Ύστερα από την πρόσκληση για υποβολή προτάσεων Δράσεων Τοπικής Ιστορίας και Τοπικής Γεωγραφίας του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α και την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 13/14-03-2025 του Δ.Σ.), η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων σε συνεργασία με τον Επόπτη Ποιότητας της Δ.Ε Τρικάλων κ. Γιώργο Λαπούση, τους Συμβούλους Εκπαίδευσης της Δ.Ε. Τρικάλων κ. Αγαθοκλή Αζέλη, ΠΕ02 κ. Δημήτριο Θεοχάρη, ΠΕ03, κα Γεωργία Καραγιάννη, ΠΕ06, κ. Χρήστο Παπαθανασίου κλάδου ΠΕ04 και τα Γυμνάσια της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων υλοποιούν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας και Γεωγραφίας με θέμα: «Μνημεία-Φυσικό περιβάλλον των Τρικάλων».
Την υλοποίηση του προγράμματος θα υποστηρίξει επιστημονικά ο κ. Θεόδωρος Νημάς, Διδάκτορας Ιστορίας της Εκπαίδευσης, ερευνητής σε θέματα τοπικής ιστορίας και συγγραφέας του πονήματος «Ιστορία και Μνημεία των Επαρχιών Τρικάλων και Καλαμπάκας. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα».
Στόχος της Δ.Δ.Ε. Τρικάλων και την επόμενη σχολική χρονιά 2025-26 είναι να συνεχιστεί η ίδια θεματολογία με την ενσωμάτωση του συγγραφικού έργου και άλλων τοπικών ερευνητών, μελετητών και συγγραφέων σε θέματα τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας.
Πιο συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων θα καταθέσει στην ειδική βάση δεδομένων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού δύο σχέδια Δράσεων (ένα Τοπικής Ιστορίας και ένα Τοπικής Γεωγραφίας) βάσει του προτύπου των φάσεων υλοποίησης των Δράσεων Ενεργού Πολίτη.
Οι δράσεις αυτές θα αναρτηθούν και στον διαδικτυακό τόπο της Δ.Δ.Ε. Τρικάλων και στους διαδικτυακούς τόπους των σχολικών μονάδων, καθώς επίσης και θα κοινοποιηθεί και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προκειμένου να ενταχθούν στην ψηφιακή πλατφόρμα των Δράσεων Ενεργού Πολίτη.
Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες με τη μελέτη της Ιστορίας και της Γεωγραφίας του ιδιαίτερου τόπου καταγωγής ή κατοικίας τους να μαθαίνουν να σέβονται και να εκτιμούν τις συλλογικές προσπάθειες και τους αγώνες των ανθρώπων που έζησαν και έδρασαν στον τόπο τους και να κατανοούν τη σημασία του φυσικού και ιστορικού περιβάλλοντος της περιοχής τους. Επίσης, να συνειδητοποιούν τη συνολική κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και πολιτική ιστορία του συγκεκριμένου τόπου που ζουν και να τη συσχετίζουν με την Ιστορία του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου στον οποίο βρίσκεται το χωριό ή η πόλη τους στο πλαίσιο της εθνικής και παγκόσμιας Ιστορίας και Γεωγραφίας. Περαιτέρω, η μελέτη της Τοπικής Ιστορίας και Τοπικής Γεωγραφίας αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, ώστε μέσα από αυτή να προκύψει μια νέα εικόνα, περισσότερο κατανοητή για τον κόσμο στο οποίο ζουν, αλλά και νέες στάσεις απέναντι στο παρόν.
Στο πλαίσιο της υλοποίησης του εν λόγω εκπαιδευτικού προγράμματος πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025 στα γραφεία της ΔΔΕ Τρικάλων, του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων κ. Αλέξανδρου Καπανιάρη με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης κα Γεωργία- Κωνσταντία Καραγιάννη κλάδου ΠΕ06, κ. Αγαθοκλή Αζέλη κλάδου ΠΕ02, κ. Δημήτριο Θεοχάρη, κλάδου ΠΕ03 και κ. Χρήστο Παπαθανασίου κλάδου ΠΕ04. Παρόντες ήταν ο τ. Σχολικός Σύμβουλος κ. Δρ Θεόδωρος Νημάς και ο Προϊστάμενος τμ. Ε’ Εκπαιδευτικών Θεμάτων της ΔΔΕ Τρικάλων κ. Νικόλαος Παπακωνσταντίνου με στόχο τη δημιουργία ενημερωτικής ημερίδας την Τρίτη 6/4/25 και ώρα 12:15 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου Τρικάλων.
Σύμφωνα με τη δήλωση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων Δρ Αλέξανδρου Καπανιάρη: «Η εφαρμογή του προγράμματος Τοπικής Ιστορίας και Γεωγραφίας στα Γυμνάσια της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό και ελπιδοφόρο βήμα για την ενίσχυση της κατανόησης και της εμβάθυνσης στους/στις μαθητές/τριες μας για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου τους. Στο πλαίσιο αυτό, με την εφαρμογή της σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενσωμάτωση και προώθηση της τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να ανακαλύψουν, να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την κληρονομιά και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής τους.
Η ενσωμάτωση αυτών των στοιχείων στα διδακτικά προγράμματα των Γυμνασίων των Τρικάλων, τόσο με το ισχύον όσο και με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, εστιάζει στη μελέτη του τόπου, των φυσικών και ανθρωπογενών χαρακτηριστικών του, της διαμόρφωσης των πολιτισμικών χαρακτηριστικών και της σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον του. Μέσα από τη μελέτη των τοπικών μνημείων και της γεωγραφίας των Τρικάλων, οι μαθητές θα αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις για τις διαδικασίες που διαμόρφωσαν την ταυτότητα και την ιστορία του τόπου τους, συνδέοντας την παράδοση με τις σύγχρονες προκλήσεις. Το πρόγραμμα, το οποίο θα επικεντρωθεί στη θεματολογία “Τα μνημεία των Τρικάλων και το φυσικό περιβάλλον”, έχει τη σημαντική επιστημονική στήριξη και καθοδήγηση του κ. Θεόδωρου Νημά, διδάκτορα ιστορίας της εκπαίδευσης με ερευνητικό έργο στην τοπική ιστορία. Η συνεισφορά του κ. Νημά στην επιστημονική υποστήριξη και την οργάνωση των δράσεων είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος, καθώς η γνώση του για την τοπική ιστορία είναι ανεκτίμητη και θα συμβάλλει στην εμπλουτισμένη εκπαιδευτική διαδικασία. Η χρήση των νέων διδακτικών βιβλίων, σύμφωνα με τα νέα Προγράμματα Σπουδών, και η ενσωμάτωση ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων αναμένεται να προσφέρει στους/στις μαθητές/τριές μας μια σύγχρονη και διαδραστική εμπειρία μάθησης, επιτρέποντάς τους να ανακαλύψουν με διερευνητικό τρόπο τη γνώση. Αυτό το πρόγραμμα αποτελεί μια αναγκαία και προοδευτική προσέγγιση για την καλλιέργεια της τοπικής συνείδησης και της υπευθυνότητας των νέων γενεών απέναντι στο πολιτιστικό και φυσικό τους περιβάλλον. Με αυτή τη δράση, ενδυναμώνουμε τη σύνδεση των μαθητών/τριών με την τοπική τους ιστορία και την κληρονομιά τους, προετοιμάζοντας τους για ένα μέλλον όπου η βιωσιμότητα και ο σεβασμός προς τον τόπο τους θα είναι αλληλένδετα με την εκπαίδευση και την ανάπτυξη»
Από τη ΔΔΕ Τρικάλων
