Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα περνάει αυτή την εποχή μια δύσκολη στενωπό. Γι’ αυτό, ο σύλλογός μας, με συνεχή Δελτία Τύπου, παρεμβάσεις και ποικίλα δημοσιεύματα ανέδειξε και αναδεικνύει τις διαχρονικές ευθύνες αυτών που, από αμέλεια, έλλειψη γνώσεων, ή και μεθοδευμένες ενέργειες, εν γνώσει των συνεπειών των ενεργειών τους αυτών, οδήγησαν τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε αυτή την κατάσταση, προτείνοντας και τις παρεμβάσεις που επιβάλλονται για να ανταποκριθεί ο σιδηρόδρομος αυτός στα κελεύσματα των καιρών.
Πιστεύουμε όμως ότι, παράλληλα με την ανάταξη και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, θα πρέπει να προγραμματιστούν και να δρομολογηθούν και οι απαραίτητες για την κάλυψη των αναγκών της χώρας μας, της Εθνικής της Οικονομίας, της περιφερειακής ανάπτυξης, της προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών, επεκτάσεις του δικτύου αυτού.
Αυτός είναι ο λόγος που ο σύλλογός μας αποφάσισε να υπενθυμίσει ένα «ξεχασμένο» έργο, για το οποίο δαπανήθηκαν μεγάλα ποσά για την σύνταξη των αναγκαίων για την υλοποίησή του μελετών, το οποίο όμως, οι κυβερνήσεις της τελευταίας 7ετίας, το έριξαν στη λήθη. Την επέκταση δηλαδή της γραμμής που συνδέει τον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Παλαιοφαρσάλου με την Καλαμπάκα μέχρι την Ηγουμενίτσα, μέσω Ιωαννίνων. Την δυτική δηλαδή εσχατιά της ατελούς σήμερα σιδηροδρομικής «Εγνατίας».
Ένα έργο άκρως αναγκαίο για την προώθηση των εξαγωγών μας, με ένα φθηνό μέσω μεταφοράς, στις αγορές της Ευρώπης. Μία γραμμή η οποία θα επιτρέψει την μεταφορά των αμαξοστοιχιών, από την Ηγουμενίτσα στο Μπρίντιζι ή το Μπάρι της Ιταλίας, με πορθμείο τύπου Ra – Ra. Αλλά θα δρομολογήσει και την αναβάθμιση της Περιφερείας της Ηπείρου, μιας περιοχής που, ελλείψει αξιόλογων παραγωγικών δυνατοτήτων, μειώνει σταθερά την
ποσοστιαία συμμετοχή της στο Α.Ε.Π. της χώρας μας.
Οι Ηπειρώτες, με πρωτοβουλία και αγώνες της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας, αλλά και ορισμένων φωτισμένων Τοπικών Αρχόντων, πέτυχαν την χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών και την υπόσχεση, «στόματι Υπουργών, Πολιτευτών, και άλλων αρμοδίων (!)» ότι το όνειρό τους αυτό που, εκτός των άλλων, θα οδηγούσε και στην άρση της ιδιότυπης απομόνωσης της Ηπείρου, θα γινόταν πραγματικότητα.
Ο ευρηματικός, καταξιωμένος αρχιτέκτονας και από τα παλαιότερα μέλη του συλλόγου μας κ. Νίκος Πολυζώης, ο οποίος συχνά μας εκπλήσσει , πότε με το πενάκι του και πότε με τις μακέτες του, αλλά και με τις γνώσεις του, εμπνεύστηκε και κατασκεύασε μία μακέτα που παραπέμπει, τόσο σαν τοπίο, όσο και σαν αρχιτεκτονική, στην Ήπειρο. Ένα όμορφο ηπειρωτικό τοπίο με παραδοσιακούς ηπειρώτικους οικισμούς, εμπλουτισμένο όμως με σιδηροδρομικές διελεύσεις, σήραγγες και σταθμούς, όπως ονειρεύονται να δουν κάποτε τον τόπο τους οι Ηπειρώτες.
Στα εγκαίνια της μακέτας, η οποία στήθηκε στην Λέσχη του Σ.Φ.Σ. επί της οδού Λιοσίων, δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα, και υπήρξε μεγάλη συρροή κόσμου, την δε Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας εκπροσώπησε ο Γενικός Γραμματέας του Διοικητικού της Συμβουλίου κ. Σωτήρης Κολιούσης. Στο τέλος της γιορτής ο κ. Κολιούσης, εισηγήθηκε την διοργάνωση μιας προβολής του αιτήματος της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, με την βοήθεια του Σ.Φ.Σ., στην Αίθουσα τελετών της Π.Σ.Ε.
Μια ημερίδα που θα έχει μορφή διεκδικητική του αιτήματος αυτού. Την πρότασή του αυτήν την αποδέχθηκε με μεγάλη χαρά το Διοικητικό Συμβούλιο του συλλόγου μας. Μένει επομένως να προσδιοριστεί η μέρα της εκδήλωσης αυτής.
Για το Δ.Σ. του “Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου”
Ο.ΠΡΟΕΔΡΟΣ Π..Ράλλης
Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Φ. Λυκομήτρος