Την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025, πραγματοποιήθηκε Ενδοσχολική Επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Βασιλικής με θέμα:
«Καλλιεργώντας τη Συναισθηματική και την Ψυχική ανθεκτικότητα – εργαλεία και θεμέλια για μια υγιή Σχολική Κοινότητα» από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Τρικάλων ¨Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης», σε συνεργασία με τον ΕΘΝΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ Ε.Ο.Π.Α.Ε.
Η παρέμβαση υλοποιήθηκε από την Επιστημονικά Υπεύθυνη κα Κωνσταντίνα Νταϊλιάνη, Κοινωνική Λειτουργό και την κα Αγορίτσα Σουλιώτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγο.
Η ψυχική ανθεκτικότητα (ΨΑ) των εκπαιδευτικών έχει αναδυθεί ως ένα σημαντικό πεδίο έρευνας στις μέρες μας. Με την έννοια «ψυχική ανθεκτικότητα», αναφερόμαστε «στην ικανότητα ενός ατόμου να ξεπεράσει δύσκολες καταστάσεις και να βγει πιο δυνατό μέσα από αυτές». Το «ψυχικά ανθεκτικό» άτομο είναι αυτό που ενώ θα αντιμετωπίσει στρεσογόνες και δύσκολα διαχειρίσιμες καταστάσεις, δεν θα καταρρεύσει και θα βρει τρόπους να ξεπεράσει τις αντιξοότητες.
Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν όλο και πιο πολλές προκλήσεις σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, κυρίως όμως στους τομείς που σχετίζονται με τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών, τη διαχείριση των απαιτήσεων των γονέων, αλλά και τις δυνατότητες προσαρμογής και επαγγελματικής εξέλιξης στο σχολικό πλαίσιο.
Σκοπός της παρούσας επιμόρφωσης ήταν η ανάδειξη των στρατηγικών – εργαλείων που έχουν στη διάθεσή τους οι εκπαιδευτικοί για την ενίσχυση της ΨΑ τους και τέλος, τη διερεύνηση του εάν και με ποιον τρόπο οι κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στη χώρα τα τελευταία χρόνια έχουν αναδείξει νέους παράγοντες κινδύνου ή/και έχουν επηρεάσει το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν επιμέρους διαστάσεις που μπορούν να λειτουργήσουν ως προστατευτικοί παράγοντες της ΨΑ.
Τέλος, η κοινωνική υποστήριξη, η ατομική προσπάθεια και η αποδοχή της κατάστασης, βρέθηκαν να αποτελούν τις βασικές στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί για την ενδυνάμωση της ΨΑ τους.
Συνοψίζοντας, πέρα από την επιστημονική γνώση που προσφέρθηκε στους συμμετέχοντες, αναφέρθηκε ένα βασικό στοιχείο, που θεωρείται ότι λειτουργεί καταλυτικά και αυτό είναι το «δέσιμο» και η επιτυχημένη λειτουργία της «ομάδας», και κατά συνέπεια η αποκόμιση σημαντικού οφέλους σε διάφορα επίπεδα, έχει να κάνει με το «μοίρασμα κοινών εμπειριών, κοινών δυσκολιών και προβλημάτων, μέσα σε ένα προστατευμένο χώρο παραγωγής και ανταλλαγής γνώσης», όπως είναι το σχολείο.
Ευχαριστούμε θερμά τις δύο επιστήμονες για την πολύ κατατοπιστική και ενδιαφέρουσα επιμόρφωση και δώσαμε υπόσχεση για τη συνέχειά της με βιωματικά εργαστήρια.
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ
