Γράφει ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΗΜ. ΒΑΒΙΤΣΑΣ *
Ο Χριστιανισμός, μαζί με το Ισλάμ και τον Ιουδαϊσμό, αποτελούν τις τρεις σημαντικότερες μονοθεϊστικές θρησκείες. Η κάθε μία αναπτύχθηκε φέροντας μαζί της
κι ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής, ο οποίος έπρεπε να είναι σύμφωνος με τις προσταγές του Θεού.
Όσον αφορά στον Χριστιανισμό, αναφέρεται ότι η θεανθρώπινη φύση του Χριστού αποκαλύπτει ένα νέο είδος πολιτισμού βασισμένο σε μια νέα σχέση, καθώς με τη γέννηση του Χριστού αποκαλύπτεται η αληθινή έννοια της παγκοσμιότητας και των στοιχείων της. Ως εκ τούτου, διαφαίνεται ότι η οικουμενικότητα του Χριστιανισμού απορρέει από το γεγονός ότι η ενοποίηση των ανθρώπων γίνεται από την πηγή που εκπορεύεται το Πνεύμα της ενότητας στο νόημα και το σκοπό της ζωής, μιας και η ενότητα και η ισοτιμία των ανθρώπων βασίζεται στο ότι έχουν κοινή φύση και τον ίδιο δημιουργό.
Ο αδιαμφισβήτητα οικουμενικός χαρακτήρας που διαπνέει τον Χριστιανισμό είναι αδιαπραγμάτευτος, καθώς ο ίδιος ο Χριστός έδωσε υπόσταση στη διδασκαλία Του, μέσω της ζωής, του έργου και των πράξεών Του, προτού ο Χριστιανισμός συγκροτηθεί ως οργανωμένη Θρησκεία. Για τον Χριστό όλοι οι άνθρωποι είναι το ίδιο απέναντι στον Κτήτορά τους, τον Θεό, είτε πιστεύουν σε Αυτόν είτε είναι άπιστοι, είτε είναι άνδρες είτε είναι γυναίκες, σε οποιαδήποτε εθνότητα, φυλή ή άλλη ομάδα κι αν ανήκουν. Αυτή είναι και η βάση πάνω στην οποία αναπτύσσονται και τα καθολικά στοιχεία του Ευαγγελίου.
Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η σύγκρουση των πολιτισμών ή των Θρησκειών είναι αστήρικτη στο βάθος της, αφού όλες οι θρησκείες πρεσβεύουν και διδάσκουν κάποιους ομοειδείς κανόνες ήθους, ανθρωπισμού και κοινωνικότητας, οι οποίοι παράγουν μια σχετική ομοήθεια των θρησκειών, που σημαίνει ότι μπορούν να συνδιαμορφώσουν μια διαθρησκευτική – διαθρησκειακή ηθική. Επειδή λοιπόν ο πολιτισμός και η Θρησκεία είναι ένα είδος ηθικής κατάστασης, τρόπου ζωής, που προάγει τον άνθρωπο, οι διαμάχες ανάμεσα στις διάφορες θρησκείες δεν έχουν καμία απολύτως θέση.
Οι διδαχές και ο τρόπος ζωής του Χριστού μαρτυρούν την οικουμενική φύση του Χριστιανισμού. Το «αγάπα τον εχθρό σου ως εαυτόν», έκφραση πρωτοφανούς μοναδικότητας και αγάπης, είναι μία διδαχή η οποία δεν συναντάται σε καμία άλλη θρησκεία και η οποία επισφραγίζει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο την οικουμενική φύση του Χριστιανισμού.
Αυτός είναι και ο λόγος ο οποίος δικαιολογεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συνείδηση του χριστιανού ότι είναι ενωμένος με ολόκληρη την ανθρωπότητα. Είναι επομένως σαφές ότι εντός των κόλπων του Χριστιανισμού δεν μπορούν να διαχέονται αντιλήψεις μισαλλόδοξες, ρατσιστικές και ξενοφοβικές, καθώς ο Χριστιανισμός είναι ένας, καθολικός, με κεφαλή της Εκκλησίας του τον Χριστό, και με σώμα τους ανθρώπους όλης της οικουμένης, ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής, εθνικότητας και άλλων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών.
* Ο Θεόδωρος Βαβίτσας είναι Δάσκαλος, Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πατρών.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!