Στη Βουλή έφερε η Βουλευτής Τρικάλων, Μαρίνα Κοντοτόλη, τη δικαιολογημένη διαμαρτυρία των μαθητών της Β’ Λυκείου στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων για την ξαφνική συγχώνευση των τμημάτων από τέσσερα σε τρία, στοιβάζοντας στο καθένα άνω των 27 μαθητών.
Αναφορά προς τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατατέθηκε από τη Βουλευτή Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Τρικάλων, Μαρίνα Κοντοτόλη, ώστε να απαντήσει στη Βουλή, τι πρόκειται να απαντήσει στους μαθητές που δικαίως ζητούν να αφεθούν απερίσπαστοι στην εκπαίδευσή τους με τους καλύτερους παιδαγωγικούς και διδακτικούς όρους κι όχι σε υπερπληθή τμήματα.
Ήδη από την 1η Οκτωβρίου οι μαθητές προκειμένου να αναδείξουν το ξαφνικό πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν βρίσκονται σε κατάληψη του σχολείου τους.
Το σλόγκαν του Υπουργείου Παιδείας «πρώτα ο μαθητής» φαίνεται ότι δεν είναι παρά ένα επικοινωνιακό σύνθημα, χωρίς καμία αξία. Αυτό ακριβώς λένε στην επιστολή τους οι μαθητές, επισημαίνοντας την διαταραχή της ομαλής εκπαιδευτικής διαδικασίας σε μία τάξη, τη Β’ Λυκείου, που κρίνεται ως καθοριστική για την τελική ευθεία προ των πανελλαδικών εξετάσεων και της διεκδίκησης εισαγωγής τους στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας. Για άλλη μία φορά, δηλαδή, η ποιότητα της εκπαίδευσης θυσιάζεται στο βωμό της εξοικονόμησης καθηγητών, δυσφημίζοντας το δημόσιο σχολείο.
Ακολουθεί ολόκληρη η Αναφορά:
Προς το Προεδρείο της Βουλής των Ελλήνων
ΑΝΑΦΟΡΑ
Για τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: «Δικαιολογημένες διαμαρτυρίες των μαθητών του 1ου Λυκείου Τρικάλων για τη συγχώνευση των τμημάτων της Β΄ Λυκείου».
Η Βουλευτής Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μαρίνα Κοντοτόλη, έχοντας υπόψη της το δημοσίευμα της δημοσιογραφικής ιστοσελίδας trikalanews.gr, με θέμα: «Κατάληψη στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων: Ξεκίνημα σχολικής χρονιάς με προβλήματα και δυσαρέσκεια» και την επιστολή των μαθητών προς τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων, τα καταθέτει ως Αναφορά προς τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καλώντας τον να απαντήσει γιατί δημιουργεί πληθωρικά τμήματα με άνω των 27 μαθητών στο καθένα, αναστατώνοντας ξαφνικά τους μαθητές της Β’ Λυκείου κι εμποδίζοντας ουσιαστικά την προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές του 2026.
Στο εν λόγω δημοσίευμα και στην επιστολή των μαθητών αναφέρονται μεταξύ άλλων:
Οι μαθητές της Β’ Λυκείου αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κατάληψη, διαμαρτυρόμενοι έντονα για τη μείωση των τμημάτων της τάξης τους από τέσσερα σε τρία.
Η αλλαγή αυτή, η οποία ήρθε ξαφνικά, προκλήθηκε λόγω μετεγγραφής ενός μαθητή, αλλά ο αντίκτυπος είναι μεγάλος: 27 μαθητές και άνω στοιβάζονται πλέον σε κάθε τμήμα, σε μια χρονιά που θεωρείται καθοριστική για το μέλλον τους.
Την ίδια ώρα, το εκπαιδευτικό σύστημα παρακολουθεί αμήχανο, αδυνατώντας να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που φανερώνει την αδιαφορία των ιθυνόντων για την ποιότητα της διδασκαλίας και την προάσπιση της ασφάλειας των μαθητών.
Αντί να ενισχυθούν οι τάξεις με περισσότερους εκπαιδευτικούς και να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αναλογίες μαθητών ανά τμήμα, η εύκολη λύση της συγχώνευσης τμημάτων επιλέγεται ως «πανάκεια».
Πού είναι, λοιπόν, η περιβόητη φροντίδα για τον μαθητή, όταν οι συνθήκες στις τάξεις θυμίζουν περισσότερο γραφειοκρατική απογραφή παρά χώρο μάθησης;
Οι μαθητές, οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν έμειναν άπραγοι. Με μία συντονισμένη προσπάθεια, κατέθεσαν επιστολή διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Τρικάλων, στην οποία εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους.
Ο υπερβολικός αριθμός μαθητών σε ένα τμήμα επηρεάζει αρνητικά τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και την ασφάλεια των μαθητών. Είμαστε σε μία κρίσιμη ηλικία, όπου κάθε χρόνος του Λυκείου, όπου κάθε αλλαγή, διατάραξη, ή ανισορροπία αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για το άμεσο μέλλον μας και την υπηρεσία του σκοπού μας.
Είναι λυπηρό να βλέπει κανείς τους μαθητές να καταφεύγουν σε μέτρα όπως οι καταλήψεις για να εισακουστούν σε βασικά αιτήματά τους.
Παρακαλούμε για την απάντηση και τις δικές σας ενέργειες.
Αθήνα, 1 Οκτωβρίου 2024
Ακολουθεί το σχετικό δημοσίευμα, η επιστολή των μαθητών και το λινκ από το trikalanews.gr.
Η καταθέτουσα Βουλευτής
Μαρίνα Κοντοτόλη
Κατάληψη στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων: Ξεκίνημα σχολικής χρονιάς με προβλήματα και δυσαρέσκεια
Η πρώτη μέρα του Οκτωβρίου βρίσκει το 1ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων σε αναβρασμό.
Οι μαθητές της Β’ Λυκείου αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κατάληψη, διαμαρτυρόμενοι έντονα για τη μείωση των τμημάτων της τάξης τους από τέσσερα σε τρία. Ένα πρόβλημα που, όπως φαίνεται, ξεπερνά τα στενά όρια του σχολείου και φέρνει για ακόμη μια φορά στην επιφάνεια τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του trikalanews.gr, η αλλαγή αυτή, η οποία ήρθε ξαφνικά, προκλήθηκε λόγω μετεγγραφής ενός μαθητή, αλλά ο αντίκτυπος είναι μεγάλος: 27 μαθητές και άνω στοιβάζονται πλέον σε κάθε τμήμα, σε μια χρονιά που θεωρείται καθοριστική για το μέλλον τους. «Είναι η χρονιά που αποφασίζουμε το πεδίο της εκπαίδευσης που θα ακολουθήσουμε. Πώς θα γίνει αυτό με σχεδόν 30 μαθητές σε κάθε τάξη;», διερωτώνται οι μαθητές, εκφράζοντας τη δικαιολογημένη αγανάκτησή τους.
Την ίδια ώρα, το εκπαιδευτικό σύστημα παρακολουθεί αμήχανο, αδυνατώντας να δώσει λύση σε ένα πρόβλημα που φανερώνει την αδιαφορία των ιθυνόντων για την ποιότητα της διδασκαλίας και την προάσπιση της ασφάλειας των μαθητών. Διότι πώς μπορεί να διασφαλιστεί η σωστή εκπαιδευτική διαδικασία όταν οι εκπαιδευτικοί καλούνται να καλύψουν μαθησιακά κενά σε ένα κλίμα ασφυκτικής πίεσης, ενώ παράλληλα ο αριθμός των μαθητών εμποδίζει την απαραίτητη αλληλεπίδραση και την εξατομικευμένη προσέγγιση;
Αντί να ενισχυθούν οι τάξεις με περισσότερους εκπαιδευτικούς και να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αναλογίες μαθητών ανά τμήμα, η εύκολη λύση της συγχώνευσης τμημάτων επιλέγεται ως «πανάκεια». Τη στιγμή που οι ανάγκες των μαθητών για ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον δεν έχουν ποτέ εξεταστεί σε βάθος, το Υπουργείο Παιδείας στέλνει μήνυμα ότι οι αριθμοί και οι αναλογισμοί προτεραιοποιούνται έναντι της πραγματικής εκπαίδευσης. Πού είναι, λοιπόν, η περιβόητη φροντίδα για τον μαθητή, όταν οι συνθήκες στις τάξεις θυμίζουν περισσότερο γραφειοκρατική απογραφή παρά χώρο μάθησης;
Οι μαθητές, οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν έμειναν άπραγοι. Με μία συντονισμένη προσπάθεια, κατέθεσαν επιστολή διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Τρικάλων, στην οποία εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους. «Ο υπερβολικός αριθμός μαθητών ανά τμήμα επηρεάζει αρνητικά τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και την ασφάλειά μας», τονίζουν. Η επιστολή, όμως, παραμένει -μέχρι στιγμής- αναπάντητη, αφήνοντας να αιωρείται ένα μεγάλο ερωτηματικό για το εάν οι φωνές τους θα ακουστούν.
Είναι λυπηρό να βλέπει κανείς τους μαθητές να καταφεύγουν σε μέτρα όπως οι καταλήψεις για να εισακουστούν σε βασικά αιτήματά τους. Το σύστημα τους αντιμετωπίζει σαν έναν αριθμό σε μια λίστα, ξεχνώντας ότι πρόκειται για παιδιά που διαμορφώνουν το μέλλον της χώρας μας. Η φωνή τους, όμως, είναι ισχυρή. Και μέχρι να δοθεί η απαραίτητη προσοχή στα προβλήματά τους, το σχολικό έτος ξεκινάει με προβλήματα και μια οσμή απογοήτευσης να πλανάται στον αέρα…
Αξιότιμε κ. Διευθυντά της Δ.Δ.Ε. Τρικάλων,
Εκ μέρους των μαθητών του 1ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων, σας αποστέλλω/καταθέτω αυτήν την επιστολή, προκειμένου να σας μεταφέρω την δυσαρέσκεια, τα παράπονα και τη συμμετοχή μου για ένα ζήτημα που χρήζει αντιμετώπισης άμεσα. Όπως ήδη θα γνωρίζετε, μετά τη μεταγραφή κάποιων συμμαθητών μας, το σχολείο μας αναγκάστηκε τα τέσσερα τμήματα της Β’ να τα συγχωνεύσει σε τρία. Έτσι δημιουργήθηκαν τρία τμήματα των είκοσι επτά παιδιών, όπως ήταν αναμενόμενο, αναστατώθηκαν μαθητές, γονείς, αλλά και καθηγητές.
Ο υπερβολικός αριθμός μαθητών σε ένα τμήμα επηρεάζει αρνητικά τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και την ασφάλεια των μαθητών. Είμαστε σε μία κρίσιμη ηλικία, όπου κάθε χρόνος του Λυκείου, όπου κάθε αλλαγή, διατάραξη, ή ανισορροπία αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για το άμεσο μέλλον μας και την υπηρεσία του σκοπού μας. Ξεδιπλώνοντας τον προβληματισμό μας, αρχικά, σε επίπεδο μάθησης, η αναμενόμενη ποιότητα στην εκπαιδευτική μας πρόοδο και απόδοση, θα κάμψει, κάτι που μπορεί να επιφέρει καταστάσεις και να οδηγήσει σε δυσάρεστες καταστάσεις. Οι καθηγητές μας προσπαθούν να μας παρέχουν το καλύτερο μάθημα, όμως είναι δύσκολο να διατηρηθεί το απαραίτητο επίπεδο για την ποιότητα των μαθημάτων.
Επίσης, θα υπάρχει δύσκολη επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και των καθηγητών, λόγω του αυξημένου αριθμού των μαθητών. Η ποιότητα της διδασκαλίας θα υποβαθμιστεί, όπως επίσης και η απόδοση των μαθητών. Θα μειωθεί η δυνατότητα διαπροσωπικής επικοινωνίας και της απαραίτητης συμμετοχής στο μάθημα.
Σε περίπτωση ενδεχόμενης έκτακτης ανάγκης, δεν θα είναι εύκολο να διαχειριστεί η κατάσταση σε μία τάξη με τόσα πολλά παιδιά. Επίσης, η συνολική ασφάλεια των μαθητών θα κινδυνεύει.
Ακόμη, από την εποχή του Covid και ως σήμερα, στα σχολεία προσέχουμε πάντα τον συγχρωτισμό μας σε έναν χώρο. Σε τμήματα με τόσα παιδιά, δεν έχουμε τους εαυτούς μας σε συνεχή κίνδυνο λόγω ιώσεων. Τέλος, το σημαντικότερο όλων, σε ένα μεγάλο τμήμα είναι ότι θα υπάρχουν προβλήματα στην οργάνωση και την πειθαρχία, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εντάσεις, πόσο μάλλον που η αλλαγή αυτή γίνεται ξαφνικά και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ξεκινήσει τα μαθήματά μας. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε κάποιον στόχο και οι αποσπάσεις αποτελούν εμπόδια στην επίτευξή τους.
Αξιότιμε Διευθυντά,
Γνωρίζοντας την ευαισθησία που επιδεικνύετε για την διατήρηση του ήρεμου κλίματος στα σχολεία, ευελπιστούμε ότι θα δώσετε σημασία στην επιστολή και θα προσπαθήσετε για την άμεση λύση του προβλήματος που έχει ανακύψει.
Με εκτίμηση,
Ο εκπρόσωπος της Β’ Τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων