Δεν έχουν συμπληρωθεί δύο μήνες διακυβέρνησης από τη ΝΔ και τόσο ο κόσμος της εκπαίδευσης όσο και η ελληνική κοινωνία παρακολουθούν τα πρώτα βήματα της νέας κυβέρνησης στον τομέα της εκπαίδευσης με έκδηλη ανησυχία. Ο κ. Μητσοτάκης μπορεί να χαρακτήρισε την παιδεία «απόλυτη πολιτική προτεραιότητα» και να εξέφρασε την «απόλυτη» εμπιστοσύνη του προς τους εκπαιδευτικούς, αλλά τα πρώτα μέτρα που εξάγγειλε η υπουργός παιδείας δείχνουν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Ας τα δούμε αναλυτικά:
• Καμιά συγκεκριμένη δέσμευση δεν ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για την τόσο αναγκαία αύξηση του ποσοστού των δαπανών για την παιδεία, που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευτεί προεκλογικά ότι στο τέλος αυτής της τετραετίας θα φτάσει στο μέσο όρο της ΕΕ (5%).
• Αποκόπτεται η έρευνα από τον ενιαίο χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας, αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική, και μεταφέρεται στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, χωρίς καμιά αιτιολόγηση και χωρίς να έχει προηγηθεί ούτε προεκλογική εξαγγελία ούτε οποιαδήποτε διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς. Καταργείται έτσι η ακαδημαϊκότητα της έρευνας που διεξάγεται στα ερευνητικά κέντρα, αναπόφευκτο δε αποτέλεσμα θα είναι η άμεση υποβάθμιση της ερευνητικής διαδικασίας τόσο σε ΑΕΙ όσο και στα ερευνητικά κέντρα.
• Η κατάργηση της ίδρυσης νομικής σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών με πρόσχημα την ανεργία των δικηγόρων, «ανοίγει» χώρο και δημιουργεί πελατεία για ιδιωτικά ή ξένα πανεπιστήμια.
• Στερεί τα σχολεία από το «οξυγόνο» των άμεσων διορισμών, καθώς επιμένει στην ιδεοληψία του «πέντε αποχωρούν, ένας προσλαμβάνεται». Ταυτόχρονα, ενώ προβάλλει την ανάγκη «σταδιακής επίλυσης» του προβλήματος των αναπληρωτών, ουσιαστικά ακυρώνει τον προγραμματισμό της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση (2020 και 2021). Με την πολιτική αυτή ενισχύονται οι ελαστικές και ευέλικτες σχέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση και καλλιεργούνται συνθήκες ακραίου ανταγωνισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών.
• Απόλυτη σιωπή της κυβέρνησης και για την αναγκαιότητα των 10.500 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, με το νέο σύστημα και τις απαιτούμενες διαδικασίες που είχε ήδη δρομολογήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εξασφαλίζοντας μάλιστα και τους αναγκαίους πόρους. Κι ας είναι γνωστό ότι εφέτος θα απαιτηθούν 37.000 αναπληρωτές για να καλυφθούν τα σοβαρά κενά των σχολείων, καθώς τη δεκαετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 36.000 αποχωρήσεις από τη δημόσια εκπαίδευση χωρίς αντίστοιχες προσλήψεις.
• Θα προσληφθούν κανονικά οι 4.500 εκπαιδευτικοί για τα σχολεία ειδικής αγωγής» είχε δηλώσει στις 15 Ιουλίου η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως κατά τη συνάντησή της με τον επικεφαλής και στελέχη του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), που στόχο είχε να συζητηθούν τρόποι επίσπευσης των συγκεκριμένων προσλήψεων αλλά τελικά 2 Αυγούστου, η Νίκη Κεραμέως, απαντώντας για αυτό το θέμα στο OPEN TV δήλωσε πως μπορεί να έχουν επισπεύσει τις διαδικασίες, αλλά όλο αυτό δεν θα έχει ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβρη, αλλά μέσα στη χρονιά!!!
• Οι εξαγγελίες και οι πρώτες πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης φανερώνουν τον βαθιά ταξικό προσανατολισμό των αλλαγών που προωθεί η Νέα Δημοκρατία και είναι «μελετημένες και στοχευμένες» προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η αναστολή των Διετών Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ, η κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης σε Τμήματα των Πανεπιστημίων και η μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, η επαναφορά της «βάσης του 10», η εισαγωγή εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και η κατάργηση των νέων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης.
• Ειδικότερα με την αναστολή των Διετών Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ, αγνοεί και ακυρώνει τις αποφάσεις 11 Συγκλήτων, υπονομεύοντας το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Παράλληλα, στερεί σημαντικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, ενώ αφαιρεί τη δυνατότητα από τουλάχιστον 1.500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ να φοιτήσουν δωρεάν σε σύγχρονες ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα σπουδών, ανατρέποντας τον προγραμματισμό και τις φιλοδοξίες τους. Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα λειτουργούσαν δέκα συνολικά διετή προγράμματα που αφορούσαν αποφοίτους ΕΠΑΛ και ένα από αυτά στα Τρίκαλα, το Ειδικός οργάνωσης δραστηριοτήτων σε εναλλακτικές και ειδικές μορφές τουρισμού.Μια απόφαση που αιφνιδιάζει απολύτως τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ και τις οικογένειές τους, που είχαν αποφασίσει αυτήν την εκπαιδευτική και επαγγελματική διαδρομή.
• Δυσοίωνα είναι και τα σημάδια για το μέλλον της δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας εκπαίδευσης μετά τις δηλώσεις της υπουργού παιδείας, καθώς διαφαίνεται η πρόθεση του υπουργείου να επανεξετάσει την άμεση υλοποίησή της.
• Η εξαγγελθείσα, και μάλιστα ως πρώτη προτεραιότητα, κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου στοχεύει, αποπροσανατολίζοντας από τα καυτά προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στο να πλήξει μια δημοκρατική κατάκτηση που είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη της ακαδημαϊκής κοινότητας και όχι να αντιμετωπίσει τα υπαρκτά προβλήματα παραβατικότητας, για τα οποία υφίσταται ήδη νομοθετικό πλαίσιο.
Είναι φανερό, ήδη από τις πρώτες εξαγγελίες, ότι πρόθεση της Νέας Δημοκρατίας είναι να προχωρήσει σε βαθιές τομές και αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση όχι με γνώμονα τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και της νεολαίας, αλλά τις προτεραιότητες του κόσμου των επιχειρήσεων και τις επιταγές των αγορών.
Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!