν ακόμη και εντός αστικού ιστού, ενώ «πληγή» αποτελούν εδώ και δεκαετίες τα εγκαταλελειμμένα ιδιωτικά κτήρια (ευτυχώς κάποια από αυτά κατεδαφίστηκαν πρόσφατα), αλλά και τα παραχωρημένα στον Δήμο Μετεώρων («δασικά», κτήριο του ΟΣΕ, πρώην «Ξενία»).
Διαχρονικό ζήτημα αποτελεί η καθαριότητα και ο καθαρισμός από την ανεπιθύμητη βλάστηση τόσο στην πόλη, όσο και στα χωριά. Δύο τομείς που χρειάζονται επειγόντως διαφορετική προσέγγιση και προσεκτικό προγραμματισμό, διότι η κατάσταση βαίνει συνεχώς προς το χειρότερο.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις παιδικές χαρές, οι οποίες αποτελούν για πολλούς τον «καθρέπτη» ενός δήμου, μιας πόλης. Οι υπάρχουσες πρέπει να εκσυγχρονιστούν, να καταστούν ασφαλείς και να προστατεύονται από αδέσποτα και από όσους προκαλούν φθορές σε αυτές. Επίσης, πρέπει επιτέλους να αποκτήσουν παιδικές χαρές και οι περιοχές της επέκτασης του σχεδίου πόλεως, οι οποίες στερούνται και άλλων υποδομών, όπως ασφαλτοστρωμένους δρόμους, οδοφωτισμό κ.λπ.
Προκλήσεις και προοπτικές
Η μεγαλύτερη πρόκληση στη σύγχρονη εποχή για τον Δήμο Μετεώρων είναι η διαχείριση του τουρισμού. Ένας γρίφος που θα δώσει στη δημοτική Αρχή που θα καταφέρει να τον λύσει τα έσοδα που χρειάζεται, για να υλοποιήσει έργα στην πόλη και στα χωριά μας.
Η Καλαμπάκα διαθέτει τα Μετέωρα, το Κέντρο Ψηφιακής Απεικόνισης και πολύ κοντά της το Γεωλογικό Μουσείο στο Καστράκι, το Σπήλαιο της Θεόπετρας (το οποίο παραμένει κλειστό) και το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Σπηλαίου, επίσης στη Θεόπετρα.
Όλα αυτά μπορούν να φέρουν έσοδα στον Δήμο, όμως για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση πρέπει να δημιουργηθεί ένας φορέας.
Από την άλλη, υπάρχουν τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση μεγάλων έργων και παρεμβάσεων που θα αλλάξουν την πόλη και θα της δώσουν την πολυπόθητη «ταυτότητα».
Τα μεγάλα αυτά έργα και οι αλλαγές ενδεχομένως θα χρειαστούν μία ώθηση, που μπορεί να έρθει μόνο από την κατασκευή της νέας περιφερειακής οδού, καθώς θα σηματοδοτήσει μία σειρά παρεμβάσεων που θα μεταμορφώσουν την πόλη προς το καλύτερο, προς όφελος των πολιτών.
Αυτοί, οι πολίτες, πρέπει να είναι το επίκεντρο των στόχων, διότι οι πολίτες θα είναι πάντα δίπλα στον Δήμο Μετεώρων, όταν είναι ικανοποιημένοι και όταν νιώθουν ότι φροντίζει για αυτούς.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!