Μετά την δημοσίευση των λεπτομερειών και προϋποθέσεων για την εφαρμογή του νόμου 4830/2021, τη διαδικασία περισυλλογής γενετικού υλικού και την από 19/12/2023 έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ΕΜΖΣ, είναι ανάγκη να υπάρξει κάποια συλλογική αντίδραση από τον ΠΚΣ. Συγκεκριμένα, αναφορικά με την ισχύουσα νομοθεσία, Ζητάμε:
Η υποχρεωτική καταχώρηση και ενημέρωση του ιατρικού φακέλου του ΕΜΖΣ να περιλαμβάνει ΜΟΝΟ τις κτηνιατρικές πράξεις που αφορούν τη δημόσια υγεία και εντάσσονται είτε στα πλαίσια των νοσημάτων υποχρεωτικής δήλωσης, είτε στην προετοιμασία πριν την αναχώρηση του ζώου για το εξωτερικό. Αντιτιθέμεθα στην υποχρεωτική καταγραφή προληπτικών αποπαρασιτώσεων, διαγνωστικών εξετάσεων ή των αρνητικών αποτελεσμάτων για διάφορα λοιμώδη νοσήματα, συμπεριλαμβανομένης της Λεϊσμανίωσης. Η υποχρεωτική καταγραφή όλων των πράξεων, συνεπάγεται ένα τεράστιο κόστος από άποψη χρόνου, που είναι πρακτικά αδύνατο ελλείψει γραμματειακής υποστήριξης.
Την πραγματοποίηση των επαναληπτικών εμβολιασμών κατά της λύσσας όπως ορίζει ο νόμος, και σύμφωνα με τις οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρίας, και όχι ετησίως, όπως προβλέπει το petgov.
Να παραμείνει σε ισχύ το έντυπο κτηνιατρικό βιβλιάριο, το οποίο προτείνουμε να διανέμεται αριθμημένο από τον ΠΚΣ, όπως φυσικά και οι κτηνιατρικές πράξεις που φέρουν κτηνιατρική σφραγίδα. Η εγκυρότητα μιας κτηνιατρικής πράξης αποδεικνύεται από την υπογραφή του κτηνιάτρου, ο οποίος φέρει και την ευθύνη, και όχι από την ηλεκτρονική της καταγραφή.
Την εντατικοποίηση των ελέγχων από ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ελεγκτικούς φορείς για την σωστή εφαρμογή του νόμου, χωρίς να απαιτείται η συμβολή του ιδιώτη κτηνιάτρου για τον έλεγχο ή την εφαρμογή του, από τους ιδιοκτήτες ζώων.
Να μειωθεί το κόστος του ηλεκτρονικού παραβόλου για την ανάλυση και διατήρηση του γενετικού υλικού, και να υπάρξει μέριμνα οικονομικής ενίσχυσης (voucher), βασισμένη σε οικονομικά κριτήρια και σε αριθμό δεσποζόμενων ζώων. Το υπάρχον κόστος καθιστά απαγορευτική την εφαρμογή, ειδικά για ιδιοκτήτες με περισσότερα από ένα ζώα.
Για τους ιδιοκτήτες που επιλέξουν να μην στειρώσουν τα ζώα τους, να ισχύει το ίδιο καθεστώς τοκετών που ισχύει για τους ερασιτέχνες εκτροφείς. Εφόσον οι γεννήτορες και τα κουτάβια καταχωρούνται στο ΕΜΖΣ, δεν συντρέχει λόγος να περιοριστεί ο αριθμός των τοκετών ζώων, των οποίων τα κουτάβια δεν προορίζονται για εμπόριο.
Αναφορικά με την αναπαραγωγή δεσποζόμενου ζώου από ιδιώτη, να δύνανται οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες να κάνουν ηλεκτρονική αίτηση και να καταχωρούν τα απαραίτητα στοιχεία (chip γεννητόρων, ημερομηνία τοκετού, αριθμός τοκετοομάδας κλπ), χωρίς την προαπαιτούμενη συνεδρίαση και έγκρισή της από επιτροπή του Δήμου. Η διαδικασία, όπως προβλέπεται αυτή τη στιγμή, είναι χρονοβόρα, περίπλοκη και δυσκολεύει τον κατά τα άλλα νομότυπο ιδιοκτήτη. Προάγει δε, την αναπαραγωγή μόνο για εμπορικούς σκοπούς, ευνοώντας την εμπορία των ζώων και όχι τη φιλοζωία.
Να μην ισχύσει η υποχρεωτική στείρωση ή η λήψη γενετικού υλικού στις γάτες. Ας λάβουμε υπόψιν μας ότι στην επαρχία η πλειοψηφία των γατών ζουν μόνιμα σε εξωτερικούς χώρους (αυλές σπιτιών, κήπους, μπαχτσέδες), σε κατάσταση ημι-αδέσποτη, υπό την φροντίδα των κατοίκων της περιοχής που διαβιούν, και αποτελούν αναπόσπαστο και ζωτικής σημασίας μέλος του μικροπεριβάλλοντός του, εκπληρώνοντας όλες τις βιολογικές τους ανάγκες (κυνήγι, αναπαραγωγή, έλεγχο τρωκτικών κλπ).
Να μην προβλέπεται από το νόμο το κόστος συλλογής γενετικού υλικού. Η διαδικασία αφορά κτηνιατρική πράξη και το κόστος της, όπως και κάθε κτηνιατρική πράξη, θα πρέπει να κοστολογείται από τον ιδιώτη κτηνίατρο που την εκτελεί και σύμφωνα με τις κατά περίπτωση απαιτήσεις και ιδιαιτερότητες. Ας σημειωθεί ότι υπάρχουν περιστατικά που ακόμη και για αιμοληψία απαιτείται χορήγηση κάποιου είδους κατασταλτικού / ηρεμιστικού.
Να μεριμνήσει το κράτος (αυτόνομα ή μέσω του ΕΦΑΓΥΖΣ) για την αποστολή των δειγμάτων γενετικού υλικού, συνάπτοντας σύμβαση με τις αρμόδιες εταιρίες ταχυμεταφορών (Courier)
Να εξαιρούνται από την υποχρεωτική στείρωση ή λήψη γενετικού υλικού ηλικιωμένα ζώα (> 12 ετών).
Επίσης:
ΑΝΤΙΤΙΘΕΜΕΘΑ κατηγορηματικά στην άρνηση κτηνιατρικής περίθαλψης ή εφαρμογής προληπτικών κτηνιατρικών μέτρων σε δεσποζόμενα ζώα, που δεν φέρουν ηλεκτρονική σήμανση (chip), καθώς και στην αντίστοιχη επιβολή κυρώσεων. Αυτή η πρακτική είναι καθολικά αντίθετη με την κτηνιατρική δεοντολογία και ευθύνη απέναντι στα ζώα και ΑΝΤΙΒΑΙΝΕΙ τους κανόνες ευζωίας, όπως ακριβώς ορίζονται παγκοσμίως και περιλαμβάνονται στον ίδιο τον νόμο 4830/2021, αρ.2, παρ.2,: «iii) Ελευθερία από πόνο, τραυματισμό και ασθένεια, με κατάλληλη φροντίδα και κτηνιατροφαρμακευτική περίθαλψη». Ο έλεγχος και τα μέτρα για την σωστή επιβολή του νόμου είναι ευθύνη των αρμόδιων ελεγκτικών και εκτελεστικών αρχών και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ούτε να συγχέεται με το κτηνιατρικό λειτούργημα, αλλά ούτε και να το παρεμποδίζει.
ΑΝΤΙΤΙΘΕΜΕΘΑ στις καθολικές στειρώσεις των σκύλων. Η στείρωση είναι ιατρική πράξη και για την εφαρμογή της θα πρέπει να συνυπολογίζονται παράγοντες που επηρεάζουν την ασφάλεια του ζώου (κτηνιατρική γνωμάτευση, βαθμός επικινδυνότητας κατά περίπτωση) καθώς και ιδιαιτερότητες ορισμένων κατηγοριών ζώων. Επιπροσθέτως, στην επαρχία υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες σκύλων εργασίας (φύλαξης ή κυνηγίου) που, αφενός εμφανίζουν αυξημένα ποσοστά τραυματισμών και μειωμένο προσδόκιμο ζωής, συνέπεια της δραστηριότητάς τους αυτής, αφετέρου δεν ανήκουν σε σαφώς καθορισμένες φυλές, εγγεγραμμένες στον ΚΟΕ. Αντιθέτως, είναι αποτέλεσμα διατήρησης συγκεκριμένων γραμμών αίματος που εξυπηρετούν τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της εργασίας τους, με αποτέλεσμα, η αναπαραγωγή τους και η διατήρηση του γενετικού τους υλικού να μην μπορεί να υλοποιηθεί από επαγγελματίες εκτροφείς. Ως εκ τούτου, η υποχρεωτική στείρωση αυτών των ζώων θα σημαίνει την καθολική απώλεια γενετικού υλικού σκύλων που δεν εντάσσονται στα πρότυπα καθαροαιμίας του ΚΟΕ.
Στην τηλεδιάσκεψη έγινε φανερό ότι ο νόμος 4830/2021 και η πλατφόρμα του ΕΜΖΣ διαμορφώθηκαν χωρίς τη συμβολή των κλινικών κτηνίατρων, οι οποίοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και συνθήκες της διαβίωσης των ανθρώπων και των ζώων τους, συντροφιάς ή εργασίας, τόσο σε αστικά όσο και αγροτικά περιβάλλοντα, και οι οποίοι, σύμφωνα με τον συγκεκριμένο νόμο, καλούνται να επωμιστούν όλη την ευθύνη λειτουργίας της πλατφόρμας και υλοποίησης του νόμου.
Η εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου ως έχει, συνεπάγεται εκτεταμένη γραφειοκρατία και απαιτεί έναν αποτελεσματικό και εκτεταμένο ελεγκτικό μηχανισμό. Η απουσία του και η αδυναμία των υπαρχόντων μηχανισμών να ελέγξουν και να διασφαλίσουν τη σωστή εφαρμογή του, θα οδηγήσει, σε μια πρώτη φάση, σε αυξημένους ρυθμούς εγκατάλειψης δεσποζόμενων ζώων, προς αποφυγή ανάληψης ευθυνών και οικονομικής επιβάρυνσης, σε συνεπακόλουθη αύξηση του αριθμού των αδέσποτων ζώων, και σε επιβολή κυρώσεων μόνο στη μερίδα των ιδιοκτητών, που αυτή τη στιγμή είναι νομότυποι, έχοντας ήδη σημάνει και καταχωρήσει τα ζώα τους.
Μέχρι να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματά μας, ζητάμε να προβεί ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος σε απόφαση μαζικής αποχής από την χρήση της πλατφόρμας του ΕΜΖΣ (τοποθέτηση και καταχώρηση microchip, λήψη και αποστολή δείγματος DNA, ενημέρωση ηλεκτρονικού βιβλιαρίου υγείας, κτλ), εξαιρούμενες οι περιπτώσεις ζώων, για τα οποία έχει προγραμματιστεί ταξίδι εκτός Ελλάδος, χωρίς συνεπακόλουθες ποινικές κυρώσεις ούτε για τους ιδιώτες κτηνίατρους, ούτε για τους ιδιοκτήτες.
ΤΡΙΚΑΛΑ,22-01-2024
ΙΔΙΩΤΕΣ ΚΤΗΝΙΑΤΡΟΙ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΟΠΟΙΟΣ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΤΗΣΕΙ ΕΔΩ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!