Έμμεση παράταση έως τις 31 Αυγούστου 2017 έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα για την ολοκλήρωση των τριών, πιο αργοπορημένων, οδικών έργων παραχώρησης. Προϋπόθεση, βέβαια, παραμένει ότι στις 31 Μαρτίου 2017 τα τρία έργα –δηλαδή η εθνική οδός Κορίνθου-Πάτρας, η Ιόνια Οδός και ο Ε65– θα έχουν δοθεί σε κυκλοφορία και οι όποιες εργασίες απομείνουν πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και θα αφορούν μόνο μικρά τμήματα.
Η εξέλιξη αυτή προκύπτει για πρώτη φορά σε δημόσια έγγραφα και συγκεκριμένα στα τρία «πλαίσια συναντίληψης» που υπέγραψε προ δεκαημέρου το υπουργείο Υποδομών με τις κοινοπραξίες Νέα Οδό, Ολυμπία Οδό και Κεντρική Οδό και τους κατασκευαστές των έργων.
Όπως αναφέρεται, η «άτυπη παράταση» δόθηκε τον περασμένο Νοέμβριο από τους εκπροσώπους της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής (DG Regio): για παράδειγμα, στη συμφωνία με τη Νέα Οδό αναφέρεται ότι «καθίσταται αναγκαία η λειτουργική ολοκλήρωση του έργου του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού μέχρι την 31η-3-2017, καθώς και η πλήρης ολοκλήρωση των κατασκευών (…) μέχρι την 31η-8-2017». Με τον τρόπο αυτό η Ιόνια Οδός μπορεί να παραδοθεί σε ένα χρόνο από σήμερα χωρίς τη σήραγγα της Κλόκοβας και η Κορίνθου- Πατρών χωρίς τα σημεία εκείνα που οι εργασίες δεν θα έχουν τελειώσει, αλλά με «ακατέβατη» ημερομηνία ολοκλήρωσης όλων των έργων το τέλος Αυγούστου.
Τα τρία πλαίσια περιγράφουν τον «οδικό χάρτη» που θα οδηγήσει στη συμφωνία του Δημοσίου με τους τρεις παραχωρησιούχους και τις κοινοπραξίες των κατασκευαστών (ορίζοντας – νέες αποζημιώσεις και «πριμ» επιτάχυνσης εργασιών).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ολυμπία Οδός διεκδικεί περί τα 250 εκατ. ευρώ και από κοινού η Νέα Οδός και η Κεντρική Οδός ακόμα 250 εκατ. ευρώ (το Δημόσιο ελπίζει να μειώσει το ποσό κατά 40%).
Τα τρία πλαίσια προβλέπουν ότι θα οριστούν ποινικές ρήτρες σε βάρος παραχωρησιούχων/κατασκευαστών, αν υπάρξει υπέρβαση του νέου χρονοδιαγράμματος με ευθύνη τους, ότι το Δημόσιο μπορεί να αναθέσει στους παραχωρησιούχους την εκτέλεση επιπρόσθετων εργασιών, και πως η οριστική συμφωνία θα κλείσει στις 20-31 Μαρτίου (ανάλογα με το έργο) με την έγκριση των δανειστριών τραπεζών.
Οι βασικές προβλέψεις ανά έργο
Ιονία Οδός. Το Δημόσιο δέχεται να καταβάλει άμεσα το υπόλοιπο της (πρόσθετης) χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο. Αλλά και να προκαταβάλει στον κατασκευαστή (κοινοπραξία Euroionia), πριν συμφωνηθεί το τελικό ποσό, «ικανό τμήμα των αποζημιώσεών του». Επίσης, δέχεται να τεθούν σε λειτουργία αυτοτελώς σταθμοί διοδίων αν δοθούν νωρίτερα στην κυκλοφορία τμήματα του δρόμου. Παράλληλα, δεσμεύεται για την έγκαιρη ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών σε τέσσερα σημεία. Και για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε 14 σημεία στην Ιόνια Οδό και τέσσερα στο τμήμα Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας της ΠΑΘΕ (τα επί… δεκαετία υπολειπόμενα 2,5 χλμ. στην Υλίκη και τους χώρους για την κατασκευή του σταθμού διοδίων Σχηματαρίου-Χαλκίδας, του ΣΕΑ Αρκίτσας και των νέων κόμβων Καλυφτάκη και Κηφισιάς).
Εθνική οδός Κορίνθου – Πάτρας. Το Δημόσιο δεσμεύεται να καταβάλει έγκαιρα τμήμα της αποζημίωσης του κατασκευαστή (κοινοπραξία Απιον Κλέος), καθώς και το υπόλοιπο της χρηματοδοτικής συμβολής του στο έργο. Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναθέσει στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία συμπληρωματικές εργασίες, αλλά και εργασίες ευθύνης της ΕΡΓΑ ΟΣΕ, αν καταστεί αναγκαίο. Τέλος, ορίζεται ότι μέχρι τις 31 Μαΐου 2016 «θα τακτοποιηθούν οι εκατέρωθεν συμβατικές απαιτήσεις στην κατεύθυνση της κατάργησης των εκκρεμουσών διαιτησιών».
Ε65. Το Δημόσιο δέχεται να καταβάλει άμεσα το υπόλοιπο της χρηματοδοτικής του συμβολής στο έργο και να προκαταβάλει μέρος της αποζημίωσης που θα συμφωνηθεί για τον κατασκευαστή (κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας). Δεσμεύεται ότι θα ολοκληρώσει έγκαιρα τις αρχαιολογικές έρευνες σε τέσσερα σημεία και τις απαλλοτριώσεις σε πέντε σημεία.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι, λόγω της αποχής των δικηγόρων, η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων έχει «κολλήσει», δημιουργώντας νέο κίνδυνο για το Δημόσιο που έχει μόλις δεσμευτεί εκ νέου.
Πηγή: Καθημερινή
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!