Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, με τη ψήφιση του Ν. 4473/2017 (Α ’78) που αφορά την επιλογή διευθυντών σε συνδυασμό με το άρθρο 17 του ν. 4327/2015, που διατηρείται, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. για μια ακόμη φορά, εκτός των άλλων, συνεχίζει να κατηγοριοποιεί το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ. Μάλιστα με οριζόντιο αποκλεισμό των εργαστηριακών καθηγητών του κλάδου ΤΕ01 από την διαδικασία επιλογής, σε θέσεις διευθυντών ΕΠΑΛ και ΕΚ. όπου διχάζει, ισοπεδώνει και ΥΠΟΒΙΒΑΖΕΙ τους εκπαιδευτικούς εργαστηριακών και σχεδιαστικών μαθημάτων του κλάδου ΤΕ1. Σημαίνει δηλαδή εργασιακή και υπηρεσιακή «οπισθοχώρηση» των εκπαιδευτικών του κλάδου ΤΕ01, στο βαθμό που οι συνάδελφοί μας ασκούσαν καθήκοντα διευθυντή στα ΤΕΛ, ΕΠΛ, ΕΠΑΣ και ΤΕΕ και μάλιστα με επιτυχία, σύμφωνα με το άρθρο 11 Νόμου πλαίσιο 1566/85 (που ισχύει!).
Η επιλεκτική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών με την εφαρμογή του άρθρου 17 του ν. 4327/2015 στις επιλογές διευθυντών, είχε καταγγελθεί από την ΠΕΤΕΕΜ, την εκπαιδευτική κοινότητα και τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες. Ο νυν Υφυπουργός Παιδείας, όπως και κυβερνητικοί βουλευτές κ.α. είχαν ζητήσει κατά την ψήφισή του στη βουλή από τον τότε υπουργό κ. Κουράκη να προβλεφθεί και η συμμετοχή στις διαδικασίες και του κλάδου ΤΕ01, κάτι που αγνοήθηκε. Παρά τις συνεχείς παραστάσεις μας στο Υπουργείου και για το θέμα του αποκλεισμού μας από το νέο νόμο, φαίνεται ότι δεν μπορέσαμε να πείσουμε την πολιτική ηγεσία, παρά τις διακηρύξεις της για ισοτιμία. Η «νομενκλατούρα» του τμήματος στελεχών Δ.Ε. του Υπουργείου, έχει παγιώσει μια λαθεμένη και συντεχνιακή αντίληψη σε βάρος των εργαστηριακών εκπαιδευτικών, που δυστυχώς η κάθε φορά πολιτική ηγεσία ανεξήγητα ακολουθεί με ευλάβεια.
Η έλλειψη όμως αιτιολογίας του αποκλεισμού μας από τις διαδικασίες επιλογών διευθυντών, καθιστά την όλη διαδικασία με την συγκειμένη ρύθμιση του άρθρου 17 του ν. 4327/2015 ανίσχυρη και βρίσκεται σε ευθεία «σύγκρουση» με τις συνταγματικές αρχές «της ισότητας, της αξιοκρατίας και της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας» (ΣτΕ για τους διευθυντές).
Είναι γνωστό ότι σε εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής περί της ισότητας κ.λ.π. και οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΤΕ01 – Πτυχιούχοι ΠΑΤΕ ΣΕΛΕΤΕ του άρθρου 14 Ν. 1566/85, αναπληρώνουν το διευθυντή του σχολείου σε εφαρμογή του άρθρου 11 του ιδίου νόμου (ως αρχαιότερος εκπαιδευτικός εκ των υπηρετούντων). Ταυτόχρονα οι εκπαιδευτικοί των κλάδων ΤΕ01 ασκούν πλήρη διευθυντικά καθήκοντα κατά τη θερινή υπηρεσία σε εφαρμογή των ανωτέρω εφαρμόζονται: 1). το Π.Δ.-104/1979 Άρθρο-2,παράγραφος 2) και η Εγκύκλιος-Φ272/Δ2/8761/24-06-1982-ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Με την διατήρηση της αντισυνταγματικής ρύθμισης του άρθρου 17 του ν. 4327/2015, στις επιλογές διευθυντών (που περιμέναμε την αλλαγή της), ουσιαστικά μας αποκλείει και από τα Ε.Κ., δηλαδή από τον φυσικό μας χώρος, έτσι το υπουργείο παιδείας βάζει το ίδιο νέα «τορπίλη» στη διαδικασία.
Αντίθετα με το Ν. 4387/2016 – συνταξιοδοτικό – θεσπίστηκε διάταξη (ύστερα από εισήγηση του ΟΑΕΔ) παρ. 3 του άρθρου 118, που τροποποιεί το άρθρο 72 του ν. 3996/2011, στις σχολές του ΟΑΕΔ κατ’ αναλογία να καταλαμβάνουν θέσεις διευθυντών και οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΤΕ01 πτυχιούχοι ΠΑΤΕ-ΣΕΛΕΤΕ, παρά του ότι δεν μας καλύπτει ούτε αυτή η ρύθμιση, εντούτοις δίδει μια ευκαιρία για την «τιμή των όπλων». Το υπουργείο Παιδείας αγνόησε έστω και αυτό το δειλό βήμα, που μπορεί να έχει εφαρμογή σε απομακρυσμένες περιοχές και όπου δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι άλλων κλάδων, γιατί; Άλλοι βουλευτές ψήφισαν την εν λόγω διάταξη για τον ΟΑΕΔ και άλλοι για το παιδείας;
Η αντίφαση στο μεγαλείο της συνεχίζεται και στις τωρινές διαδικασίες. Συγκεκριμένα στην έκφραση γνώμης του συλλόγου διδασκόντων αρκετοί συνάδελφοι ΤΕ01 θα προεδρεύουν (ως αρχαιότεροι εκπαιδευτικοί του σχολείου) (άρθρο 1 του ν. 4473/2017 και άρθρου 3 της αριθμ. Φ.361.22/21/90780/Ε3/31-5-2017 (Β’), αλλά οι ίδιοι δεν μπορούν να είναι και υποψήφιοι! Αυτό είναι δίκαιο; Είναι νόμιμο; Πως θα δικαιολογηθούν όλα αυτά σε μια πιθανή νέα προσφυγή στο ΣΤΕ;
Οι «μανδαρίνοι» του υπουργείου τι προσπαθούν να επιβάλλον χρόνια τώρα στην ΤΕΕ σε επίπεδο διοίκησης, αναθέσεων μαθημάτων, οργανικότητας, προσλήψεων κ.λ.π.; Χωρίς σχεδιασμό και αποτίμηση του διοικητικού έργου, το μόνο που επιδιώκουν κάθε φορά είναι αποκλείουν από τις κρίσεις Δ/ντών ΕΠΑΛ και ΕΚ. εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων με εμπειρία – πάνω από 25 χρόνια – στη ΤΕΕ.
Αυτές οι αντιλήψεις του παλαιού κόσμου της ΤΕΕ μας είναι γνωστές και τις έχουμε καταδικάσει. Γιατί όμως και ο ΣΥΡΙΖΑ τις διατηρεί; Τεχνοκρατική, ουδέτερη και συντεχνιακή αντίληψη, όπου ενισχύει τη βιομηχανία των τυπικών προσόντων και τη μάστιγα των «αγορασμένων» μεταπτυχιακών, για την προώθηση των «αχυρένιων» στελεχών, που κάνει λόγο και ο καθηγητής Μαυρογιώργος.
Χωρίς να τεκμηριώνεται από πουθενά ότι και η άσκηση διοικητικού έργου στα ΕΠΑΛ π.χ. από συναδέλφους γενικής παιδείας είναι απριόρι επιτυχημένη επιλογή. Πως καταλήγουν αβίαστα ότι η επιλογή πτυχιούχων της Παιδαγωγικής Τεχνικής Σχολής της ΣΕΛΕΤΕ – κλάδου ΤΕ1, δεν θα συμβάλει στην «αναβάθμιση» των ΕΠΑΛ τα οποία συνεχώς «υποβαθμίζονται»! Τα «ράσα» όμως δεν κάνουν τον παπά. Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί ο κλάδος «βράζει» από αυτές τις μεθοδεύσεις και τα όποια παραλυτικά φαινόμενα υπάρξουν στα ΕΠΑΛ και ΕΚ, την ευθύνη θα φέρει καίρια η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Δυστυχώς χρόνια τώρα στο θέμα αυτό κρύβουν την αλήθεια, γιατί όπως φαίνεται από την πείρα χρόνων η ημιμάθεια βολεύει πολλούς. Δεν ευθύνονται οι συνάδελφοι ΤΕ1 γιατί η πολιτεία έχει αδιαβάθμητο το πτυχίο της ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ, που για την δικιά μας κατηγορία αντιστοιχεί με αυτό των παιδαγωγικών Ακαδημιών, σύμφωνα με το ιδρυτικό νόμο της σχολής.
Τέλος η διαδικασία επιλογής διευθυντών των ΕΠΑΛ και ΕΚ υπό αυτές τις συνταγματικές παρεκκλίσεις, που αναφέρουμε, κρίνεται ανίσχυρη και θα αποφανθούν προφανώς τα ανώτατα δικαιοδοτικά όργανα του κράτους, προσεχώς παρά τα όποια αίολα επιχειρήματα της διεύθυνσης στελεχών του Υπουργείου.
Απαιτούμε από τον Υπουργό Παιδείας, για την ομαλή έκβαση της διαδικασίας, την έκδοση διευκρινιστικής απόφαση και να δοθεί η δυνατότητα και στους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΤΕ01 να υποβάλουν αιτήσεις στις διαδικασίες κρίσεις, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 11 του Ν. 1566/85, που ισχύει.
Καλούμε την ΟΛΜΕ να καταγγείλει τον αποκλεισμό των ΤΕ01 από θέσεις Δ/ντών ΕΠΑΛ και ΕΚ, που αναπαράγεται για μια ακόμη φορά ο διαχωρισμός των εκπαιδευτικών και μόνο.
Επίσης και η ΟΛΤΕΕ πρέπει άμεσα να πάρει θέση διότι υπάρχουν συνάδελφοι ΤΕ01 που ανήκουν στη δύναμή της.