Αν και προέρχεται από τον χώρο των Θετικών Επιστηµών και των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, η Γιώτα Γουβέλη αποφάσισε να ασχοληθεί µε τη συγγραφή, μια που αυτό ήταν κάτι που της άρεσε πολύ.
Η ανάγκη της να εκφράσει τον εαυτό της μέσα από το αγαπημένο της λογοτεχνικό είδος, το μυθιστόρημα, υπήρχε πάντα μέσα της κι έτσι όταν τα παιδιά της έφτασαν σε μια ηλικία σχετικής αυτονομίας, στα τέλη του δημοτικού σχολείου, αγόρασε ένα καινούριο λάπτοπ και ξεκίνησε να γράφει.
Θεωρεί πως τα βιώματα και οι εμπειρίες της ζωής βοηθούν στο πλάσιμο των χαρακτήρων μιας ιστορίας. Γνωρίζει καλά την ευθύνη που έχει ως συγγραφέας, να δίνει ζωή σε φανταστικούς ήρωες, να λαξεύει πάνω στην ένταση της στιγμής, να δίνει στον αναγνώστη αιτία για προβληματισμό, για συσχετισμούς και εξαγωγή προσωπικών συμπερασμάτων. Πάντα τη συνέπαιρναν οι αληθινές ιστορίες, οι ιστορίες ανθρώπων, που είχαν βιώσει µια ζωή γεμάτη γεγονότα και που νοσταλγικά τα διηγιόντουσαν µ’ ένα δάκρυ να στάζει στην άκρη των ματιών τους, ενώ μέσα τους φώλιαζε η κρυφή ελπίδα να µην χαθούν στον χρόνο.
Με τη γραφή της σε κάνει να λαχταράς να συναντήσεις τους πρωταγωνιστές των βιβλίων της και να επισκεφτείς τα μέρη που αυτά εκτυλίσσονται.
Είναι αληθινή, ευφάνταστη, απίστευτα δημιουργική, δίνει έμφαση στα νοήματα αλλά κυρίως έχει το χάρισμα με θαυμαστό τρόπο να κάνει τις λέξεις εικόνες και τα νοήματα πολύχρωμα ταξίδια και όνειρα.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
«Βεντέτα στον Βόσπορο» είναι ο τίτλος του τελευταίου σας βιβλίου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα. Πρόκειται για ένα μαγευτικό μυθιστόρημα, πολυπρόσωπο, γεμάτο ιστορίες που προκαλούν μοναδικά συναισθήματα και πρωταγωνιστές που έρχονται αντιμέτωποι με τη μοίρα τους. Θέλετε να μας πείτε τι ήταν αυτό που πυροδότησε τον οίστρο και την πένα σας, κυρία Γουβέλη;
Η μαγεία της Κωνσταντινούπολης της δεκαετίας του ’50, όπως την έζησε η ελληνική ομογένεια με συγκινούσε πάντα, διότι έχω ζήσει μαζί με ανθρώπους που ξεριζώθηκαν από εκείνα τα μέρη σε διάφορες καμπές της ιστορίας. Η ονειρική τους νοσταλγία για την Πόλη του άλλοτε έχει διαποτίσει και τη δική μου ψυχή, κι έτσι γεννήθηκε αυτό το μυθιστόρημα. Οι ιστορίες των ηρώων μου θα μπορούσαν να είναι ιστορίες των πραγματικών ανθρώπων που έζησαν εκείνη την εποχή, στη μυθιστορηματική τους διάσταση βέβαια. Οι αναγνώστες μού λένε πως, όταν κλείνουν το βιβλίο, θέλουν να πάνε ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη. Η αλήθεια είναι πως θα επισκεφτούν μια άλλη Πόλη. Οι Ρωμιοί έδιναν σ’ αυτή την πανέμορφη πόλη άλλη αξία με την αισθητική τους, τον πολιτισμό τους, τα λαμπρά τους εκπαιδευτήρια, τη Μεγάλη του Γένους Σχολή, το Ζάππειο Παρθεναγωγείο, τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, το ορφανοτροφείο της Πριγκήπου και τόσα άλλα που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα ενός τόπου.
Η συναρπαστική αυτή ιστορία, όπως ξεδιπλώνεται στις σελίδες του βιβλίου, καθηλώνει τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία λέξη. Εσείς την κάνατε τέχνη του λόγου σας, την έφερε ο χρόνος, η αλήθεια ή η πλοκή της σκέψης σας;
Η ιστορία μου ξεκινά με έναν ματωμένο γάμο. Ο μεσήλικας Πρόεδρος ενός χωριού, ο Γιώργης, παντρεύεται μια νεαρή ορφανή κοπέλα, την Ευθαλία, και οι καλεσμένοι, αντί να δουν το ματωμένο σεντόνι της νύφης, όπως ήταν το έθιμο της εποχής, αντικρίζουν τον Πρόεδρό τους σφαγμένο πάνω στο νυφικό κρεβάτι. Ένοχος θεωρείται ο ανεψιός του Προέδρου, ο Γιαννής, δόκιμος μοναχός στο κοντινό μοναστήρι και κρυφά ερωτευμένος με την Ευθαλία. Η ματωμένη βεντέτα έχει ξεκινήσει. Οι τρεις μοίρες ενσαρκωμένες σε τρεις πεθαμένες κοπέλες που αφανίστηκαν κάποτε από τον ίδιο άντρα, τον Γιώργη, ξεκινούν ένα ανελέητο κυνηγητό και οι περιπέτειες των ηρώων τούς φέρνουν στη θρυλική Κωνσταντινούπολη του ’50, όπου έχουν ρίζες και συγγενείς. Όλα θα κριθούν την τραγική νύχτα της 6ης Σεπτεμβρίου 1955 στο φοβερό πογκρόμ των Τούρκων εναντίον των Ρωμιών. Αυτή η δραματική σελίδα της Ιστορίας έγινε τέχνη του λόγου, όπως λέτε, κυρία Δούλη, και ενέπνευσε όλη την πλοκή του βιβλίου.
Από το Πέραν και το Ιωακείμειο Παρθεναγωγείο έως το Μπαλάτ και την Πρίγκηπο διαδραματίζονται πολλά γεγονότα, και μάλιστα ανατρεπτικά. Πόσο σημαντικός είναι κατά τη γνώμη σας ο χώρος και ο τόπος για την επιτυχία της ιστορίας ενός βιβλίου;
Τα μαγευτικά ηλιοβασιλέματα του Βοσπόρου, τα ανατολίτικα καλντερίμια της Πόλης, τα πανέμορφα Πριγκηπονήσια που έσφυζαν από τη ζωντάνια της Ρωμιοσύνης, τα βρόμικα σοκάκια με τα καφασωτά και τις σκοτεινές δολοπλοκίες ήταν το ιδανικό σκηνικό για να ξεδιπλωθεί η ιστορία μου. Έζησα μέσα από τη συγγραφή σ’ αυτό το μυστηριακό περιβάλλον, το οποίο αποτέλεσε αστείρευτη πηγή έμπνευσης αναμφισβήτητα.
Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να αποδώσει στην απόλυτη διάστασή τους τα συναισθήματα των ηρώων του;
Ο συγγραφέας μπαίνει σε όλους τους ρόλους της πλοκής, για να αναπτύξει την ιστορία του. Για παράδειγμα, η ψυχοσύνθεση της Φεριντέ χανούμ, η οποία παίζει κομβικό ρόλο στα γεγονότα, ήταν τελείως άγνωστη σ’ εμένα αρχικά. Χρειάστηκε έρευνα και μελέτη για να νιώσω τις ιδιαιτερότητες μιας Τουρκάλας της Πόλης του ’50, μιας γυναίκας δηλαδή πλασμένης με τα ψυχοσωματικά χαρακτηριστικά ενός άλλου κόσμου, παράξενου αλλά και γοητευτικού συγχρόνως. Είναι μέρος της μαγείας της συγγραφής κι αυτό, απαιτητικό αλλά συναρπαστικό.
Λένε ότι οι συγγραφείς δένονται με τους πρωταγωνιστές τους τόσο πολύ, που δύσκολα βάζουν τελεία στην ψυχή τους μετά από την τελεία στον επίλογο της ιστορίας που γράφουν. Συνέβη το ίδιο και σε εσάς, κυρία Γουβέλη;
Έχετε απόλυτο δίκιο, κυρία Δούλη, ο συγγραφέας δεν αποχωρίζεται ποτέ τους ήρωές του. Έζησε μεγάλες συγκινήσεις μαζί τους, έχει κοινές εμπειρίες με καθέναν από αυτούς κι ελπίζει πως θα κάνει κοινωνό αυτών των εμπειριών και τον αναγνώστη.
Πόσον καιρό σας παίρνει να ολοκληρώσετε ένα βιβλίο και ποιο σημείο της συγγραφής θεωρείτε ότι είναι το δυσκολότερο κομμάτι της;
Απαιτούνται πολλοί μήνες έρευνας και ατελείωτα μερόνυχτα προσήλωσης στη συγγραφή, για να ολοκληρωθεί ένα μυθιστόρημά μου. Για μένα η αρχή είναι η πιο δύσκολη, ώστε να με κινητοποιήσει και να μου κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον και στη συνέχεια.
Στα βιβλία πολλές φορές οι αναγνώστες αναζητούν το μήνυμα που ο συγγραφέας θέλει να μεταφέρει. Ποιο είναι το μήνυμα του νέου σας βιβλίου;
Για μένα το μήνυμα είναι η εμπειρία του αναγνώστη, η δυνατότητα που έχει να ζήσει πολλές ζωές μέσα από ένα μυθιστόρημα.
Η Βεντέτα στον Βόσπορο θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει τηλεοπτική σειρά. Είστε υπέρ της μεταφοράς βιβλίων στη μικρή οθόνη;
Και βέβαια είμαι υπέρ, κυρία Δούλη! Ξέρω όμως πως θα πρόκειται για το έργο ενός άλλου δημιουργού, καθώς εκείνος που θα αναλάβει τη μεταφορά του βιβλίου μου στη μικρή ή στη μεγάλη οθόνη θα έχει κάνει τη δική του ανάγνωση, ίσως εντελώς διαφορετική από τη δική μου.
Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας πώς ξεκίνησε για εσάς το ταξίδι στη λογοτεχνία και στη συγγραφή και τι ρόλο παίζει έως τώρα στη ζωή σας;
Η ανάγκη να εκφράσω τον εαυτό μου μέσα από το αγαπημένο μου λογοτεχνικό είδος, το μυθιστόρημα, υπήρχε πάντα μέσα μου. Όταν τα παιδιά μου έφτασαν σε μια ηλικία σχετικής αυτονομίας, στα τέλη του δημοτικού, αγόρασα ένα καινούριο λάπτοπ και ξεκίνησα. Έτσι απλά.
Το οικογενειακό σας περιβάλλον, το εργασιακό, οι σπουδές σας, τα βιώματά σας, πώς επηρέασαν τη συγγραφική σας ταυτότητα;
Όλα αυτά που αναφέρατε είμαι εγώ, μέσα από αυτά διαμορφώθηκα. Ακόμα και οι σπουδές μου στο Μαθηματικό έχουν σχέση με τη συγγραφική μου ταυτότητα, μολονότι φαινομενικά πρόκειται για ασύμβατες έννοιες. Ο Αϊνστάιν είχε πει πως μόνο το 5% του κόσμου μας γνωρίζουμε, το υπόλοιπο είναι άγνωστος τόπος. Αυτό το άγνωστο με τη μορφή του υπερβατικού παρεισφρέει συχνά στα βιβλία μου, για παράδειγμα το πεπρωμένο, όπως οι τρεις Μοίρες στη Βεντέτα στον Βόσπορο, ή οι διαχρονικές μεταφυσικές αναζητήσεις του ανθρώπου.
Έχετε γράψει μέχρι σήμερα δεκατρία βιβλία. Ποιον τίτλο θα βάζατε στο βιβλίο της ζωής σας, κυρία Γουβέλη;
Toy story, διότι η ζωή είναι ένα σύντομο, σκληρό, θεϊκό παιγνίδι.
ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Η Γιώτα Γουβέλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μεσολόγγι. Είναι απόφοιτος του Μαθηματικού Αθηνών με μεταπτυχιακές σπουδές στην Πληροφορική και στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Αρχικά εργάστηκε στον χώρο της Εκπαίδευσης και στη συνέχεια σε πολυεθνικές εταιρείες επικοινωνίας ως υπεύθυνη Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Έχει τρία παιδιά και ζει με την οικογένειά της στην Αθήνα.
Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της: Η μουσική του κόσμου (2010), Το σκίτσο (2011), Το κεντρί της πεταλούδας (2013), Το μαγεμένο ποτάμι (2014), Η Πρώτη Κυρία (2015), Η νύφη της Μασσαλίας (2016), Ματωμένα εντελβάις (2017), Το δάκρυ της μάντισσας (2018), Η προσευχή της μάντισσας (2019), Για ένα τανγκό στη Σμύρνη (2020), Φιορ ντ’ αμόρε (2021) και H παραμάνα (2022).
Το τελευταίο της μυθιστόρημα έχει τίτλο: «Βεντέτα στον Βόσπορο» και κυκλοφορεί επίσης από τις εκδόσεις «Διόπτρα».
*Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΤΑ ΜΕΤΕΩΡΑ” ΣΤΙΣ21 ΙΟΥΛΙΟΥ 2023.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!