Η πρόσφατη απόφαση της Hellenic Train να καταργήσει τα εκδοτήρια εισιτηρίων σε σειρά σταθμών του ΟΣΕ [πηγή](https://www.hellenictrain.gr/simeia-polisis), μεταξύ αυτών και τον σταθμό στα Παλαιοφάρσαλα, συνιστά ένα ακόμη βήμα υποβάθμισης των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας.
Η απόφαση αυτή έρχεται να προστεθεί στις ήδη αποκαλυφθείσες αδυναμίες του δικτύου, όπως η πιθανότητα μεταφοράς παράνομων και επικίνδυνων υλικών, το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και η απουσία τηλεμετρίας- τηλεδιοίκησης. Η περιοχή μας έχει πληγεί από όλα τα παραπάνω, καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να εμπιστευτεί τον σιδηρόδρομο, που κάποτε ήταν το κύριο μέσο μεταφοράς της τοπικής κοινωνίας και των τουριστών προς την πόλη της Καλαμπάκας.
Η πλήρης έλλειψη μιας αξιόπιστης σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Καλαμπάκα –καθώς οι ζημιές στη γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα δεν έχουν αποκατασταθεί εδώ και έναν χρόνο και ο διαγωνισμός για την αποκατάστασή τους παραμένει ανολοκλήρωτος– έχει ευρύτατες οικονομικές προεκτάσεις για την πόλη, όπως η μείωση της τουριστικής κίνησης και των εσόδων στις τοπικές επιχειρήσεις διαμονής και εστίασης, αλλά και επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, ποδηλάτων και ταξί, καθώς αρκετοί ταξιδιώτες βασίζονταν στο τρένο για να φτάσουν στην περιοχή και να νοικιάσουν μεταφορικό μέσο. Παράλληλα, η ιδιωτική μετακίνηση είναι ακριβή, λόγω των διοδίων και των τιμών των καυσίμων.
Από την άλλη, τα ΚΤΕΛ δεν καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες, καθώς υπάρχει απουσία απευθείας δρομολογίων για την πόλη της Καλαμπάκας, ενώ παρατηρείται και αρκετά συχνά έλλειψη διαθέσιμων θέσεων.
Οι αρνητικές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία είναι τεράστιες και, δυστυχώς, οι κινήσεις ελάχιστες. Η συνολική αποσάθρωση του σιδηροδρομικού δικτύου αναδεικνύει ένα διαρκώς επιτακτικότερο αίτημα: την άμεση και ουσιαστική κρατική παρέμβαση στον τομέα των μεταφορών, με επένδυση σε σύγχρονα μέσα και υποδομές που εγγυώνται την ασφάλεια, και πάντα με λογοδοσία και διαφάνεια. Σε μια εποχή όπου το κόστος ζωής αυξάνεται, η αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών δεν είναι πολυτέλεια, αλλά βασική ανάγκη για την ανάπτυξη της οικονομίας και την ποιότητα ζωής των πολιτών, και ιδίως της επαρχίας, που συνεχώς υποβαθμίζεται.
Τέλος, θα κλείσω με μια φράση του Gustavo Petro, που ανακάλεσα λόγω μιας πρόσφατης επίσκεψής μου στην Ελβετία: “A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.” Δηλαδή: “Μια ανεπτυγμένη χώρα δεν είναι εκεί όπου οι φτωχοί έχουν αυτοκίνητα, αλλά εκεί όπου οι πλούσιοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.”
Ευάγγελος Φουφίκος
![](/wp-content/uploads/2023/03/googlenews.png)