Στη Βουλή έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Βουλευτή, Μαρίνας Κοντοτόλη, την επαναφορά από την κυβέρνηση της προσωπικής διαφοράς στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων από το τέλος Μαΐου 2024.
Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσαν 14 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλώντας τον να απαντήσει, γιατί επαναφέρει το μνημονιακό μέτρο της προσωπικής διαφοράς στους μισθούς όσων εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου, η οποία εξαφανίζει την όποια αύξηση παίρνουν από τη μισθολογική τους εξέλιξη.
Ειδικότερα, η προσωπική διαφορά θεσμοθετήθηκε ως μέτρο προστασίας των δημοσίων υπαλλήλων το 2015, όταν ψηφίστηκε το νέο ενιαίο μισθολόγιο (Ν. 4354/2015)για να μην υποστούν περαιτέρω μειώσεις μισθών, ενώ είχε επιβληθεί μείωση μισθών κατά 40% περίπου με τα δύο πρώτα μνημόνια. Ο Ν.4354/2015 προέβλεπε ότι η προσωπική διαφορά «μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου», έως ότου μηδενιστεί. Έως τότε ο υπάλληλος δεν παίρνει καμία αύξηση στο μισθό του, εξαιτίας της μισθολογικής του εξέλιξης ή της όποιας αύξησης μισθών.
Δεδομένου ότι έως το 2018 είχε παγώσει οποιαδήποτε μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων και το γεγονός ότι η αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου επιφέρει μεσοσταθμικά μία αύξηση από 40-60 ευρώ το μήνα, για να μηδενιστεί η προσωπική διαφορά όσων υπαλλήλων την είχαν και να δουν πραγματική αύξηση στο μισθό τους, έπρεπε να περάσουν ακόμα και 8 και 10 χρόνια από το 2015.
Ωστόσο, ενώ έχουμε βγει από το 2018 από τη μνημονιακή επιτήρηση και οι εργαζόμενοι έχουν υποστεί τεράστιες μισθολογικές απώλειες κι εν μέσω μιας πρωτοφανούς ακρίβειας, η κυβέρνηση αποφασίζει με το Ν. 4940/2022 να «παγώσει» την προσωπική διαφορά, ώστε να μην μειώνει την όποια αύξηση παίρνουν οι υπάλληλοι έως τις 31/5/2024.
Η επαναφορά της προσωπικής διαφοράς από την 1η Ιουνίου 2024 στερεί εκ νέου το πενιχρό εισόδημα των υπαλλήλων, σε μία εποχή που η αγοραστική τους δύναμη είναι η μικρότερη στην Ε.Ε., κάτω ακόμα και από τη Βουλγαρία.
Αυτή την αδικία καλείται να επανορθώσει η κυβέρνηση είτε ενσωματώνοντας την προσωπική διαφορά στο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων είτε παγώνοντας αναδρομικά την επαναφορά της, όπως προβλέπει άλλωστε ο νόμος.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Αθήνα, 28 Αυγούστου 2024
Θέμα: «Κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων».
Με τον νόμο για το ενιαίο μισθολόγιο, Ν. 4354/2015, και το άρθρο 27 παρ 1, θεσπίστηκε η «προσωπική διαφορά» στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου να μην υπάρξουν κι άλλες μειώσεις μισθών στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων, δεδομένου ότι είχαν προηγηθεί μεγάλες μειώσεις και περικοπές δώρων πριν το 2015.
Συγκεκριμένα, ορίστηκε ότι:
«Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του νόμου αυτού προκύπτουν βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές χαμηλότερες από αυτές που δικαιούνταν ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η διαφορά διατηρείται ως προσωπική…Η νέα αυτή προσωπική διαφορά μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου πλην της χορήγησης επιδόματος θέσης ευθύνης και της προωθημένης εξέλιξης…»
Επιπλέον, με την παρ.2 του άρθρου 26 του ίδιου νόμου, «πάγωσε» για δύο έτη (2016 και 2017) οποιαδήποτε μισθολογική εξέλιξη. Με τη διάταξη αυτή οι δημόσιοι υπάλληλοι, που είχαν υποστεί μία απώλεια εισοδήματος μέχρι το 2015 γύρω στο 40%, δεν πήραν καμία αύξηση στο μισθό τους έως το 2018.
Συγκεκριμένα, ορίστηκε ότι:
«Μετά τη μισθολογική κατάταξη της προηγούμενης παραγράφου, η μισθολογική εξέλιξη όλων των υπαλλήλων αναστέλλεται μέχρι τις 31.12.2017. Από 1.1.2018 η μισθολογική εξέλιξη ενεργοποιείται εκ νέου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 συνυπολογιζόμενου και του τυχόν πλεονάζοντος χρόνου, που είχε υπολογισθεί κατά την αρχική κατάταξη, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την ημερομηνία έναρξης ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου μέχρι τις 31.12.2017.»
Από την 1η Ιανουαρίου του 2018 και δεδομένου ότι τον Αύγουστο του ίδιου έτους η Ελλάδα βγήκε από τα μνημόνια που της είχαν επιβάλει οι δανειστές της από το 2010, η μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων ουσιαστικά «ξεπάγωσε», μόνο για όσους δεν είχαν προσωπική διαφορά.
Σημειώνεται εδώ ότι οι υπάλληλοι υποχρεωτικής (Υ.Ε.) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Δ.Ε.)χρειάζεται να συμπληρώσουν προϋπηρεσία τριών (3) ετών για να αλλάξουν μισθολογικό κλιμάκιο κι άρα να αυξηθεί ο μισθός τους, ενώ για αυτούς της τεχνολογικής (Τ.Ε.) ή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Π.Ε.) απαιτούνται δύο (2) έτη.
Όσοι δημόσιοι υπάλληλοι είχαν προσωπική διαφορά, με τη μισθολογική αύξηση λόγω αλλαγής κλιμακίου, κατόπιν διετούς ή τριετούς παραμονής σε αυτό, δεν έλαβαν έκτοτε καμία αύξηση, αφού η «αύξηση» λόγω αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου απλώς αφαιρούνταν από την προσωπική διαφορά.
Πρακτικά αυτό είχε σαν αποτέλεσμα υπάλληλοι με προσωπική διαφορά την 1η Ιανουαρίου του 2015, 180€ και άνω, να μη «δικαιούνται» καμία αύξηση στο μισθό τους τουλάχιστον για οκτώ (!) έτη, δηλαδή από το 2016 κι εντεύθεν, μέχρι να μηδενιστεί η προσωπική τους διαφορά, καθώς κάθε νέο κλιμάκιο αντιστοιχεί το ανώτερο σε 60€ μικτές αποδοχές.
Τουναντίον, μάλιστα, κάθε φορά που έπαιρναν την «εικονική αύξηση», λόγω αλλαγής κλιμακίου είχαν μείωση του καθαρού μισθού, εξαιτίας της αύξησης των εισφορών τους. Είχαν, δηλαδή, πραγματική μείωση μισθού, γιατί έπαιρναν αύξηση! Τραγελαφικό μεν, αληθές δε.
Αυτή την αδικία ήρθε να διορθώσει η διάταξη που ψηφίστηκε με τον Ν. 4940/2022 και το άρθρο 28, το οποίο προέβλεψε την προσωρινή αναστολή της εφαρμογής της προσωπικής διαφοράς του άρθρου 27 του Ν. 4354/2015.
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι:
«Αναστέλλεται από 1ης.6.2022 και μέχρι τις 31.5.2024, η εφαρμογή του τέταρτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να αναπροσαρμόζεται η καταληκτική ημερομηνία αναστολής.»
Με βάση την παραπάνω διάταξη χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι με προσωπική διαφορά είδαν για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια, μετά τον Ιούνιο του 2022, πραγματική αύξηση στο μισθό τους μεσοσταθμικά γύρω στα 30-40€ καθαρά το μήνα, εφόσον δικαιούνταν εξέλιξης στα μισθολογικά κλιμάκια.
Η περιορισμένη, όμως, ισχύς της εν λόγω διάταξης έως τον Μάιο του 2024, επανάφερε την προσωπική διαφορά για όσους δεν την είχαν μηδενίσει κι επέβαλε νέο «πάγωμα» μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους.
Η κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός έως σήμερα δεν έχουν εκδώσει την προβλεπόμενη από το ίδιο νόμο Υπουργική Απόφαση για την παράταση ισχύος του άρθρου 28 του Ν. 4940/2022.
Δεδομένου, μάλιστα, α) με την πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, ότι η προσωπική διαφορά «μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου» και β) την αύξηση των 70 € στο βασικό μισθό που έλαβαν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι με τον Ν.5045/2023 από την 1η Ιανουαρίου του 2024, η επαναφορά της προσωπικής διαφοράς μειώνει εκ νέου τις αποδοχές των υπαλλήλων από την αλλαγή των μισθολογικών κλιμακίων και ουσιαστικά εξανεμίζει την αύξηση των 70€.
Επιπρόσθετα, κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση από τη βούληση του νομοθέτη του 5045/2023, ο οποίος προκειμένου όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι να λάβουν πραγματική αύξηση μισθών μετά από 14 χρόνια και στο πλαίσιο της ίσης αντιμετώπισης, στο άρθρο 20 παρ 3 προέβλεψε ότι: «3. Η ανωτέρω προσαύξηση δεν συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενη προσωπική διαφορά.»
Η επαναφορά της προσωπικής διαφοράς είναι μία αδικία που επέρχεται σε χρόνο που η ακρίβεια τσακίζει τα νοικοκυριά, ο πληθωρισμός, ιδιαίτερα των τροφίμων βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, η δε αγοραστική δύναμη των υπαλλήλων της χώρας μας καταλογίζεται στις χαμηλότερες της ευρωπαϊκής ένωσης.
Επειδή, οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν υποστεί τεράστια απώλεια εισοδήματος από το 2010 κι εντεύθεν, λόγω των μνημονιακών περικοπών άνω του 40%.
Επειδή, η ακρίβεια και ο πληθωρισμός μειώνουν έτι περαιτέρω το εισόδημα των νοικοκυριών.
Επειδή, είναι άδικο να επανέρχεται μία μνημονιακή δέσμευση έξι χρόνια μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια κι ύστερα από μία αύξηση στο βασικό μισθό κατά 70€ μετά από 14 χρόνια.
Επειδή, ουσιαστικά είναι σα να παίρνει πίσω την αύξηση των 70€ η κυβέρνηση από μία μερίδα υπαλλήλων με προσωπική διαφορά και να δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Εφόσον η οικονομία της χώρας κατά την κυβέρνηση αναπτύσσεται και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς, γιατί επαναφέρει μνημονιακά μέτρα που μειώνουν το εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων;
Αφού στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι οι πραγματικές αυξήσεις στους δημόσιους υπαλλήλους, γιατί δεν ενσωματώνει την προσωπική διαφορά στο μισθό τους, χωρίς να αφαιρείται από αυτόν;
Προτίθεται, έστω, να δώσει παράταση στην εφαρμογή του άρθρου 28 του Ν.4940/2022, εκδίδοντας την προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση με αναδρομική ισχύ από 1/6/2024;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Κοντοτόλη Μαρίνα
Παππάς Νίκος
Αποστολάκης Ευάγγελος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Καλαματιανός Διονύσιος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαηλιού Γιώργος
Πούλου Παναγιού
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος
Μαρίνα Κοντοτόλη
Βουλευτής Τρικάλων | ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Αναπληρώτρια Τομεάρχης Οικονομικών