Από την αρχαιότητα μέχρι και την δεκαετία του 1930 η διακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων μεταξύ Τρικάλων και Ιωαννίνων γίνονταν λόγω της συντομότερης και ευκολότερης ημιονικής οδού (λιθόστρωτη) που διέσχιζε την Πίνδο μέσω Μετσόβου – Μαλακασίου από το πέρασμα στη θέση “Ζυγός”.
Από όλη αυτή τη διαδρομή διασώζονται ίχνη μόνο στο τμήμα Αγίου Νικολάου Μετσόβου μέχρι τη θέση “Κούλα” στο Μαλακάσι και μάλιστα σε συνεχή γραμμή. Με το πρόγραμμα ανάδειξης περιοχών Natoupa 2000 ανακατασκευάστηκε ένα τμήμα αυτού του δρόμου στην περιοχή του παλαιού Δήμου Μαλακασίου, μήκους 1400 μέτρων.
Απομένει η συμπλήρωση με την ανακατασκευή 1000 περίπου μέτρων στην περιοχή του Μαλακασίου και 2500 περίπου μέτρων της περιοχής του Μετσόβου, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο αυτό και να λειτουργήσει ως αξιόλογη φυσιολατρική διαδρομή.
Για παράδειγμα, ξεκινώντας από τον άγιο Νικόλαο Μετσόβου θα μπορείτε να ανεβείτε πεζή μέχρι το χιονοδρομικό κέντρο ή ακόμη και την κορυφή της όμορφης ράχης από όπου μερικές από τις ομορφότερες και παγκόσμια γνωστές βουνοκορφές της Χώρας μας, είναι ορατές. Επίσης υπάρχουν πάρα πολλές διαδρομές τόσο στον πυρήνα του δάσους Μαλακασίου όσο και προς τη νότια πλευρά προς τις Εννιά βρύσες με τεράστιο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον για την πανίδα και την χλωρίδα της Πίνδου.
Πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι οι διαδρομές αυτές δεν αφορούν τόσο τους εξειδικευμένους ορειβάτες αλλά κυρίως τους απλά φυσιολάτρες πολίτες που θέλουν με ασφάλεια αλλά και προσπάθεια βεβαίως να χαρούν το πυκνό δάσος.
Υπόψη όλες αυτές οι διαδρομές μπορούν να σχεδιαστούν ώστε να καταλήγουν στο χιονοδρομικό κέντρο ή στον κόμβου της Εγνατίας οδού στο Ανήλιο ή στα διόδια στο Μαλακάσι όπου υπάρχει άνετος χώρος με άσφαλτο, για αναμονή οχημάτων που θα παραλάβουν τους φιλοξενούμενους χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψουν από την ίδια διαδρομή που ξεκίνησαν.
Υπόψη ότι το πρόγραμμα αυτό δεν προϋποθέτει συμμετοχή του Δήμου και απλώς θα αξιοποιήσει την υπάρχουσα μελέτη που διαθέτει και άρα μπορεί γρήγορα να υποβάλει τη νέα που περιέχει (για το Μαλακάσι) πολύ λίγα αλλά, πολύτιμα έργα.
Μάλιστα αν ο Δήμος Μετσόβου αποφασίσει και μακάρι να πραγματοποιήσει, το σχέδιό του να κατεβάσει τις χιονοδρομικές πίστες και προς το Μαλακάσι, τότε όλη η περιοχή ανεβαίνει κατακόρυφα σε άλλο επίπεδο την χειμερινή περίοδο τόσο για τον ξενοδοχειακό τουρισμό του Μετσόβου όσο και της Καλαμπάκας και των χωριών της περιοχής, όπως ακριβώς έγινε και με την σύνδεση της Βασιλίτσας και με τα Ιωάννινα. Το σημαντικό είναι ότι από πλευράς κόστους για τον Δήμο Μετσόβου το κόστος εδώ είναι αναλογικά με το όφελος, πολύ μικρό.
Πρόσφατα ο Δήμος Καλαμπάκας κατέθεσε αγωγή για να αποκτήσει το δάσος Μαλακασίου από το Δημόσιο. Από την ώρα που εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης τα ορεινά χωριά και τουλάχιστον το Μαλακάσι εγκαταλείφθηκε εντελώς. Θα παρακαλούσα τους υποψηφίους για το Δήμο μας, στα προγράμματά τους να συμπεριλάβουν και τις ορεινές Κοινότητες και όχι μόνο να σκέφτονται πως θα αποκτήσουν τα υπέρογκα έσοδα ( 3 έως και 6% ,για αποπληρωμή των χρεών τους) από την αξιοποίηση των πάμπλουτων ανανεώσιμων πηγών τους και τα δάση τους.
Τουλάχιστον το Δασαρχείο και για όσο είχε χρήματα φρόντιζε το δάσος του στο Χωριό μας, αλλά και τους υλοτόμους μας.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία, με εκτίμηση
Ευριπίδης Δαφούλας