Από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας λάβαμε και δημοσιεύουμε τις παρακάτω διευκρινίσεις, σχετικά με τις κυκλοφοριακές αλλαγές:
Με αφορμή δηλώσεις και σχόλια σε ορισμένα τοπικά Μ.Μ.Ε. θα θέλαμε να ενημερώσουμε ότι:
Όσον αφορά στο θέμα της έγκρισης των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α., για προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις , έχει ήδη αποσταλεί στους οικείους Δήμους , το υπ. αριθμ. 2874/173392/12-12-2013 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Θεσσαλίας, το οποίο κοινοποιήθηκε και στο σύνολο των Δημάρχων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με το οποίο δόθηκαν σαφείς διευκρινήσεις – οδηγίες για την πληρότητα των σχετικών φακέλων που αποστέλλονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Οι αρμόδιες Υπηρεσίες των Δήμων οφείλουν να μεριμνήσουν, με βάση αυτό, για την αρτιότητα των φακέλων των σχετικών αιτημάτων.
Οι διευκρινίσεις
ΘΕΜΑ: «Διευκρινήσεις-οδηγίες περί εγκρίσεων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού και Χερσαίας Ζώνης Λιμένα»
ΣΧΕΤ.: α) Οι περί Διοικητικής Αποκέντρωσης ισχύουσες διατάξεις όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν σήμερα
β) Ο Ν.3852/4-6-2010 (87/Α) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης»
γ) Τo Π.Δ.138/23-12-2010 (ΦΕΚ 231/Α), «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας»
δ) Ο Ν.2503/1997 (Φ.Ε.Κ. 107/Α) «Οργάνωση και Διοίκηση της Περιφέρειας»
ε) Το υπ’ αριθμ. 15109/13-5-2013 έγγραφο της Δ/νσης Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ του Υπουργείο Εσωτερικών με θέμα «Εγκρίσεις αποφάσεων συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ που αφορούν μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας από τους Γενικούς Γραμματείς Αποκεντρωμένων Διοικήσεων»
στ) Ο Ν.4058/2012 (ΦΕΚ 63Α/22-3-2012) «Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο 52Α που αφορά «Μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας στους χερσαίους χώρους λιμένων»
ζ) Ο Ν.4150/2013 (ΦΕΚ 102Α/29-4-2013) «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο 45 περί «κυκλοφοριακών ρυθμίσεων λιμένων»
η) Ο Ν.2696/1999 (Φ.Ε.Κ. 57/Α/23-3-1999) που αφορά την κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, (ΚΟΚ).
θ) Ο Ν.3542/2007 (Φ.Ε.Κ. 50/Α/2-3-2007) «Τροποποιήσεις διατάξεων του ΚΟΚ».
ι) Οι υπ’ αριθμ.1115/2012 & 49/2012 αποφάσεις του Δ’ τμήματος του ΣτΕ περί διαδικασίας θέσπισης των κυκλοφοριακών και συναφών ρυθμίσεων από τους ΟΤΑ για τις οδούς αρμοδιότητάς τους.
ια) Η υπ’ αριθμ.9663/97430/2-9-2013 Απόφαση της Γενικής Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας με την οποία ορίστηκε ως Εισηγήτρια Υπηρεσία για την έγκριση αποφάσεων συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ που αφορούν μέτρα ρύθμισης της οδικής κυκλοφορίας.
ιβ) Το με αρ.πρωτ. 54231/18-7-2013 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, σχετικά με την αρμοδιότητα έγκρισης αποφάσεων συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ που αφορούν σε θέματα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων
ιγ) Το με αρ.πρωτ. 60105/609/3-10-2013 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας, σχετικά με την αρμοδιότητα έγκρισης αποφάσεων συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ που αφορούν σε θέματα κυκλοφορίας
Αναφορικά με την έγκριση αποφάσεων συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ που αφορούν μέτρα ρύθμισης της οδικής κυκλοφορίας, επισημαίνεται ότι με τα (ιβ) και (ιγ) σχετικά έχουν υποβληθεί ερωτήματα στο Υπουργείο Εσωτερικών για το όργανο που έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα έκδοσης της διοικητικής πράξης για την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στους ΟΤΑ (Περιφερειάρχης ή Γ.Γ.Α.Δ.), χωρίς μέχρι σήμερα να έχει δοθεί απάντηση.
Επειδή με το (ια) σχετικό η Υπηρεσία μας έχει οριστεί αρμόδια για το χειρισμό των σχετικών υποθέσεων, για να μην χαθεί χρόνος μέχρι τη διευκρίνιση της αρμοδιότητας, θεωρούμε σκόπιμη την ενημέρωση των φορέων σχετικά με την πληρότητα των φακέλων. Στα πλαίσια αυτά, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
Α. Για την έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων εντός χερσαίας ζώνης λιμένα (ΧΖΛ) τοπικής σημασίας με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τους οποίους δεν έχουν συνταχθεί αναπτυξιακά προγράμματα και μελέτες διαχείρισης (Master Plan), απαιτούνται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία:
1. Γνώμη του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά από:
• Εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
• Εισήγηση της οικείας Λιμενικής Αρχής.
• Εγκεκριμένες τεχνικές μελέτες (κυκλοφοριακές μελέτες) των οικείων φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων οι οποίες έχουν εκπονηθεί από τις αρμόδιες τεχνικές τους υπηρεσίες, ή ελλείψει αυτών, από τις τεχνικές υπηρεσίες των οικείων δήμων ή περιφερειών, είτε μέσω ανάθεσης εκπόνησης μελετών σε ιδιώτες μελετητές αντίστοιχης κατηγορίας, με μέριμνα των φορέων, συνοδευόμενες με σχέδια στα οποία θα αποτυπώνονται οι προτεινόμενες ρυθμίσεις και η απαιτούμενη σήμανση.
• Σύμφωνη γνώμη των Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών εφόσον οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επηρεάζουν τις υπηρεσίες των μέσων οδικής μαζικής μεταφοράς.
• Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πρέπει να υποστηρίζουν και τις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ).
• Απόφαση Καθορισμού Χερσαίας Ζώνης Λιμένα με αριθμό ΦΕΚ, η οποία και θα αποτυπώνεται στο σχέδιο της πρότασης.
Β. Για την έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων εντός χερσαίας ζώνης λιμένα (ΧΖΛ) σε τουριστικούς λιμένες της επικράτειας με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τους οποίους δεν έχουν συνταχθεί αναπτυξιακά προγράμματα και μελέτες διαχείρισης (Master Plan), απαιτούνται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία:
1. Σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Τουρισμού μετά από:
• Εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Τουρισμού.
• Εισήγηση της οικείας Λιμενικής Αρχής.
• Εγκεκριμένες από την επιτροπή τουριστικών λιμένων του άρθρου 30 του Ν. 2160/1993 (Α’ 118) όπως ισχύει, τεχνικές μελέτες (κυκλοφοριακές μελέτες) των οικείων φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων οι οποίες έχουν εκπονηθεί από τις αρμόδιες τεχνικές τους υπηρεσίες, ή ελλείψει αυτών, από τις τεχνικές υπηρεσίες των οικείων δήμων ή περιφερειών, είτε μέσω ανάθεσης εκπόνησης μελετών σε ιδιώτες μελετητές αντίστοιχης κατηγορίας, με μέριμνα των φορέων, συνοδευόμενες με σχέδια στα οποία θα αποτυπώνονται οι προτεινόμενες ρυθμίσεις και η απαιτούμενη σήμανση.
• Σύμφωνη γνώμη των Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών εφόσον οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επηρεάζουν τις υπηρεσίες των μέσων οδικής μαζικής μεταφοράς.
• Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πρέπει να υποστηρίζουν και τις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ).
• Απόφαση Καθορισμού Χερσαίας Ζώνης Λιμένα με αριθμό ΦΕΚ, η οποία και θα αποτυπώνεται στο σχέδιο της πρότασης.
Γ. Για την έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων εντός των πολεοδομικών ιστών Ο.Τ.Α. α’ βαθμού για τις οδούς αρμοδιότητάς τους με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης απαιτούνται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία:
1. Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου βάσει:
2. Εγκεκριμένων μελετών που έχουν εκπονηθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού είτε μέσω ανάθεσης εκπόνησης μελετών σε ιδιώτες μελετητές αντίστοιχης κατηγορίας, με μέριμνα των φορέων, συνοδευόμενες με σχέδια στα οποία θα αποτυπώνονται οι προτεινόμενες ρυθμίσεις και η απαιτούμενη σήμανση.
3. Σύμφωνη γνώμη των Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών εφόσον οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επηρεάζουν τις υπηρεσίες των μέσων οδικής μαζικής μεταφοράς.
4. Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πρέπει να υποστηρίζουν και τις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ).
Εξαίρεση των παραπάνω ρυθμίσεων εντός των πολεοδομικών ιστών ΟΤΑ Α’ βαθμού αποτελεί:
α. Το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο της χώρας τμήμα του οποίου μπορεί να διέρχεται εντός πολεοδομικών ιστών.
β. Οι παρακαμπτήριες οδοί αυτού.
γ. Τα υπάρχοντα ή προγραμματιζόμενα συγκοινωνιακά έργα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο αστικό ή υπεραστικό δίκτυο.
δ. Το βασικό οδικό δίκτυο όπως έχει ορισθεί με αποφάσεις του Υπ.Χω.Δ.Ε. για τους Δήμους της χώρας.
ε. Οι παρακαμπτήριες οδοί του βασικού δικτύου της προηγούμενης περίπτωσης και οι οδοί που επηρεάζουν το ανωτέρω δίκτυο ή την κυκλοφορία στα όρια των δήμων και η
στ. Για ειδικούς λόγους επιβολή αναγκαστικής μείωσης του ορίου ταχύτητας με τη δημιουργία ειδικών διαμορφώσεων του οδοστρώματος ή την τοποθέτηση κινητών εμποδίων.
Η έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων των ανωτέρω κατ’ εξαίρεση περιπτώσεων πραγματοποιείται με αποφάσεις των κατά τόπους αρμόδιων Αστυνομικών Δ/νσεων ή Δ/νσεων Τροχαίας, λαμβάνοντας υπόψη μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ή της οικείας Περιφέρειας. Οι συγκεκριμένες κανονιστικές αποφάσεις κοινοποιούνται στις κατά τόπους Υπηρεσίες (Τμήματα) Τροχαίας ή στις αντίστοιχες Αστυνομικές Υπηρεσίες (Τμήματα) καθώς και στις αρμόδιες υπηρεσίες κυκλοφορίας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Επειδή οι θεσπιζόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις δεν αποτελούν αμιγώς τοπική υπόθεση τα ανωτέρω έγγραφα-δικαιολογητικά αποτελούν απαραίτητα στοιχεία πληρότητας για την εισήγηση προς έγκριση των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, που αφορούν μέτρα ρύθμισης της οδικής κυκλοφορίας.
Ειδικότερα δε, σε ότι αφορά τις οδούς αρμοδιότητας ΟΤΑ Α’ βαθμού ή στις κατ’ εξαίρεση περιπτώσεις αυτών, έκαστος Δήμος έχει την ευθύνη της συγκεκριμένης-διαχωρισμού αυτών (κατάταξη-κατηγοριοποίηση), η οποία θα πρέπει να συνοδεύει κάθε σχετικό αίτημα-περίπτωση κυκλοφοριακής ρύθμισης επιπλέον των προβλεπόμενων δικαιολογητικών.
Η έλλειψη πληρότητας των ανωτέρω δικαιολογητικών ή και αιτήματα-μελέτες εκ των οποίων δεν καθίσταται δυνατός ο διαχωρισμός των περιπτώσεων αν εμπίπτουν στις οδούς αρμοδιότητας των ΟΤΑ Α’ βαθμού ή στις κατ΄ εξαίρεση περιπτώσεις, δυσχεραίνουν την εισήγηση προς έγκριση των σχετικών αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού.
Για την επίσπευση των διοικητικών διαδικασιών έγκρισης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που βεβαίως άπτονται σε θέματα οδικής ασφάλειας, εξυπηρέτησης-ικανοποίησης του κοινού και περιβάλλοντος οι Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού παρακαλούνται για την εφαρμογή των ανωτέρω οδηγιών.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!