Μια από τις βασικές λειτουργίες της αγοράς είναι το Marketing. Κύριος στόχος του είναι η στόχευση προς τους πελάτες, περισσότερο από κάθε άλλη επιχειρησιακή λειτουργία. Βασική επιδίωξη είναι η επίτευξη δύο δράσεων. Η μία είναι η προσέλκυση νέων πελατών και η άλλη είναι η αύξηση της συνεργασίας με τους υφισταμένους παρέχοντάς τους την προσδοκώμενη ικανοποίηση.
Η κάθε σκέψη για την επιχείρησή μας περιτριγυρίζεται από το πώς θα πουλήσουμε το προιόν ή την υπηρεσία που παρέχουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εύλογα ερωτήματα είναι λοιπόν, ερωτήματα του τύπου: πως πουλάμε, τι πουλάμε, που πουλάμε κ.λ.π.
Βασικές αρχές του Marketing, για την κάθε επιχείρηση, μικρή ή μεγάλη, είναι:
• Η κατανόηση της αγοράς και των αναγκών ή και επιθυμιών του πελάτη,
• Ο σχεδιασμός της πελατοκεντρικής στρατηγικής προσέγγισης,
• Η δημιουργία προιόντος ή υπηρεσίας που θα καλύπτει τις ανάγκες, θα «γεννάει» νέες και θα προσδίδει μια υπεραξία στον πελάτη,
• Ανάπτυξη και διατήρηση αποδοτικών σχέσεων με ικανοποιημένους πελάτες
• Προσδοκώμενο αποτέλεσμα με βελτιστοποίηση της σχέσης ποιότητας-τιμής.
Η σύγχρονη έκδοση του Marketing είναι η εφαρμογή και χρήση του Digital Marketing, στην εποχή της ψηφιακής σύγκλισης που διανύουμε. Η εισροή και η επιρροή που ασκούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βαίνει γεωμετρικά αυξανόμενη. Σύμφωνα με στατιστικές, 400 εκατομμύρια άνθρωποι αφιερώνουν πλέον της μίας ώρας ανά ημέρα για σερφάρισμα σε αυτά, ανεξάρτητα από τη ηλικία ή και το επίπεδο μόρφωσης «Εκεί μέσα λοιπόν, όλα πουλιούνται, όλα αλλάζουν χέρια»!
Η αλήθεια είναι ότι η χρήση ενός πετυχημένου Digital Marketing είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, κάτι που οι μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να το διαχειριστούν με αποτέλεσμα να προκαλείται συρρίκνωση της αγοράς υπέρ των «μεγάλων παιχτών». Το ίντερνετ είναι χαοτικό και η μεταφορά του κλασσικού εμπορίου στο διαδίκτυο οδηγεί πολλές επιχειρήσεις σε όρια χρεωκοπίας.
Η καταξίωση μίας επιχείρησης μέσω του διαδικτύου χρειάζεται συνεχή τροφοδότηση πληροφοριών και έγκαιρη ενημέρωση, κάτι που απαιτεί πολλά και συνεχή κεφάλαια ή και ανθρώπινο δυναμικό με εξειδικευμένες γνώσεις!
Οι τρέχουσες εξελίξεις λόγω Covid-19 οδηγούν σε χρήση του e-shop, του ηλεκτρονικού καταστήματος, η εφαρμογή του οποίου, πολύ συχνά, δεν οδηγεί στα επιθυμητά αποτελέσματα, για λόγους που ήδη έχουν αναφερθεί αλλά και για λόγους που θα αναλυθούν σε επόμενη ενότητα.
Σπυρίδων Δημ. Νικολογιάννης – Οικονομολόγος MSc
Ειδ. Σύμβουλος του Δημάρχου Δ. Μετεώρων σε θέματα Τουρισμού & Οικονομικών