Μετά την κλίση που πήρε, για δεύτερη φορά, η γέφυρα Καλαμπάκας-Διάβας η οποία κατασκευάστηκε το 1983, ήρθε στην επιφάνεια η –ξεχασμένη για πολλούς- γέφυρα της Παραλλαγής.
Του ΓΙΑΝΝΗ ΨΑΡΡΗ
Η γέφυρα αυτή πήρε το όνομά της από την περιοχή (Παραλλαγή), κατασκευάστηκε το 1953 και το μήκος της ξεπερνάει τα 200 (διακόσια) μέτρα. Ήταν για την εποχή της μία από τις μεγαλύτερες γέφυρες της χώρας μας και έχει την εξής ιδιαιτερότητα: Επειδή το πλάτος της είναι στενό και χωράει μόνο ένα αυτοκίνητο, στο μέσον της και σε μήκος τριάντα περίπου μέτρων φαρδαίνει, ώστε να χωράει δύο μεγάλα αυτοκίνητα και να διευκολύνεται έτσι η κυκλοφορία τους.
Κάτω από τη γέφυρα περνάνε τα νερά δύο παραποτάμων του Πηνειού Ποταμού, του Μαλακασιώτικου και του Καστανιώτικου.
(Στη γέφυρα αυτή γυρίστηκαν το 1969 σκηνές από την πολεμική κινηματογραφική ταινία «ΟΧΙ» στις οποίες φαίνονται Έλληνες φαντάροι, πολλοί τραυματίες, να γυρίζουν από το μέτωπο της Αλβανίας την Άνοιξη του 1941. Φαίνονται επίσης οικήματα της οικογένειας Μελέτη καθώς και χιονισμένες κορυφές της Πίνδου. Παίχτηκε σε τηλεοπτικό σταθμό και το βράδυ της 28ης Οκτωβρίου 2023).
Δεν ξέρω αν έγινε ποτέ συντήρηση αυτής της γέφυρας, αλλά από όσα δείχνουν τα στηθαία της (άλλα λείπουν εντελώς και σε άλλα έχουν τριφτεί τα τσιμέντα και φαίνονται τα σίδερα), μάλλον δεν έγινε.
Σε ένα από τα βάθρα της, το πέδιλο βγήκε στην επιφάνεια. Δεν ξέρω σε ποιο βάθος έχουν θεμελιωθεί τα πέδιλα…
Είδα και κάτι που μου έκανε εντύπωση. Τα νερά περνάνε κάτω από τη μισή γέφυρα! Ναι, κάτω από τη μισή γέφυρα στο τμήμα προς το Μηλότοπο. Πολύ φοβάμαι μην πάθει και η γέφυρα της Παραλλαγής ό,τι έπαθε η νέα γέφυρα της Σαρακίνας.
Είδα και κάτι άλλο που μου προκάλεσε μεγάλη έκπληξη. Στο τμήμα της κοίτης (προς Παναγία) υπάρχουν αναχώματα. Το πρώτο (δεξιά) έχει κατασκευαστεί στο μέσον της γέφυρας. Έχει δηλαδή, περιοριστεί το πλάτος της κοίτης. Στο άλλο τμήμα της κοίτης (προς Καλαμπάκα) δεν υπάρχουν αναχώματα γιατί το Δασαρχείο Καλαμπάκας είχε δικαιοδοσία μόνο στα ορεινά τμήματα να κάνει ζαρζανέτ. (Τώρα βέβαια δεν κάνει πουθενά). Στο άλλο μισό τμήμα της γέφυρας (προς Παραλλαγή) υπάρχουν χωράφια! Ναι, δεξιά έχει σπαρθεί τριφύλλι (;) και αριστερά καλαμπόκι… Σε κάποιο σημείο είδαμε και το φυτό λυκίσκος, που μυρίζει σαν σκόρδο και χρησιμοποιείται στην παραγωγή μπίρας. (Τάδε έφη Ηλίας).
Με τους άλλους τρεις της παρέας (Ηλία, Νίκο και Χρίστο) προχωρήσαμε με τα πόδια, δεξιά του ποταμού, μέχρι το σημείο που ενώνονται τα δυο ρέματα. Η μεγάλη πλημμύρα προξένησε καταστροφές και αλλαγές στην κοίτη και στις παρόχθιες περιοχές. Σε κάποιο σημείο ο αγροτικός δρόμος εξαφανίστηκε μαζί με το τσιμέντινο αυλάκι ποτίσματος. Όταν η κοίτη απλώνεται σε πλάτος 300 (τριακοσίων) μέτρων, η ορμή και δύναμη του νερού παρασέρνει τα πάντα. Δέντρα, πολλά δέντρα, κυρίως πλατάνια, κείτονται διάσπαρτα στη μεγάλη κοίτη που δημιουργήθηκε… Η κοίτη στη γέφυρα της Παραλλαγής γιατί μίκρυνε; Μετά θα φταίει το νερό αν κάνει κακό;
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΖΑΛΑΒΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟ 1952-53
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!