Γράφει ο Θανάσης Σιούτας
Συχνά – πυκνά τον τελευταίο καιρό ακούμε από τα τηλεοπτικά κανάλια, διαφημιστικές καμπάνιες για επιβατικά αυτοκίνητα με μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα κάποιες φορές μπαίνουν σε κληρώσεις με την συμμετοχή των πολιτών, οι οποίοι επικοινωνούν με τους περιβόητους πενταψήφιους αριθμούς. Ωστόσο σ’ αυτούς πολλοί από μας αναγκασθήκαμε να βάλλουμε τέλη φραγής, λόγω της εκμετάλλευσης που γινόταν από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Αν και αυτό που γίνεται στις διαφημίσεις, φαντάζει λίγο προκλητικό, οφείλουμε να σεβαστούμε ότι τα αυτοκίνητα δεν πρέπει να είναι ρυπογόνα και ότι υπάρχουν τρόποι σε όλα τα επιβατικά να πληρώνουν τέλη με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν σε διοξείδιο του άνθρακα.
Εκείνο όμως που απασχολεί την μάζα των πολιτών, δεν είναι τα καινούρια αυτοκίνητα, αλλά αυτά που αγοράστηκαν μετά το 2006. Μακάρι να μπορούσαμε όλοι να αγοράσουμε καινούρια αυτοκίνητα. Το ερώτημα που μπαίνει είναι, αν γινόταν κάτι τέτοιο, θα είχαμε όλοι την ίδια τύχη των μηδενικών τελών κυκλοφορίας; Προφανώς όχι. Μήπως εδώ ισχύει αυτό που λέει ο λαός μας, με ξένα κόλλυβα όλοι ξέρουμε να κάνουμε μνημόσυνο;
Μέχρι σήμερα, παρακολουθώντας την εξέλιξη της πολιτικής του αυτοκινήτου από το επίσημο κράτος για τα τέλη κυκλοφορίας αυτής της κατηγορίας (2006 και μετά), διαπιστώνουμε μια παγιωμένη κατάσταση, χωρίς καμία πολιτική αλλαγή στον συγκεκριμένο τομέα. Τα τελευταία χρόνια ειπώθηκαν κάποια πράγματα σχετικά με την δικαιότερη κατανομή των τελών κυκλοφορίας, αλλά μόλις έφταναν στο δια ταύτα τα πάγωναν όλα, γιατί μάλλον δεν έβγαιναν τα κουκιά.
Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά το παιχνίδι που παίζεται εδώ και αρκετά χρόνια, για τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, και όταν λέμε μεγάλου κυβισμού εννοούμε από 1500 κ. ε. μέχρι το πολύ 2200 κ. ε. στα πετρελαίου, τα οποία έφτιαξαν εταιρείες με μεγαλύτερη ιπποδύναμη λόγω πετρελαίου, ως αντιστάθμισμα των βενζινοκίνητων, τα οποία απέκτησαν κάποιοι, για να έχουν στα χέρια τους ένα πιο ασφαλές αυτοκίνητο. Γνωρίζουμε επί πλέον ότι τα πετρελαίου αυτοκίνητα (καταλυτικά) επιβαρύνονταν ή και να επιβαρύνονται ακόμη, με πρόσθετο ειδικό φόρο, όχι και τόσο ευκαταφρόνητο. Αλήθεια, δεν βλέπουν τα μεγέθη αδικίας που δημιουργούνται ειδικά στην μεσαία τάξη (που είχε παλαιότερα την δυνατότητα), όταν ολόκληρη η Ελλάδα γέμισε με δήθεν αγροτικά 4Χ4 από 2500 κ. ε. και άνω και με τέλη κυκλοφορίας να είναι στα 105 ή και στα 157 ευρώ για φέτος; Κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν οι αρμόδιοι της πολιτείας, όταν παλαιότερες εποχές προσπαθούσαν οι ίδιοι να δελεάσουν τους πολίτες, που συνήθως εμπιστευόταν περισσότερο τους υπεύθυνους του κράτους, προκειμένου να αγοράσουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού για ποικιλία πλεονεκτημάτων;
Για τα ελληνικά δεδομένα, αυτοκίνητα από 1800 κ.ε. μέχρι 2000 ή και 2200 κ.ε. για τα πετρελαίου, θεωρούνται μεγάλου κυβισμού. Δεν μπορεί όμως αυτά τα αυτοκίνητα να έχουν διαφορά τα μεν από τα δε κοντά στα 400 ευρώ (1800άρι 320 ευρώ περίπου, 2200άρι 700). Και όμως αυτό γίνεται σήμερα. Αντιλαμβανόμαστε ότι ένα μέρος του προϋπολογισμού του κράτους στηρίζεται στην πολιτική των τελών κυκλοφορίας, αλλά να γίνεται τουλάχιστον δικαιότερη κατανομή. Όλοι βλέπουν την αδικία, αλλά αποφεύγουν να βάλουν το μαχαίρι στο κόκκαλο. Αυτό έκανε και η προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία μάλιστα για τα μάτια του κόσμου μίλησε για δικαιότερο σύστημα πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αλλά από εκεί και πέρα τίποτα. Από την σημερινή κυβέρνηση περιμένουμε το θέμα να πάρει σάρκα και οστά· δεν πάει άλλο. Δεν ζητάμε την κατάργηση των τελών κυκλοφορίας, δικαιότερο σύστημα κατανομής ζητάμε.
Αυτά τα αυτοκίνητα τα πληρώσαμε χρυσάφι. Τι να πρωτοθυμηθούμε από αυτά, το φόρο πολυτελείας που πληρώναμε καθ’ όλην την διάρκεια των μνημονίων, τα τέλη κυκλοφορίας που παραμένουν ακόμα στα 700 ευρώ (690 με την ακρίβεια), την σημερινή τους αξία σε ευρώ ή την τιμή του πετρελαίου κίνησης, που έφθασε κοντά στο 1,70 το λίτρο;
Ποιοι θα πληρώσουν μηδενικά τέλη
Στους «τυχερούς» της φετινής χρονιάς ανήκουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων, τα οποία ταξινομήθηκαν μετά την 01/01/2021, επειδή τα οχήματα αυτά εκπέμπουν ρύπους διοξειδίου του άνθρακα λιγότερο από 122 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και ως εκ τους τα τέλη θα είναι μηδενικά.
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της ΕΕ/ΕΟΧ από την 1η Ιανουαρίου 2021 και εφεξής θα υπολογίζονται με βάση τις τιμές εκπομπών CO2 ανά χιλιόμετρο σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) όπως αναγράφονται στη άδεια του οχήματος.
Τέλη Κυκλοφορίας για ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας από 1/01/2021 | |
Εκπομπές CO2 | Ποσό (€) |
0 – 122 γρ/χλμ | 0 |
123 – 139 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 0,64 |
140 – 166 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 0,70 |
167 – 208 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 0,85 |
209 – 224 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 1,87 |
225 – 240 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 2,20 |
241 – 260 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 2,50 |
261 – 280 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 2,70 |
Άνω των 281 γρ/χλμ | Εκπομπές CO2 x 2,82 |
Οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να πληρώσουν τα ίδια τέλη κυκλοφορίας με την προηγούμενη χρονιά.
Αναλυτικά, οι τιμές των τελών κυκλοφορίας για οχήματα που είναι αγορασμένα από το 2006 και μετά έχουν ως εξης:
Κυβικά εκατοστά | Ταξινόμηση έως το 2000 | Ταξινόμηση από 2001 έως 2005 | Ταξινόμηση από 2006 έως 30/10/2010 |
έως 300 | 22 | 22 | 22 |
301-785 | 55 | 55 | 55 |
786-1.071 | 120 | 120 | 120 |
1.072-1.357 | 135 | 135 | 135 |
1.358-1.548 | 225 | 240 | 255 |
1.549-1.738 | 250 | 265 | 280 |
1.739-1.928 | 280 | 300 | 320 |
1.929-2.357 | 615 | 630 | 690 |
2.358-3.000 | 820 | 840 | 920 |
3.001-4.000 | 1.025 | 1.050 | 1.150 |
άνω των 4.000 | 1.230 | 1.260 | 1.380 |
Εκπρόθεσμη πληρωμή τελών κυκλοφορίας σημαίνει «τσουχτερά» πρόστιμα
Σε κάθε περίπτωση, οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς η μη έγκυρη αποπληρωμή των τελών κυκλοφορίας επισύρει πρόστιμο, το οποίο ισούται με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα.
Συγκεκριμένα το ύψος του προστίμου είναι:
- ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/ τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ
- ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.
- μηδενικό αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.
Τι προβλέπεται για την κατάθεση πινακίδων
Όσοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει να καταθέσουν πινακίδες ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής πλατφόρμας της AAΔE.
Συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες με τους κωδικούς τους TAXISNet θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
- Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης ΑΑΔΕ
- Μπαίνετε στην εφαρμογή myCarΒάζετε τους κωδικούς Taxisnet
- Καταχωρείτε:
α) τον ΤΚ της περιοχής
β) την οδό
γ) τον αριθμό
- Δηλώνετε το χώρο στάθμευσης (ενοικιασμένος ή καταχωρημένος)
- Υποβάλετε την αίτηση Λαμβάνεται τον αριθμό αίτησης
- Αφαιρείτε τις πινακίδες από το όχημα και τις κρατάτε σε ασφαλές μέρος
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΗ
Σύμφωνα με Απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της ΕΕ/ΕΟΧ από την 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά θα υπολογίζονται με βάση τις τιμές εκπομπών CO2 ανά χιλιόμετρο σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (WLTP), και μάλιστα στον πίνακα των ρύπων τα μέχρι 122 γρ./χιλ., έχουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Κακώς παραλείφθηκε, γιατί έτσι παρέχει νομιμοποίηση στις διαφημιστικές καμπάνιες. Αυτό όμως δεν αλλάζει την ουσία της γενικής εικόνας του άρθρου, καθότι ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου που πληρώνει πεντακόσια ή χίλια ευρώ τέλη κυκλοφορίας, για αυτοκίνητο που αγοράσθηκε μετά το 2006, εν αντιθέσει με εκείνον, που έχει την οικονομική ευχέρεια να αγοράσει καινούριο, ούτως ή άλλως αποτελεί αδικία – πρόκληση.