Μέσο έκφρασης του λαϊκού πολιτισμού και της κοινωνικής συνοχής αποτελούν τα παραδοσιακά πανηγύρια, που ιδίως την καλοκαιρινή περίοδο, απαντώνται σχεδόν σε όλη την Ελλάδα.
Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και πρόεδρος του τμήματος, Μανόλης Βαρβούνης, τα πανηγύρια έχουν μια ιστορία και σε όλη τη διαχρονική τους πορεία, συνδύαζαν πάντα πολλά πράγματα, όπως το θρησκευτικό στοιχείο με τα στοιχεία της διασκέδασης, της κοινωνικής συνοχής και της οικονομίας, με την έννοια της εμποροπανήγυρης.
Ο καθηγητής υπογράμμισε ότι τη σημερινή εποχή, ιδίως στα πανηγύρια του καλοκαιριού, «υπάρχει η έννοια της επανασύνδεσης της κοινότητας, αφού έρχονται, λόγω των θερινών διακοπών, οι απόδημοι από διάφορες περιοχές και συνυπάρχουν και επανατροφοδοτούν τη σχέση τους».
Το καλοκαίρι είναι η εποχή που «πλημμυρίζει» από τη διοργάνωση πανηγυριών. Όμως, είναι η περίοδος που πραγματοποιούνται και πανηγύρια, των οποίων η διοργάνωση θα έπρεπε -βάσει της θρησκευτικής τους αφετηρίας- να γίνονται τον χειμώνα, σημειώνει ο καθηγητής, και αυτό ίσως γίνεται και λόγω της εύνοιας του καιρού.
Αυτή άλλωστε είναι η ερμηνεία και για τα πανηγύρια που γίνονται στα χωριά του Δήμου μας, με πρόσφατα παραδείγματα τα χωριά της Διάβας, του Κακοπλευρίου, της Κρύας Βρύσης και της Καστανιάς, όπου έγιναν τα πανηγύρια, παρόλο που οι ενοριακοί ναοί και οι προστάτες άγιοι εορτάζονται άλλες περιόδους.
Μεγαλύτερο δε παράδειγμα όλων είναι το πανηγύρι στην Καλαμπάκα που ξεκινά την ημέρα του εορτασμού του Προφήτη Ηλίας, χωρίς βέβαια να είναι πολιούχος της Καλαμπάκας.
Μεγάλη η χάρη όλων των αγίων και είθε να μας προστατεύουν!