Όπως είχαμε αναφέρει, προκειμένου να παράγουμε τα διάφορα προϊόντα ή υπηρεσίες, χρειαζόμαστε τους παραγωγικούς συντελεστές οι οποίοι είναι η εργασία, το έδαφος και το κεφάλαιο. Ποιος όμως οργανώνει και συντονίζει ώστε να έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε;
Αυτός είναι ένας άλλος συντελεστής που ονομάζεται επιχειρηματικότητα. Αυτός είναι το μέσο που συντονίζει τους άλλους τρεις συντελεστές και συνήθως ασκείται από κάποιον μάνατζερ.
Με δεδομένο ότι η αγορά έχει κάποιες ανάγκες όπου οι αγοραστές εκφράζουν ενδιαφέρον για την απόκτηση διαφόρων αγαθών, προκύπτει η λεγόμενη ζήτηση. Έτσι έχουμε το Νόμο της Ζήτησης ο ορισμός του οποίου είναι: «Όταν αυξάνεται η τιμή ενός αγαθού, τότε μειώνεται η ζητούμενη ποσότητα και αντίστροφα, δηλαδή μεταβάλλονται αντίρροπα» (διάγραμμα 1). Από την άλλη, οι επιχειρήσεις παράγουν προϊόντα τα οποία προσφέρουν στην αγορά προς κατανάλωση για να καλύψουν τις ανάγκες της ζήτησης κάτι που αντιστοιχεί στο Νόμο της Προσφοράς ο ορισμός του οποίου είναι: «Όταν αυξάνεται η τιμή του αγαθού τότε αυξάνεται η προσφερόμενη ποσότητα και αντίστροφα, δηλαδή μεταβάλλονται ομόρροπα» (διάγραμμα 2).
Πως καθορίζεται όμως η τιμή των αγαθών στην οποία πραγματοποιούνται οι αγοραπωλησίες;
Γίνεται αντιληπτό ότι από τη μία (καταναλωτές) έχουμε τη ΖΗΤΗΣΗ και από την άλλη (παραγωγούς) έχουμε την ΠΡΟΣΦΟΡΑ. Αυτές είναι οι δύο δυνάμεις της αγοράς και ανάλογα με τον τρόπο που μεταβάλλονται σε σχέση με την τιμή, καθορίζουν όλες τις συναλλαγές (αγοραπωλησίες).
Να τονιστεί ότι ο καταναλωτής που μεγιστοποιεί το όφελος από την κατανάλωση των αγαθών, σύμφωνα με το εισόδημά του, είναι αυτός που επιδεικνύει ορθολογική συμπεριφορά και ως εκ τούτου χαρακτηρίζεται ορθολογικός.
Σπυρίδων Δημ. Νικολογιάννης – Οικονομολόγος MSc
Ειδ. Σύμβουλος του Δημάρχου Δ. Μετεώρων σε θέματα Τουρισμού & Οικονομικών
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!