Της Ελένης Πολύζου
Η εξωνοσοκομειακή αιφνίδια καρδιακή ανακοπή αναγνωρίζεται σήμερα ως μια από τις κύριες αιτίες πρόωρων θανάτων που μπορεί να αποφευχθούν. Οι παρευρισκόμενοι πολίτες παίζουν κρίσιμο ρόλο στη διάσωση μιας ζωής, με το να είναι έτοιμοι να αναγνωρίσουν την καρδιακή ανακοπή, να καλέσουν το ασθενοφόρο και να εφαρμόσουν άμεσα καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση και πρώιμη απινίδωση, καλύπτοντας το χάσμα μεταξύ της κατάρρευσης και της άφιξης του ασθενοφόρου.
Η εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας στην καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση-ΚΑΡΠΑ αποτελεί σημαντικό μέρος μιας στρατηγικής για να αυξηθεί η εφαρμογή ΚΑΡΠΑ από παρευρισκόμενους και να σωθούν 300.000 ζωές στην Ευρώπη και στην Αμερική κάθε χρόνο, ενώ ταυτόχρονα ενισχύονται οι προσωπικές και οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, συνεισφέροντας στους ευρύτερους στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Με την εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ τα παιδιά αποκτούν ζωτικής σημασίας γνώσεις και δεξιότητες, ώστε σαν αυριανοί πολίτες να είναι έτοιμοι, πρόθυμοι και ικανοί να δράσουν αποτελεσματικά, όταν παραστεί ανάγκη, σώζοντας ζωές. Κάθε παιδί που εκπαιδεύεται στην ΚΑΡΠΑ είναι ένας εν δυνάμει διασώστης. Αρχίζοντας την εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ σε νεαρή ηλικία, είναι όπως μαθαίνουν να κολυμπούν ή να κάνουν ποδήλατο: τα παιδιά δεν θα ξεχάσουν ποτέ πώς να σώσουν μια ζωή!
Τα παιδιά είναι παράλληλα σημαντικοί πολλαπλασιαστές της πολύτιμης γνώσης ΚΑΡΠΑ στην κοινότητα, καθώς είναι πρόθυμα να διαδώσουν τις νέες τους γνώσεις και δεξιότητες στην οικογένεια και στους φίλους τους. Μακροπρόθεσμα η αναλογία των εκπαιδευμένων πολιτών στην κοινότητα θα αυξηθεί γεωμετρικά, οδηγώντας σε αύξηση της συχνότητας εφαρμογής ΚΑΡΠΑ από παρευρισκόμενους και της επιβίωσης, μετά από καρδιακή ανακοπή.
Μαθαίνοντας ΚΑΡΠΑ τα παιδιά μαθαίνουν να βοηθούν του άλλους, καλλιεργείται το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης, ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση και ενδυναμώνεται η αυτοαποτελεσματικότητα των παιδιών. Η ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων αποτελεί βασικό μαθησιακό στόχο στη σύγχρονη εκπαίδευση. Οι γνώσεις και οι δεξιότητες ΚΑΡΠΑ συνεισφέρουν σ’ αυτό το στόχο.
Διεθνείς οργανισμοί δίνουν έμφαση στην αξία της διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ στα παιδιά, αναδεικνύοντας το σχολείο ως ιδεώδες περιβάλλον, καθώς η εκπαίδευση μπορεί να γίνει με δομημένο τρόπο, ως μέρος του σχολικού προγράμματος. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει την εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας στην ΚΑΡΠΑ, σ’ όλο τον κόσμο, από την ηλικία 12 ετών ή και νωρίτερα, για 2 ώρες το χρόνο (Kids save lives – Training school children in cardiopulmonary resuscitation worldwide, 2015).
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρέχουν επαρκώς εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ στο σχολείο, μετά από κατάλληλη εκπαίδευση, καθοδήγηση και υποστήριξη. Προγράμματα διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ, μπορεί να εφαρμοσθούν στο σχολείο, με το ήδη υπάρχον προσωπικό και να ενσωματωθούν στο σχολικό πρόγραμμα, χωρίς να διαταραχθεί η λειτουργία του σχολείου. Σε δεκαεννέα χώρες της Ευρώπης η εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ παρέχεται από εκπαιδευτικούς.
Αυτά μπορεί να επιτευχθούν με την υποχρεωτική με νόμο ένταξη της διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ στο σχολικό πρόγραμμα. Στις περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ η εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ είναι υποχρεωτική με νόμο, στην Ευρώπη είναι υποχρεωτική με νόμο σε 5 χώρες, ενώ σε άλλες 16 χώρες είναι σύσταση.
Η ΚΑΡΠΑ αναγνωρίζεται σήμερα ως βασική και πολύτιμη δεξιότητα ζωής. Η εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας στην ΚΑΡΠΑ είναι μία ελπιδοφόρα δράση για να σωθούν χιλιάδες ζωές σ’ όλο τον κόσμο, ενώ ταυτόχρονα ενισχύονται οι προσωπικές και οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, προετοιμάζοντας τους μελλοντικούς ενεργούς πολίτες, σε ένα σύγχρονο κόσμο και μια κοινωνία αλληλεγγύης.
Τα παιδιά μαθαίνοντας ΚΑΡΠΑ μαθαίνουν να σώζουν ζωές, δίνοντας μηνύματα ελπίδας και αισιοδοξίας!