Η ομιλία του Βουλευτή Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ και Συντονιστή ΕΠΕΚΕ Υγείας Σάκη Παπαδόπουλου στην Ολομέλεια της 17ης Μαΐου για τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους δανειστές και τη θετική 2η αξιολόγηση:
Τι ωφελεί να περιγράφουμε μια τραγική πραγματικότητα, εάν δεν αναλύσουμε τους λόγους που φτάσαμε έως εδώ και κυρίως πως θα ξεπεράσουμε τη τραγική κατάσταση ;». Αυτή η φιλοσοφημένη προτροπή του Μπέρτολτ Μπρέχτ στους συντρόφους του, μου έρχονταν στο μυαλό όταν άκουγα πολλούς ομιλητές και στη πρωϊνή και στην απογευματινή χθεσινή συνεδρίαση της Βουλής, να περιγράφουν τις περικοπές –την αφαίμαξη εισοδημάτων – την ανεργία – τις φορολογικές και ασφαλιστικές επιβαρύνσεις – τα σκληρά νεοφιλελεύθερα μέτρα που περιλαμβάνονται στα 140 προαπαιτούμενα της 2ης θετικής Αξιολόγησης της 3ης Σύμβασης Δημοσιονομικών Στόχων – Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων, χωρίς να αναλύουν γιατί η Ελλάδα έγινε μια υπερχρεωμένη – χρεοκοπημένη χώρα, τι προκάλεσε – ποιος επέβαλλε με λάθος πολλαπλασιαστές – με διαρκώς λαθεμένες εκτιμήσεις – με τη μπότα του ισχυρού τα βάρβαρα μέτρα και κυρίως πως θα περάσει η Ελλάδα στη νέα ιστορική περίοδο χωρίς στρεβλώσεις, χωρίς ελλείμματα, χωρίς διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, χωρίς κηδεμόνες, χωρίς συνταγές ύφεσης – εσωτερικής υποτίμησης – λεηλάτησης – κοινωνικής εξαθλίωσης, ΑΛΛΑ με πλήρη αξιοποίηση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων της – του φυσικού πλούτου – των υδρογονανθράκων – των μνημείων – της εξαιρετικής ομορφιάς της και κυρίως του προικισμένου ανθρώπινου δυναμικού της.
Στα ζητήματα αυτά πολύ λίγα ακούστηκαν και από τους εκπρόσωπους των 45 Φορέων που προσκαλέσαμε και από τους ρήτορες της Αντιπολίτευσης. Πολύ λίγες προωθητικές σκέψεις για την ολιστική Ανασυγκρότηση της χώρας, για τις ώριμες ριζοσπαστικές Μεταρρυθμίσεις που χρειαζόμαστε, για το σχέδιο που θα οδηγήσει στη επιθυμητή ταχύρρυθμη – βιώσιμη – δίκαιη ανάπτυξη, με έξυπνες επενδύσεις, με υγιή επιχειρηματικότητα, με έσοδα και δαπάνες που θα έχουν τη σφραγίδα της κοινωνικής δικαιοσύνης, θα παίρνουν από τους αποδεδειγμένα πλούσιους φοροφυγάδες – από τους λαθρέμπορους – από τα λαμόγια… και θα κατανέμουν εκεί που θα πιάσουν τόπο.
Και τη ΝΔ την καταλαβαίνουμε. Το δικό της σχέδιο είναι να περιγράφουν την καταστροφή της χώρας σαν να έγινε τώρα. Να ανακαλύπτουν συνέχιση της ύφεσης όταν όλες οι επικαιροποιημένες μελέτες δείχνουν ανάπτυξη 1,8 – 2,1 % το 2017 και ΑΕΠ 211.200 το 2021 ( από 175. 700 το 2015 ). Να κάνουν κάθε τι για να πέσει η Κυβέρνηση, να παλινορθωθεί το παλιό σύστημα εξουσίας, να σβηστούν τα σκάνδαλα – η διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, να μην διερευνηθεί το μεγάλο φαγοπότι, να γυρίσει η Ελλάδα στα δεδομένα που προκάλεσαν τη χρεοκοπία.
Αλλά σεις οι άλλοι που δεν συμμετείχατε στο πάρτυ της ρεμούλας, που λέτε ότι η Ελλάδα πρέπει να γυρίσει σελίδα, που λέτε ότι πρέπει να παραμείνουμε στην Ενωμένη Ευρώπη – που όμως πρέπει να αλλάξει ριζικά για να εφαρμόζονται οι αξίες που διακηρύσσονται, που λέτε ότι θέλετε συνεννόηση των δυνάμεων ευρωπαϊκού προσανατολισμού, τι ακριβώς κάνετε ; Λέτε, δεν θα ψηφίσουμε ούτε τα αντισταθμιστικά μέτρα με τα οποία συμφωνούμε, γιατί συνοδεύουν υφεσιακά – αντιλαϊκά μέτρα που είναι 4ο Μνημόνιο χωρίς νέα χρηματοδότηση. Τι δεν γνωρίζετε ; Δεν γνωρίζετε ποιος απαίτησε, ποιος εκβίασε, ποιος ήθελε τις περικοπές των συντάξεων – του αφορολόγητου – των ειδικών μισθολογίων; Ποιος ζητούσε συντάξεις Βαλκανίων για τους έλληνες συνταξιούχους, ποιος ζητά επίμονα από την Ελλάδα να μειώσει τη κρατική χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος, ποιος έκανε συμπαιγνία με την Γερμανική και Ολλανδική ηγεσία για να επιβληθεί η ψήφιση πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων ;
Δεν γνωρίζετε ποιος δεν ήθελε θεσμοθέτηση της ελευθερίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων, επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων ; Ποιος επεδίωκε διπλασιασμό των ομαδικών απολύσεων, λόκ άουτ, άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές ; Δεν γνωρίζετε ποιος ήθελε στις 5 Δεκέμβρη πρωτογενή πλεονάσματα 10ετίας στο 3,5% ; Δεν γνωρίζετε ποιοι ακύρωσαν τη πρόταση Τσακαλώτου να χρησιμοποιείται 1% των πρωτογενών πλεονασμάτων για φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις ; Δεν γνωρίζετε ποιοι εκβιάζουν για να μην υπάρξουν συγκεκριμένα μέτρα αναδιάρθρωσης – βιώσιμης εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους πρίν τις Γερμανικές Εκλογές ;
Αφού τα γνωρίζετε όλα αυτά, τι προτείνετε; Να ακυρώσουμε την Συμφωνία Συμβιβασμού που έγινε στο επίπεδο των τεχνικών κλιμακίων ; Να συνεχίσουμε τις διαπραγματεύσεις μέχρι να υποχωρήσει το ΔΝΤ και η Γερμανία; Να μην υπάρξει θετική Αξιολόγηση της 3ης Σύμβασης στη συνεδρίαση του ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ την 22 Μαίου ; Να προκαλέσουμε ΡΗΞΗ ; Χρησιμοποιήσατε ακόμη και ένσταση αντισυνταγματικότητας των μέτρων της Συμφωνίας. Που θέλετε να οδηγηθούμε ; Αυτούς που φοβάνται για την έκβαση των δικογραφιών που έφτασαν στις Εξεταστικές Επιτροπές τους καταλαβαίνουμε. Όσοι όμως δεν προκαλέσατε ενοχοποιητικά στοιχεία για το μεγάλο φαγοπότι ;
Πάντως, νέα χρηματοδότηση από τους δανειστές ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ. Αρκούν τα 7 δις ευρώ της Σύμβασης για να πληρώσουμε τις ανεξόφλητες οφειλές του Δημοσίου. Αρκούν οι μειωμένες πληρωμές για τοκοχρεολύσια, εάν πετύχουμε διευθέτηση του χρέους.
Στο Σ/Ν που συζητάμε, περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για ζητήματα Υγείας – προμηθειών – φαρμακευτικής πολιτικής, που αποτελούν ενδιαφέρουσες καινοτόμες αλλαγές, οι οποίες θα συμβάλλουν και αυτές μαζί με τα αντισταθμιστικά μέτρα και τις αναπτυξιακές – επενδυτικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης, σε μια πολύ σημαντική για τη χώρα και την Ενωμένη Ευρώπη εξέλιξη :
– Την άρση της αβεβαιότητας για τη πορεία της ελληνικής οικονομίας
– Τον επανασχεδιασμό και την ποιοτική αναβάθμιση του κοινωνικού κράτος
– Την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ
– Το πέρασμα στην ενάρετη φάση για την ελληνική οικονομία
Οι κυριότερες από τις ρυθμίσεις στο χώρο της Υγείας και της φαρμακευτικής πολιτικής είναι :
1. Η κεντρικοποίηση των προμηθειών των δημόσιων υπηρεσιών υγείας, ένα ζήτημα που μπορούμε να το εντάξουμε στα πολύ θετικά της Συμφωνίας των τεχνικών κλιμακίων, καθώς περιλαμβάνει διατάξεις του Σ/Ν για το νέο σύστημα προμηθειών, το οποίο ήδη είχε ετοιμάσει το Υπουργείο Υγείας.
Οι προμήθειες υγειονομικού υλικού, προϊόντων, υπηρεσιών, φαρμάκων, αποτελούσε αγαπητέ συνάδελφε της ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΝΤΡΩΩΝ, μια τεράστια εστία διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, διαφθοράς, διαπλοκής, σκανδάλων, αθέμιτου πλουτισμού κυβερνητικών στελεχών – γιατρών – προμηθευτών… την οποία διερευνούμε με τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής και ήδη έχουμε σχετικές δικογραφίες. Το Σ/Ν συνιστά ΝΠΔΔ, την ΕΘΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ, υπο την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, με σκοπό την κεντρικοποίηση των προμηθειών των Νοσοκομείων και των άλλων εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας Φορέων ( ΟΚΑΝΑ, ΚΕΕΛΠΝΟ, ΕΟΜ, ΚΕΘΕΑ, ΠΑΣΤΕΡ, ΑΕΜΥ, ΙΦΕΤ… ). Η ΕΚΑΠΥ σχεδιάζει επιχειρησιακά τον οικονομικό και εφοδιαστικό κύκλο προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών του συστήματος υγείας, παρακολουθεί και ελέγχει την ανάλωσή τους, δημιουργεί Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προμηθειών Υγείας, με συνεχή επικαιροποίησή τους.
2. Άρθρο 85 « ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ, ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Π.Φ.Υ.»
Η αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε με τον Ν.4025/2011 στους κατά τόπους Ιατρικούς και Οδοντιατρικούς Συλλόγους. Παρέχεται ρητή πρόβλεψη για δυνατότητα επιβολής διοικητικών κυρώσεων και προστίμων, καλύπτοντας ένα νομοθετικό κενό και καθίσταται αρμόδιος ο Περιφερειάρχης στη περίπτωση μη επιβολής κυρώσεων.
3. Αρθρο 86 « ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΗ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΟΥΜΕΝΩΝ ΦΑΡΜΑΚΩΝ»
Καθίσταται σαφές ότι από την απελευθέρωση της τιμής των ΜΗΣΥΦΑ που είχε επιβληθεί με τον Ν.4254/2014, εξαιρείται η νοσοκομειακή τιμή. Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Υγείας να καθορίσει τους κανόνες διαμόρφωσης ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗΣ τιμής επι των ΜΗΣΥΦΑ, η οποία ασφαλώς δεν είναι υποχρεωτική στη χονδρική και λιανική πώληση φαρμάκων, συμβάλει όμως στην εκλογίκευση της αγοράς.
Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται και ο τρόπος υπολογισμού της ανώτατης υποχρεωτικής νοσοκομειακής τιμής των ΜΗΣΥΦΑ.
Ρυθμίζεται ακόμη ο τρόπος τιμολόγησης των ΜΗΣΥΦΑ ως προς την τιμή παραγωγού, που αποτελεί την βάση των υπόλοιπων τιμών.
Ιδρύεται Παρατηρητήριο Τιμών στον ΕΟΦ που θα είναι αρμόδιος να συλλέγει όλες τις τιμές, ανά φαρμακευτικό προϊόν που υπάγεται στα ΜΗΣΥΦΑ. Επίσης ρυθμίζεται το κενό νόμου ως προς τη παρακολούθηση των τιμών φαρμάκων που απελευθερώνονται, προκειμένου να αποφευχθούν αυξήσεις στις τιμές τους.
4. Άρθρο 87 « ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΔΑΠΑΝΗ ΕΟΠΥΥ»
Κρίσιμη διάταξη για την περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης κατά τρόπο που να είναι πιο ορθολογικός, για τους μηχανισμούς των αυτόματων επιστροφών και των δημοσιονομικών ορίων, με μεθόδους που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές θεραπευτικές ανάγκες.
Απλοποιείται το σύστημα υπολογισμού των ποσών επιστροφής των Φαρμακευτικών Εταιρειών. Προκύπτει αύξηση της συνολικής αποδοτικότητας του συστήματος των ριμπέιτ ( περίπου 100 εκατ.ευρώ ετησίως ), με αποτέλεσμα την τελική συγκράτηση της ετήσιας υπέρβασης του Προϋπολογισμού. Διασφαλίζεται επίσης α) η προστασία των ασφαλισμένων από την αύξηση της συμμετοχής τους στη φαρμακευτική δαπάνη, με τη διατήρηση της συμμετοχής 50/50 για τη διαφορά Λιανικής Τιμής – Τιμής Αγοράς σε φάρμακα που δεν έχουν γενόσημα β) η προστασία της επιβάρυνσης του ΕΟΠΥΥ από την διατήρηση του ποσοστού επιστροφής σε περίπτωση που χορηγούνται Φάρμακα Υψηλού Κόστους από ιδιωτικά φαρμακεία. Το προτεινόμενο μέτρο ΣΥΜΒΑΛΕΙ στη βελτίωση των οικονομικών των ΦΚΑ.
Προβλέπεται ακόμη ειδική ρύθμιση για τα φάρμακα που εντάσσονται στη Θετική Λίστα αποζημίωσης, διατηρούν ιδιαίτερα υψηλή τιμή, δεν έχουν υποβληθεί στο αυτόματο σύστημα μείωσης τιμών…
Τροποποιείται ο τρόπος υπολογισμού του ριμπέιτ για τα Νοσοκομεία, ώστε να ανταποκρίνεται στην ενοποίηση των ριμπέιτ.
Ρυθμίζεται η δυνατότητα εφαρμογής Κλειστών Προϋπολογισμών ανά γεωγραφική περιοχή, στη βάση επιστημονικών κριτηρίων και η σύνδεση της αποζημίωσης με πρωτόκολλα συνταγογράφησης.
Γίνεται διασύνδεση της Επιτροπής Θετικής Λίστας με την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, προκειμένου τα δεδομένα να γίνονται γνωστά και να ενσωματώνονται στο κριτήριο δημοσιονομικής επίπτωσης ενός φαρμάκου.
Δίνεται δυνατότητα στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης άμεσης διαπραγμάτευσης με ηλεκτρονικά μέσα και σε άμεσο χρόνο. Διασφαλίζεται η διαφάνεια, η διαβαθμισμένη πρόσβαση και η ασφάλεια της διαδικασίας διαπραγμάτευσης.
Προστίθεται η νομική κάλυψη του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ, της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ, της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΘΕΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ, για να ασκούν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους.
Καθίσταται σαφές ότι η δαπάνη των ολοήμερων φαρμακείων καλύπτεται από το ριμπέιτ του Ν.3918/2011.
5. Άρθρο 88 « ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΝΟΣΗΜΑ»
Ρυθμίζεται η αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των γενοσήμων στην ελληνική αγορά, με τη παροχή κινήτρων στα φαρμακεία που υπερβαίνουν στόχους χορήγησης.Στόχος είναι το 60% των συνολικών πωλήσεων φαρμάκων να είναι γενόσημα, που συμβάλλουν στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης και ενδιαφέρουν την ελληνική φαρμακοβιομηχανία.
Αγαπητοί Συνάδελφοι
Για μας η ψήφιση του Σ/Ν έχει την ιδεολογικοπολιτική ερμηνεία ότι πρόκειται για ένα ισορροπημένο Συμβιβασμό, κατόπιν ακραίων εκβιασμών από δανειστές που « δεν είναι φίλοι μας, έχουν συγκεκριμένο μοντέλο για την οικονομία, επιδιώκουν να εξασφαλίσουν τα χρήματα που δάνεισαν στην Ελλάδα» ( Αλέξης Τσίπρας ). Είναι ενας Συμβιβασμός καταναγκαστικού χαρακτήρα γιατί « κάθε τι άλλο θα ήταν χειρότερο για τον λαό και τη χώρα». Αυτό αφορά ασφαλώς την έξοδο της Ελλάδας από την Ενωμένη Ευρώπη, σε πολύ δυσμενείς πολιτικές και γεωπολιτικές συνθήκες ( έξοδος της Μεγ. Βρετανίας από την ΕΕ με ισχυρές ενστάσεις στη Σκωτία – την Ιρλανδία…, ενίσχυση του ευρωσκεπτικισμού και των αποσχιστικών τάσεων στην ΕΕ που δεν αποδεικνύει τις αξίες τις οποίες διακηρύσσει, Λευκή Βίβλος για Ευρώπη «πολλών ταχυτήτων» κάτω από την ηγεμονία της Γερμανίας, Τουρκική επιθετικότητα, ανοικτό προσφυγικό, αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή… ). Αφορά μια επιλογή που βρίσκει τους πιο αντιφατικούς υποστηρικτές : από την Ευρωπαϊκή Ακροδεξιά, τη Χρυσή Αυγή, τη Λεπέν, την Εναλλακτική για την Γερμανία, τον Τέντ Μάλοχ… μέχρι πολιτικά μορφώματα της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς, που έχουν βέβαια τη δική τους λογική και στρατηγική.
Στη βάση αυτή, το ανέβασμα των τόνων, μερικές φορές σε βαθμό παραληρήματος συγκεκριμένων στελεχών των Κομμάτων της Αντιπολίτευσης, ειδικά εκείνων που μας καλούσαν να ενστερνιστούμε τη 3η Σύμβαση της 13ης Ιούλη 2015 και κραύγαζαν εδώ και μήνες να επιταχύνουμε το κλείσιμο των διακανονισμών με όσα παράλογα ζητούσε το ΔΝΤ και ο Σόϊμπλε, ακούγονται σαν λαϊκισμός αισχίστου είδους,ειδικάόταν εσείς που μας κατηγορείτε ανήκετε στα Κόμματα των « ευρωλάγνων» της Γηραιάς συντηρητικής Ευρώπης και δεν προτείνετε μια άλλη στρατηγική, όπως αυτή που προτείνει το ΚΚΕ.
Με τα δεδομένα αυτά, ο ΣΥΡΙΖΑ – η ΚΟ – η Κυβέρνηση θα κριθούμε για την ικανότητά μας να υλοποιήσουμε τη δύσκολη αποστολή που αναλάβαμε μετά και την 2η λαϊκή εντολή. Κυρίως οφείλουμε να αποδείξουμε το εναλλακτικό – αδιάφθορο – ελκυστικό αριστερό πρότυπο διακυβέρνησης, τη μηδενική ανοχή στη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, τη μείωση των ανισοτήτων, την θεαματική αύξηση των θέσεων σταθερής απασχόλησης ειδικά για τη νέα γενιά με τα προσόντα…, την αύξηση των δημοσίων εσόδων από τους αποδεδειγμένα πλούσιους φοροφυγάδες, από τους λαθρέμπορους, από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές…, τη παραγωγική ανασυγκρότηση, τις ΚΟΙΝΣΕΠ, τα Κέντρα Κοινότητας, τίς ΤΟΜΥ, τα Αυτοτελή ΤΕΠ, το Ολοήμερο Σχολείο, την ενισχυτική διδασκαλία, την αναμόρφωση των εισαγωγικών και την ελεύθερη πρόσβαση στο μεταπτυχιακά, τις Ομάδες Παραγωγών, την αξιοκρατία και το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών, την ενίσχυση των επιχειρήσεων που καινοτομούν, την πλήρη αξιοποίηση νεων χρηματοδοτικών εργαλείων, του ΕΤΕΑΝ – του ΣΥΝ-ΕΠΙΧΕΙΡΩ – του Ταμείου Συμμετοχών-Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας …την Ανασυγκρότηση μιας λεηλατημένης χώρας και μιας εξαθλιωμένης κοινωνίας… Για τα καθήκοντα αυτά θα κριθούμε στις Εκλογές που θα γίνουν στο τέλος της 4ετίας, αγαπητοί συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης και τότε θα διαπιστωθεί εάν η Ελλάδα που θα παραδώσουμε θα είναι πολύ καλύτερη και δικαιότερη από την Ελλάδα που παραλάβαμε.