Υπεύθυνη καθηγήτρια: Φωτεινή Σπανού ΠΕ05-Απόφοιτη ΔΕ Γεωπονίας-Τροφίμων & Περιβάλλοντος
Εναν πολύ ενδιαφέρον κύκλο περιβαλλοντικών επιμορφώσεων online, με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν, οι μαθητές της Β’ τάξης του 2ου Γυμνασίου Καλαμπάκας, στα πλαίσια του νεοεισερχόμενου θεσμού των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» που εντάχθηκε στους κόλπους τόσο της Α/θμιας όσο και της Δ/θμιας εκπαίδευσης κατά το τρέχον σχολικό έτος. Συγκεκριμένα, με την συμβολή των υπευθύνων της παιδαγωγικής ομάδας των ΚΠΕ Περτουλίου Τρικκαίων κ.Παπαβασιλείου Χρήστου, Μουζακίου Καρδίτσας κας Ζάμπαλου Στέλλας & Ελασσόνας-Κισσάβου Λάρισας κ. Σπανού Κωνσταντίνου, οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν με τη σειρά που αναφέρθηκαν στους ακόλουθους θεματικούς άξονες:
α/ ‘Αντιμέτωποι με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή’ (3/11/2021)
β/ ‘Απορρίμματα-Ανακύκλωση-Επαναχρησιμοποίηση’(2/12/2021) &
γ/ ‘Βιολογική Γεωργία- Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά και βότανα’ (19/1/2022)
Οι εν λόγω περιβαλλοντικές επιμορφώσεις, εντάσσονται στο πλαίσιο ανάπτυξης της οικολογικής συνείδησης και υπευθυνότητας των μαθητών, ενίσχυσης της καλλιέργειας δεξιοτήτων ζωής, όπως για παράδειγμα η έννοια του εθελοντισμού, αλλά και της εκπαιδευτικής δράσης και πρωτοβουλίας ως φυσικό συνεπακόλουθό τους, σε μεταγενέστερο χρόνο.
Προηγήθηκε έρευνα σχετική με τις περιβαλλοντικές συνήθειες των μαθητών όλων των τάξεων του 2ου Γυμνασίου, με δείγμα από 140 μαθητές ηλικίας 12, 13 και 14 ετών, τα αποτελέσματα της οποίας καταγράφηκαν από τη Β’τάξη. Μέσα από ένα ερωτηματολόγιο για τις έννοιες της ανακύκλωσης, της επαναχρησιμοποίησης και της οικονομίας, καταγράφηκε η στάση των παιδιών, ως προς τον διαχωρισμό των απορριμμάτων σε όλων των ειδών τους κάδους, πράσινους, μπλε, κόκκινους, κίτρινους, μπαταριών, καπακιών, ηλεκτρικών συσκευών, λαμπτήρων και κομποστοποίησης αλλά και οι αγοραστικές τους συνήθειες τόσο σε ό,τι αφορά τις οικολογικές συσκευασίες και την επιλογή τοπικών προϊόντων, όσο και την επιλογή τσάντας πολλαπλών χρήσεων στα καταστήματα του λιανεμπορίου. Θέματα επαναχρησιμοποίησης ρούχων ή συσκευασιών καθώς και μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας με χρήση ειδικών λαμπτήρων αλλά και απενεργοποίηση συσκευών σε κατάσταση αναμονής, σκιαγράφησαν ένα μάλλον μέτριο οικολογικό προφίλ με δυνατότητα, ωστόσο συνεχούς βελτίωσης προς το καλύτερο. Γιατί ποιο παιδί άραγε, θα ήθελε να πετάει στο δρόμο τα σκουπίδια ή να μην τα διαχωρίζει σωστά, εάν είχε την κατάλληλη εκπαίδευση από το σχολείο αλλά και αν υπήρχαν επίσης οι κατάλληλες υποδομές για να το επιτύχει! Υπάρχουν όμως στο βαθμό που θα έπρεπε; Aς αναρωτηθούμε όλοι, ως προς αυτό! Οι μαθητές, εξοικειώθηκαν επίσης με τα σύμβολα της ανακύκλωσης και τη σημασία τους, ώστε να μπορούν να ‘διαβάζουν και να αποκωδικοποιούν’ το οικολογικό αποτύπωμα των προϊόντων και της συσκευασίας τους με ανάλογα φύλλα εργασίας και αυθεντικά αποκόμματα συσκευασίας προϊόντων.
Το εν λόγο θέμα των εργαστηρίων δεξιοτήτων, υπηρετεί τους 3 από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, όπως αυτοί ορίστηκαν στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στην Νέα Υόρκη, το Σεπτέμβριο του 2015, παρουσία 190 ηγετών κρατών μελών. Δηλαδή, την Υπεύθυνη παραγωγή και Κατανάλωση (Στόχος 12), τη Δράση για το Κλίμα (Στόχος 13) και τη Ζωή στη Στεριά (Στόχος 15). Η ιστορική αυτή συμφωνία, με κοντινό ορίζοντα επίτευξης επιδιωκόμενων στόχων το 2030, απαιτεί την αγαστή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μελών, ηγετών χωρών, επιχειρηματιών, περιφερειών, δήμων, εκπαιδευτικών και μαθητών, γονέων και ενεργών πολιτών, για τη σωτηρία του πλανήτη, από το φόβο της κλιματικής αλλαγής, της εξάπλωσης της φτώχειας και των ανισοτήτων, την απουσία ή την κακής ποιότητας εκπαίδευση. Γιατί κατά τη σοφή λαϊκή ρήση, «Ενας μόνος του πηγαίνει πιο γρήγορα ενώ Ολοι Μαζί, πηγαίνουν σίγουρα πιο μακριά…!»
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα συνεχιστούν με δράσεις εθελοντισμού και άλλες περιβαλλοντικές επιμορφώσεις, καθ’όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους με την ευγενική συνεργασία της Διεύθυνσης και των συναδέλφων του σχολείου.