Αγαπητές φίλες και φίλοι
Είναι πολύ τιμητικό για μένα να παρευρίσκομαι στο 19ο Πανελλήνιο Νοσηλευτικό Συνέδριο της ΠΑΣΥΝΟ και να έχω τη τιμητική δυνατότητα να εισηγηθώ το θέμα « ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΣΥ». Να εισηγηθώ δηλαδή τις σκέψεις μου κυρίως για το μέλλον του Εθνικού Συστήματος Υγείας και για το μέλλον της εργασίας – της αμοιβής – της υπερωριακής απασχόλησης των λειτουργών του, σε μια περίοδο οξύτατων – προεκλογικού χαρακτήρα – Κομματικών συγκρούσεων, αλλά και σε μια νέα εποχή τεράστιας ευθύνης για τις προωθητικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στη χώρα για την ολιστική ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ – ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ της, μετά τη μακρά περίοδο μνημονιακών πολιτικών εσωτερικής υποτίμησης, υπο τις καταστροφικές οδηγίες και εκβιασμούς των δανειστών.
Ο γενικευμένος διάλογος που οφείλουμε να κάνουμε για τη προοπτική του ΕΣΥ, καθίσταται τώρα ακόμη πιο επίκαιρος μπροστά στον τελικό κοινοβουλευτικό διάλογο και την ψήφιση από τη Βουλή του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2019, την 18 Δεκέμβρη.
Η θεματολογία του Συνεδρίου σας είναι, όπως διαπίστωσα, πολύ ενδιαφέρουσα. Στα κλινικά φροντιστήρια, στις διαλέξεις, στα στρογγυλά τραπέζια, στις προφορικές ανακοινώσεις, έχετε θέματα που έχουν άμεση σχέση με τις εξειδικεύσεις στο νοσηλευτικό λειτούργημα, με τους παράγοντες κινδύνου – την πρόληψη και προαγωγή της υγείας, με τις σύγχρονες θεραπευτικές μεθόδους, με την ψυχική υγεία, με την ανάπτυξη προγραμμάτων ΠΦΥ στους ΟΤΑ, με την αναβάθμιση του ρόλου των νοσηλευτών στη διοίκηση του Νοσοκομείου του αύριο και στη ποιότητα των υπηρεσιών υγείας που παρέχει το ΕΣΥ, με κάλυψη των αναγκών επιμόρφωσης και εξέλιξης των νοσηλευτών.
Είναι γνωστό ότι στα 33 χρόνια από την υλοποίηση, το έτος 1985, του Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ 1397/83, δεν έλειψαν οι απόπειρες για την διαρκή αναβάθμιση και τη ποιοτική ολοκλήρωσή του, στη βάση των συμπερασμάτων της Εισηγητικής Έκθεσης του Ιδρυτικού Νόμου. Να θυμίσουμε τις προσπάθειες του Γιώργου Γεννηματά – του Παρασκευά Αυγερινού, τις ανακοινώσεις του Μιλτιάδη ‘Εβερτ για την ίδρυση 57 Αστικών Κέντρων Υγείας, του Δημήτρη Κρεμαστινού για το πόρισμα των 7 Σοφών, του Κώστα Γείτονα για τα ΣΥΣΕΔΥΠΥ, του Αλέκου Παπαδόπουλου για τα 100 νέα μέτρα στην Υγεία, του Κώστα Στεφανή που νομοθέτησε για την οργάνωση της ΠΦΥ χωρίς όμως να εφαρμοστεί ποτέ… Είναι ακόμη γνωστό ότι :
– 1ον. Επί πάρα πολλά χρόνια, στο χώρο της υγείας και της φαρμακευτικής πολιτικής υπήρξαν παθογένειες, στρεβλώσεις, σπατάλες, συναλλαγές, δωροδοκίες και δωροληψίες, υπερτιμολογήσεις, εκμαυλισμός συνειδήσεων, σκάνδαλα όπως αυτό του ΚΕΕΛΠΝΟ – της ΝΟΒΑΡΤΙΣ – της Διαγνωστικής Αρθροσκόπησης – της μετατροπής του ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ σε Ιδιωτική Κλινική της Τράπεζας Πειραιώς. Υπήρξε ένα μεγάλο φαγοπότι διασπάθισης του δημοσίου χρήματος… που υπονόμευσε το ΕΣΥ
– 2ον. Στο διάστημα 2010 -14 το ΕΣΥ υπέστη σοβαρά πλήγματα απαξίωσης, με τις οριζόντιες περικοπές λειτουργικών δαπανών και τον ουσιαστικό μηδενισμό των προσλήψεων, ακόμη και για αντικατάσταση των λειτουργών υγείας που αποχωρούσαν. Δεν έλλειψαν όμως και μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, όπως η συγκρότηση του ΕΟΠΥΥ, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η ΗΔΙΚΑ…
– 3ον. Η κυβερνητική αλλαγή του 2015 δημιούργησε νέα δεδομένα. Ξεχωρίζω από αυτά που έγιναν, την ελεύθερη πρόσβαση όλων – περιλαμβανόμενων των ανασφάλιστων, των προσφύγων, των επισκεπτών της χώρας – στα Νοσοκομεία, στα ΚΥ, στα ΠΙ, για ιατρικό έλεγχο – εργαστηριακές εξετάσεις – φαρμακευτική αγωγή ( στο ποσόν των 180 εκατ. ευρώ ανέρχονταν οι οφειλές πολιτών στις ΔΟΥ για νοσήλια στα Νοσοκομεία ), την αύξηση των δημόσιων δαπανών υγείας από 4,6% του ΑΕΠ στο 5,2% και κυρίως του ορίου δαπανών, τη στήριξη δομών – Νοσοκομείων – Μονάδων Εντατικής – ΜΑΦ – Μονάδων Τεχνητού Νεφρού – Κλινικών και Τμημάτων – Εργαστηρίων που απειλούνταν με κατάρρευση, τη μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ με τις ΤΟΜΥ και την Ομάδα Υγείας, τη πληρωμή ανεξόφλητων οφειλών για προμήθειες, τη μετάβαση από το καθεστώς των εργολαβιών στις ατομικές συμβάσεις για καθαριότητα – φύλαξη – σίτιση, τη λειτουργία των νέων Νοσοκομείων Θήρας και Καρπάθου, την ενίσχυση του ΕΚΑΒ, τη λίστα Χειρουργείων, τη νέα φαρμακευτική πολιτική…
Ο διάλογος για τη προοπτική του ΕΣΥ πρέπει να επικεντρώσει στην αντικειμενική αποτίμηση της σημερινής πραγματικότητας και στα καθήκοντα του μέλλοντος κι όχι στις περιγραφές των παθογενειών του παρελθόντος, ούτε βέβαια και σε καταλογισμούς ευθυνών – πολιτικών ή ποινικών – για τις στρεβλώσεις. Αυτό είναι έργο της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση των σκανδάλων στην Υγεία, η οποία ολοκλήρωσε το έργο της και παρέδωσε σήμερα το Πόρισμά της.
Στον διάλογο πρέπει να εμφανίζουμε δημιουργικές σκέψεις, σχεδιασμούς, προτάσεις, που στοχεύουν στη ποιοτική ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας στη πρόληψη, τη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, στη περίθαλψη – ειδικά στην επείγουσα –, στη νοσηλεία στο σπίτι, στην αποκατάσταση της υγείας. Έχουμε, νομίζω, συνειδητοποιήσει οι πιο πολλοί από μας, ότι η ποιοτική ολοκλήρωση του ΕΣΥ και η ουσιαστική αξιοπρέπεια στις συνθήκες εργασίας – αμοιβής – υπερωριακής απασχόλησης των λειτουργών της υγείας, θα γίνει σε βάθος χρόνου, αλλά με μέτρα – τομές – επείγουσες μεταρρυθμίσεις, που θα γίνονται εδώ και τώρα, πολλές από τις οποίες – τις πιο σημαντικές – έχει ήδη σχεδιάσει, έχει ήδη ανακοινώσει το Υπουργείο Υγείας. Αυτό απαιτεί ασφαλώς συγκλίσεις – συμφωνίες – συναινέσεις – κοινά πορίσματα – πολιτικών δυνάμεων πολύ ευρύτερων αυτών που κυβερνούν σήμερα ή αυτών που θέλουν να κυβερνήσουν μετά τις επόμενες Εκλογές. Απαιτείται ένα ΣΥΜΦΩΝΟ αλλαγών – μεταρρυθμίσεων και επιλογών που αναγνωρίζουν και την προτεραιότητα ενίσχυσης του ΕΣΥ και τον ρόλο των λειτουργών της υγείας στην ποιότητα των υπηρεσιών του ΕΣΥ ( πχ αύξηση των δημόσιων δαπανών υγείας στο 6% του ΑΕΠ μέχρι το 2022, σχέδιο αναγκαίων προσλήψεων, ένταξη όλων των υγειονομικών στα ΒΑΕ, αύξηση και επέκταση του ανθυγιεινού επιδόματος, αύξηση μισθών και αμοιβής της υπερωριακής απασχόλησης ).
Αναγκαίες προϋποθέσεις :
– Η ποιοτική αναβάθμιση του ΕΣΥ πρέπει να γίνει προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής, για όλες τις πολιτικές δυνάμεις και αυτό να αντανακλάται στη χρηματοδότησή του από τις δημόσιες δαπάνες υγείας που παραμένουν χαμηλά στο 5,2 % του ΑΕΠ.
– Να αναζητήσουμε σημαντικά μεγαλύτερη οικονομική στήριξη από ευρωπαϊκούς πόρους, από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, από το νέο ΕΣΠΑ, από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, απο την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων… καθώς τα καθήκοντά του ΕΣΥ αφορούν την αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας και των πολυάριθμων τουριστών – επισκεπτών της χώρας, περιλαμβανομένων των Ευρωπαίων πολιτών που μπορούν να είναι μεγάλης ηλικίας, να πάσχουν από χρόνια – πολλαπλά ή και σπάνια νοσήματα, αλλά και του τεράστιου προσφυγικού – μεταναστευτικού κύματος προς την Ελλάδα ως πύλης εισόδου στην Ευρώπη
– Να κατακτήσουμε ένα διαρκή πολιτικό – κοινωνικό διάλογο για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας και για τα επόμενα βήματα προς τη ποιοτική ολοκλήρωση του ΕΣΥ, αντίστοιχο αυτού που γίνεται στη Διακομματική Πολιτική της Βουλής για τη Χάραξη Μακροπρόθεσμης Εθνικής Φαρμακευτικής Πολιτικής.
– Να επιταχύνουμε τις νομοθετικές παρεμβάσεις που αναβαθμίζουν τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας ( θεσμικό σ/ν για την ανασυγκρότηση του ΕΣΥ, μετεξέλιξη του ΚΕΕΛΠΝΟ σε ΕΟΔΥ, αλλαγές στη λειτουργία των Ιδιωτικών Κλινικών… )
– Η ποιοτική και αποτελεσματική προάσπιση της υγείας ως θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος και κοινωνικού αγαθού, να κατοχυρωθεί στην Αναθεώρηση του Συντάγματος.
ΡΙΖΙΚΕΣ ΤΟΜΕΣ :
1. Σ/Ν « ΘΕΣΜΙΚΗ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥ»
– Κάθε Υγειονομική Περιφέρεια αποτελεί ΝΠΔΔ, με δικό της προϋπολογισμό και διαρθρώνεται σε Κεντρική Υπηρεσία – με δική της οργανική διάρθρωση και στελέχωση – και Αποκεντρωμένες Μονάδες – Κέντρα Υγείας, ΠΙ, ΚΨΥ, ΚΕΦΙΑΠ, με δική τους στελέχωση.
– Τα ΔΣ των Νοσοκομείων που έχουν άνω των 400 κλίνες, γίνονται 9μελή ( Διοικητής – Αναπληρωτής – 1 Περιφερειακός Σύμβουλος – 1 Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου της έδρας – 1 εκπρόσωπος των Συλλόγων Ασθενών – 1 εκπρόσωπος των γιατρών και οδοντιάτρων του Νοσοκομείου – 1 εκπρόσωπος των άλλων εργαζόμενων – 1 εκπρόσωπος των ΠΕ ή ΤΕ υπαλλήλων – 1 μέλος που ορίζεται από τον Υπουργό ). Μπορούν να ονομάζονται και Περιφερειακά με κριτήριο τη στελέχωσή τους για να είναι Δομή Αναφοράς. Οργανώνουν Τμήμα Προάσπισης των Δικαιωμάτων των Ασθενών. Στα Νοσοκομεία που έχουν λιγότερες από 400 κλίνες, τα ΔΣ είναι 7μελή. Οργανώνουν Γραφείο Προάσπισης των Δικαιωμάτων των Ασθενών.
– Τα Νοσοκομεία διακρίνονται σε Γενικά και Ειδικά.
– Η διάρθρωση των υπηρεσιών είναι : α) Ιατρική β) Νοσηλευτική γ) Επιστημόνων, Τεχνολόγων, Επαγγελματιών κλάδων υγείας δ) Διοικητικής, Οικονομικής, Τεχνικής Υποστήριξης
– Η Νοσηλευτική Υπηρεσία διαρθρώνεται σε τομείς αντίστοιχους με την Ιατρική. Τα Τμήματα της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας αντιστοιχούν κατά κανόνα σε Τμήματα/Κλινικές, αυτοτελείς Διατομεακές Μονάδες, Ειδικές Μονάδες. Στον Χειρουργικό Τομέα υπάγονται και τα Νοσηλευτικά Τμήματα Χειρουργείου και Αποστείρωσης. Στον Τομέα Εντατικής – Επειγόντων υπάγονται τα Νοσηλευτικά Τμήματα Εντατικής, Επειγόντων και Βραχείας Νοσηλείας. Ξεχωριστό Νοσηλευτικό Τομέα συγκροτούν τα Τμήματα Εξωτερικών Ιατρείων και Εργαστηρίων. Το Τμήμα Ημερήσιας Νοσηλείας υπάγεται στον Παθολογικό Τομέα.
– Σε περίπτωση που ένας Νοσηλευτικός Τομέας περιλαμβάνει πάνω από 8 Τμήματα, μπορεί να διαχωρίζεται σε 2 Τομείς, από το ΚΕΣΥΠΕ.
– Στο Σ/Ν περιλαμβάνονται και διατάξεις για την Ιατρική Υπηρεσία, για την οργάνωση των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων – τη δημιουργία Τμημάτων ΕΣΥ – τον διορισμό γιατρών ΕΣΥ – τη διεύθυνση Τμημάτων, Κλινικών, Εργαστηρίων – για την σύσταση Ιατρικών Επιστημονικών Κοινοτήτων για κάθε αναγνωρισμένη ιατρική ειδικότητα και εξειδίκευση, για τη Συνεχιζόμενη Ιατρική Εκπαίδευση.
– Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ του ΕΣΥ οφείλει να ανεξαρτοποιηθεί από το Υπουργείο Υγείας. Να επιλέγονται με αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια ο Διοικητής και 3 Υποδιοικητές του ΕΣΥ ( Νοσοκομεία – Επείγουσα Περίθαλψη, ΠΦΥ, Νοσηλεία στο σπίτι – Αποκατάσταση ) από την Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, μετά από ανοικτή προκήρυξη των θέσεων και πρόταση του Υπουργού Υγείας που αξιολογεί προσόντα, διαδρομή, εντιμότητα, συμφωνία με τις μεταρρυθμίσεις ποιοτικής ολοκλήρωσης του ΕΣΥ
– Οι 7 Υγειονομικές Περιφέρειες, που γίνονται 9 στο Σ/Ν του Υπουργείου Υγείας για τη Θεσμική Ανασυγκρότηση του ΕΣΥ, πρέπει να γίνουν 13 και να διοικούνται από Συμμετοχικά ΔΣ με τη παρουσία της Αυτοδιοίκησης και εκπροσώπων των Συλλόγων Ασθενών.
– Σε κάθε Νομό να ενοποιηθεί η Διοίκηση όλων των Δημόσιων Μονάδων Υγείας – Νοσοκομείων, ΚΥ, Περιφερειακών Ιατρείων, ΘΧΠ – και να συγκροτηθεί Συμμετοχικό ΔΣ
– Αναβάθμιση των Επιστημονικών Συμβουλίων, των Διευθύνσεων Ιατρικής – Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, των Διευθύνσεων των Κλινικών – Τμημάτων – Μονάδων ΠΦΥ, τίθενται ποσοτικοποιημένοι στόχοι και κριτήρια αποτελεσματικότητας
– Υποχρεωτικός Δημόσιος Ετήσιος Απολογισμός όλων των Διοικητικών Οργάνων, Αξιολόγηση του έργου των ΔΣ – των υπηρεσιών και των λειτουργών της υγείας, κατάθεση ετήσιου προγραμματισμού – προϋπολογισμού
2. ΣΤΕΝΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΥ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ η οποία αναπροσανατολίζει τις δαπάνες του Οργανισμού στην αναζήτηση υπηρεσιών κυρίως από το ΕΣΥ ( από 143 εκατ. ευρώ το 2015, στα 740 εκατ. ευρώ το 2018 και στα 888 εκατ. ευρώ το 2019 ) και μόνον επικουρικά από τον ιδιωτικό τομέα υγείας ( συμβάσεις με οικογενειακούς γιατρούς και γιατρούς ειδικοτήτων, Ιδιωτικά Νοσηλευτήρια, Ιδιωτικά Διαγνωστικά Κέντρα ), με τα θεραπευτικά και διαγνωστικά πρωτόκολλα – τις κατευθυντήριες οδηγίες ιατρικών πράξεων – παρακλινικών εξετάσεων – παροχών και τις τροποποιήσεις του ΕΚΠΥ. Ο ιδιωτικός τομέας υγείας μπορεί να συνυπάρχει – να συμπράττει μερικές φορές δημιουργικά με τον δημόσιο, στη παροχή υπηρεσιών που γίνονται ποιοτικά με ελεγχόμενες προδιαγραφές, εκεί που ο δημόσιος τομέας ανεπαρκεί.
3. ΑΤΛΑΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥ
Να παραδοθεί η οριστική διαμόρφωση του Άτλαντα Υγείας – Υγειονομικού Χάρτη της Ελλάδας, που εκπονεί το Υπουργείο Υγείας. Να διασφαλιστεί η Διασύνδεση των Πληροφοριακών Συστημάτων, σε συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ. Καταρτίζονται το Εθνικό Μητρώο Δικαιούχων Περίθαλψης, ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Πρωτοβάθμιας Υγείας, το Συνοπτικό Ιατρικό Ιστορικό όλων – περιλαμβανομένων και των προσφύγων, η Κάρτα Υγείας του Πολίτη, το Σύστημα Επιχειρηματικής Ευφυίας του ΕΣΥ, το Ηλεκτρονικό Μητρώο Χρονίως Πασχόντων, το Μητρώο Νεοπλασιών, το Εθνικό Μητρώο Αιμοδοσίας, η ηλεκτρονική ζήτηση εργαστηριακών εξετάσεων στη βάση των θεραπευτικών και διαγνωστικών πρωτοκόλλων, τα ηλεκτρονικά ραντεβού των ΤΟΜΥ και των ΚΥ, οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής.
4. ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥ – ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΦΗΜΕΡΙΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΓΙΑ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΗ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Τα κενά στελέχωσης στα Νοσοκομεία και στις δομές ΠΦΥ του ΕΣΥ παραμένουν εκρηκτικά, παρά την σημαντική προσπάθεια του Υπουργείου Υγείας να τις καλύψει. Υπολογίζεται ότι σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, σήμερα λείπουν 20.000 περίπου νοσηλευτές, 5.000 γιατροί, 3.000 εργαστηριακό και διοικητικό προσωπικό. Οι προσλήψεις που έγιναν στο διάστημα 2015 – Νοέμβρης 2019 είναι :
– 828 μόνιμοι γιατροί ΕΣΥ και 528 όταν ολοκληρωθούν οι κρίσεις για τη στελέχωση των αυτοτελών ΤΕΠ, καθώς και 2800 Επικουρικοί γιατροί
– 1800 μόνιμο νοσηλευτικό – διοικητικό και εργαστηριακό προσωπικό που ανέλαβε ήδη υπηρεσία ( από προκηρύξεις 3.273 θέσεων )
– 400 νοσηλευτές για το ΚΕΕΛΠΝΟ και τις ΜΕΘ
– 189 μόνιμοι υπάλληλοι ΕΚΑΒ
– 130 εργαζόμενοι για το Νοσοκομείο Θήρας και 100 για το « ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ»
– 4000 με πρόγραμμα ΟΑΕΔ
– 585 επικουρικό προσωπικό πλην γιατρών και άλλοι 500 στους οποίους δόθηκε παράταση
Προκηρύσσονται άμεσα :
– 454 θέσεις γιατρών ΕΣΥ για τα Κέντρα Υγείας
– 1200 θέσεις νοσηλευτικό και άλλο προσωπικό στα Νοσοκομεία
– 5500 θέσεις νέων επιστημόνων από πρόγραμμα του ΟΑΕΔ που περιλαμβάνει και τον χώρο της υγείας
Απαιτείται ασφαλώς υλοποίηση των ευρωπαικών προδιαγραφών για τη στελέχωση των υπηρεσιών υγείας σε νοσηλευτικό προσωπικό – σε εργαστηριακό και διοικητικό προσωπικό και του ευρωπαικού ανώτερου ορίου εβδομαδιαίας απασχόλησης των Γιατρών ΕΣΥ, με ιεράρχηση αναγκών και ετήσια υλοποίηση σημαντικού αριθμού προσλήψεων στη βάση των αναγκών που αποτυπώνουν οι αναθεωρημένοι Οργανισμοί Νοσοκομείων κι όχι μόνον του κανόνα 1 : 1 ( που η ΝΔ θέλει να τον επιστρέψει στο μνημονιακό 1 : 5 ). Το Υπουργείο Υγείας έχει σχεδιάσει την πρόσληψη 3000 λειτουργών υγείας ετησίως στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα μέχρι και το 2022.
– Επιτάχυνση της διαδικασίας των προσλήψεων
ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΓΟΝΕΣ ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ, αξιοποίηση της κινητικότητας των λειτουργών του ΕΣΥ, προσέλκυση των ελλήνων γιατρών που οδηγήθηκαν σε μετανάστευση, αναβάθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης και της διαρκούς μετεκπαίδευσης των λειτουργών του ΕΣΥ
5. ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ των ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ και ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ των ΔΟΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ, Οργάνωση ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΣΕ ΟΛΕΣ τις Υγειονομικές Περιφέρειες –
Το θεσμικό Νομοσχέδιο για την Ανασυγκρότηση του ΕΣΥ περιλαμβάνει σημαντικά μέτρα αναβάθμισης των υπηρεσιών του. Οι δομές του ΕΣΥ χρειάζονται σημαντική βοήθεια εξοπλισμού από τις δράσεις του ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ.
Η Αιρετή Περιφέρεια Αττικής αποφάσισε να διαθέσει ένα συνολικό ποσόν 40,2 εκατ. ευρώ για εξοπλισμούς των Νοσοκομείων της Αττικής με Μαγνητικούς και Αξονικούς Τομογράφους, μηχανήματα Ρομποτικής Χειρουργικής – Ενδοσκοπήσεων, Ψηφιακούς μαστογράφους – Στεφανιογράφους και Αγγειογράφους ( εγκαταστάθηκαν στον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ ), Διφασικούς Απινιδωτές με Βηματοδότη, ΠΕΤ-ΣΚΑΝ, ΚΥΜΠΕΡ-ΝΑΪΦ στο Νοσοκομείο ΝΙΚΑΙΑΣ… Ήδη έχουν δοθεί 9 εκατ. ευρώ, που αξιοποιούνται και για την ανανέωση του στόλου του ΕΚΑΒ.
6. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ – προώθηση των ΤΟΜΥ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ Γενικής Ιατρικής – Ειδικής Παθολογίας – Παιδιατρικής, ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ με Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας, Κοινωνικούς Λειτουργούς – 8ωρη εφημερία όλων των Κέντρων Υγείας για μη απειλητικά για τη ζωή έκτακτα περιστατικά – 24ωρη για επιλεγμένα χωροταξικά Κέντρα Υγείας – ΠΡΟΛΗΨΗ, ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ, ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΟΙ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΙ, ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ – ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ – Οργάνωση ΚΕΝΤΡΩΝ ΧΡΟΝΙΩΣ ΠΑΣΧΟΝΤΩΝ ξεκινώντας από τον Σακχαρώδη Διαβήτη, τα Καρδιαγγειακά, τη Χρονία Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια – Οργάνωση της ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ με αξιοποίηση των ΚΕΦΙΑΠ, των ΘΧΠ, για την άρση των οικογενειακών επιβαρύνσεων νοσηλείας πασχόντων από αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια, ατυχήματα – ΞΕΝΩΝΕΣ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΤΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ για πάσχοντες απο νεοπλασίες
7. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ – ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ με εφαρμογές στην καταπολέμηση του καρκίνου – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ – ΚΕΝΤΡΑ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΩΝ, ΓΟΝΙΔΙΑΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ – Εξειδικεύσεις στον Νοσηλευτικό κλάδο και στην Ιατρική ( Επεμβατική Καρδιολογία, Κλινική Φαρμακολογία, Γηριατρική, Αθλητιατρική, Νοσοκομειακή Οδοντιατρική, Ιατρική και Εργαστηριακή Γενετική, Παιδοκαρδιολογία )
8. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΤΕΛΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΣΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΚΑΙ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ – προώθηση της οργάνωσής τους με την εισήγηση από το ΚΕΣΥ για την εξειδίκευση στην Επειγοντολογία και στην πιστοποίηση επαρκών γνώσεων για αντιμετώπιση του επείγοντος περιστατικού, από Ειδικευμένους Γιατρούς στη Γενική Ιατρική, την Αναισθησιολογία, την Ειδική Παθολογία, τη Γενική Χειρουργική, την Καρδιολογία, τη Πνευμονολογία για τους ενήλικες και στην Παιδιατρική για τα επείγοντα παιδιατρικά περιστατικά.
9. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ – ΣΤΙΣ ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΚΑΒ για το σύνολο των καθηκόντων του περιλαμβανομένων των ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΩΝ και των ΠΛΩΤΩΝ ΔΙΑΚΟΜΙΔΩΝ.
10. ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ – Αλλαγή της διοικητικής δομής του συστήματος ψυχικής υγείας – Δημιουργία ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ ΤΟΜΕΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ – Δημοκρατική, διαφανής, αντιπροσωπευτική ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ – Συμμετοχή ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΗΠΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ – Διασύνδεση με ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΗΜΩΝ – ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ατόμων με ψυχικές διαταραχές – ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΑ
11. ΝΕΟ ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ από την ΕΚΑΠΥ – ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΙΜΩΝ – ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ – Ενεργειακή Αναβάθμιση Νοσοκομείων – Αξιοποίηση ΚΛΙΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ – Τεκμηριωμένη ΑΝΑΚΑΤΑΝΟΜΗ ΔΑΠΑΝΩΝ – Κατάργηση της σπατάλης, της διαφθοράς, της διασπάθισης δημοσίου χρήματος – ΛΙΣΤΑ ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΩΝ – ΑΝΑΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ – ΠΑΡΑΓΩΓΗ εγχώριου υγειονομικού υλικού, φίλτρων αιμοκάθαρσης…
12. ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ – Αναβάθμιση ΕΟΦ, ΙΦΕΤ – Λειτουργία Επιτροπής Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας – Αντιμετώπιση ΠΟΛΥΦΑΡΜΑΚΙΑΣ – Συνεργασία με ΗΔΙΚΑ για έλεγχο της Δεοντολογικής ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ – Θετική Λίστα Αποζημιούμενων Φαρμάκων – Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, Μείωση τιμών στα Ακριβά, Καινοτόμα, Ορφανά φάρμακα για ΣΠΑΝΙΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ – ΕΙΔΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ με τη Πρωτοβουλία της Βαλέτα – ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΠΩΛΗΣΗΣ ΑΝΤΙΜΙΚΡΟΒΙΑΚΩΝ χωρίς συνταγή – ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ συμβατές με τα θεραπευτικά σχήματα – Προώθηση των ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΕΝΟΣΗΜΩΝ ΦΑΡΜΑΚΩΝ – μηδενική συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη των δικαιούχων του ΚΕΑ και των δικαιούχων του ΕΚΑΣ με αναπηρία άνω του 80%. Μείωση συμμετοχής για χρήση γενοσήμων, μηδενισμός για τους χρονίως πάσχοντες.
13. ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΥΛΙΣΜΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ με αξιοποίηση χρηματοδοτήσεων από ευρωπαϊκούς πόρους και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Προγράμματος « Ολοκληρωμένη Επείγουσα Παρέμβαση Υγείας για τη Προσφυγική Κρίση» με δομές ΠΦΥ στα Κέντρα Φιλοξενίας και Υποδοχής από το ΚΕΕΛΠΝΟ για επιδημιολογική επιτήρηση – εμβολιασμούς, αλλά και με στήριξη των δομών του ΕΣΥ στα Νησιά – τη κάλυψη ανικανοποίητων υγειονομικών αναγκών – τη παροχή επαρκών κινήτρων. Το Υπουργείο Υγείας προχώρησε σε τροπολογία με την οποία δίνονται διπλάσιοι μισθοί στους γιατρούς και οδοντιάτρους που εργάζονται στους καταυλισμούς προσφύγων και επίδομα αγόνου ( 400 ευρώ ) για όσους εργάζονται στις παραμεθόριες περιοχές της Χίου, της Λέσβου, της Σάμου, της Κω, της Λέρου, του Έβρου, καθώς και σε έκτακτη επιχορήγηση με 780.000 ευρώ στα Νοσοκομεία των Νησιών που δέχονται προσφυγικές ροές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Οι εισηγήσεις για προώθηση τολμηρών άμεσων μεταρρυθμίσεων που θα επιτρέψουν την εξοικονόμηση σημαντικών πόρων από τη μείωση των μη αναγκαίων εισαγωγών και επανεισαγωγών στα Νοσοκομεία, από τη μείωση της πολυφαρμακίας και την αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων, από τη μείωση της συνολικής δαπάνης για εργαστηριακές εξετάσεις, από τη βελτίωση της Διοίκησης του Συστήματος Υγείας και της οργάνωσης των προμηθειών, από την εισαγωγή νέου συστήματος αποζημίωσης των υπηρεσιών στη βάση της έκβασης των περιστατικών και από την εφαρμογή εθνικού προγράμματος πρόληψης και προστασίας της δημόσιας υγείας… για να χρησιμοποιηθούν για την οργάνωση ποιοτικών υπηρεσιών – την ανάπτυξη νέων αναγκαίων υποδομών – τη βελτίωση των αποδοχών των λειτουργών της υγείας, είναι μια πολύ καλή πρόταση συμφωνιών για πολιτικές υγείας που θα αναβαθμίσουν το ΕΣΥ και θα συμβάλλουν στη ποιοτική ολοκλήρωσή του, εάν συνδεθούν με το συνολικό σχέδιο ριζικών τομών και επειγουσών μεταρρυθμίσεων στις οποίες έχουμε καταλήξει.