Από την αρχή της χρονιάς και σε ανύποπτους χρόνους τα σχολεία βομβαρδίζονται με εγκυκλίους για την υλοποίηση δράσεων. Δράσεις επί παντός επιστητού και σε ανύποπτους χρόνους. Ενώ πολύ ορθά το Υπ. Παιδείας και το ΙΕΠ ζητούν από τους Συλλόγους Διδασκόντων στην αρχή της σχολικής χρονιάς και με Πρακτικό να προγραμματίσουν δράσεις και δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους (ομίλους, περιβαλλοντικά, πολιτιστικά και προγράμματα αγωγής υγείας, μετακλήσεις επιστημόνων ή επισκέψεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, διαγωνισμούς επιστημονικών ενώσεων κλπ), «τσουπ», ενώ πρωινό που λέγει και το τραγούδι φθάνει η εγκύκλιος στα σχολεία για τον προγραμματισμό ακόμη και την ίδια ημέρα δράσεων εκτός προγραμματισμού.
Ημέρα ποίησης αναφέρει η εγκύκλιος. Άσχετα αν στα Αναλυτικά Προγράμματα οι νομπελίστες ποιητές ούτε καν διδάσκονται ή διδάσκονται ακροθιγώς, Καββαδίας, Καβάφης, προφανώς δεν μιλάμε για τον Ρίτσο (ο Αδ-όνειδος έχει άποψη).
Ημέρα λογοτεχνίας αφιερωμένη στους Ουίλιαμ Σαίξπηρ και Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Για τον πρώτο ίσως βοηθά και η εκμάθηση ξένης γλώσσας, να τον γνωρίζουν. Για τον δεύτερο οι γνώμες διίστανται : Μπάρτσα ή Ρεάλ;
Δράση για το περιβάλλον. Είμαστε η χώρα με τα περισσότερα περιβαλλοντικά «προγράμματα» παγκοσμίως. Τι νερό, τι θάλασσα και ποτάμια, τι απάτητα βουνά!!! Πηγαίνουμε και σε περιβαλλοντικά campus . Τώρα αν αυτά δεν αρθρώνουν έναν περιβαλλοντικό λόγο ενάντια στο βιασμό της Πίνδου, της Δαδιάς, των Πρεσπών από τις ανεμογεννήτριες δεν πειράζει, δράσεις να γίνονται.
Δράσεις για το builling και τη διαμεσολάβηση κατά της βίας. Εδώ γελά και ο κάθε πικραμένος. Διότι μετά τη σχολική δράση ο/η μαθητής/τρια βομβαρδίζεται από το λεξιλόγιο αυτοδιοικητικού παράγοντα της Θεσσαλίας, παρ΄ όλο που συνεχώς καταδικάζεται από τα δικαστήρια εξακολουθεί και ασχημονεί ελεύθερος κατά πάντων.
Δράσεις ζωοφιλίας. Αλήθεια με μία ημέρα αφιερωμένη στα δυστυχή τετράποδα και δίποδα (εξαιρείται ο άνθρωπος), χωρίς την προσέγγιση και τριβή ενός λογοτεχνικού κειμένου σε ικανό χρόνο, θα μετατρέψει τα παιδιά σε ζωόφιλους;
Δράσεις για τους Ολυμπιακούς αγώνες (Παρίσι – Ιούλιος 2024). Πότε; Την εβδομάδα πριν το Πάσχα που οι διδάσκοντες/σες προσπαθούν να περισώσουν ό,τι μπορεί να περισωθεί. Προχώρημα επιλεγμένης πλέον ύλης, αρχικές επαναλήψεις κα. Χάθηκε ο χρόνος μετά το Πάσχα που αντικειμενικά υπάρχει πιο χαλαρό κλίμα στα σχολεία;
Άφησα τελευταία μια άλλη δράση. Όσο ποτέ επίκαιρη και θλιβερή. Τη δράση κατά της έμφυλης βίας!!! Μα αγαπητή πολιτεία (Υπ. Παιδείας – ΙΕΠ), δεν καταργήσατε το μάθημα της κοινωνιολογίας από τα σχολεία, διότι κατά τσιρίζοντα ομιλητή της Βουλής «κάνει τα παιδιά μας κομμουνιστάς» . Μόνο που η συνεχής εκπαιδευτική προσπάθεια και η τριβή σε θέματα έμφυλης βίας, σεξιστικών στερεοτύπων, αντιδημοκρατικών συμπεριφορών θα δημιουργούσε ίσως κάποιες προϋποθέσεις άμβλυνσης αυτών των κοινωνικών φαινομένων.
Αγαπητή Πολιτεία, ας τα υλοποιήσουμε όλα αυτά μέσα από σύγχρονα Αναλυτικά Προγράμματα ενταγμένα στην καθημερινή διδασκαλία και προφανώς χωρίς αποκλεισμούς μαθημάτων!
Βασίλειος Παππάς
Διευθυντής Γυμνασίου
Σημ. Παρακαλώ / προκαλώ τις επιστημονικές ενώσεις, τμήματα πανεπιστημίων και άλλους φορείς να κάνουν μια επιστημονική έρευνα αξιολόγησης κάποιων δράσεων, ώστε να δούμε σε ποιο βαθμό και πώς η «μεταγνώση» που αποκτήθηκε μπορεί να λειτουργήσει ως παιδευτικό εργαλείο, την επόμενη χρονιά. Φαντάζεσθε μια “Pisa” που να αξιολογεί το παραγόμενο πολιτιστικό, περιβαλλοντικό προϊόν της προηγούμενης χρονιάς; Μόνο που θα είναι αποκλειστικά δικά μας έργο!!!
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
Τα παιδιά κάνουν εργασίες (καθοδηγούνται, ερευνούν, ανακαλύπτουν, συνεργάζονται, παρουσιάζουν το υλικό). Ανεβαίνει –κάποιες φορές- το υλικό στην ιστοσελίδα του σχολείου και εκεί «θάβεται». Τα γραφεία περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτισμού, τεχνολογίας, …, θα έπρεπε αυτό το υλικό- που δημιουργούν τα σχολεία- να φροντίσουν ώστε να αναρτάται σε μια πλατφόρμα της Β/θμιας εκπ/σης, οργανωμένο σε κατηγορίες. Η δε παρουσίαση να είναι κόσμημα (PowerPoint, εικόνες, video).
Σε κάθε εργασία να εμφανίζονται τα πρόσωπα των συντελεστών (μαθητές, εκπαιδευτικοί). Απαράδεκτο το περί ‘προσωπικών δεδομένων’ της εμφάνισης του προσώπου. Το κάθε παιδί, έχει το δικαίωμα να καμαρώνει, όταν μετά από χρόνια θα βλέπει ότι έχει αφήσει την υπογραφή του σε μια σειρά από σχολικές δράσεις.
…Όσο για το «χάνονται» μαθήματα λόγω πληθώρας προγραμμάτων, πιστεύω ότι αυτό μπορεί να διορθωθεί, αρκεί να αλλάξουν τα βιβλία. Και έως ότου συμβεί αυτό, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να παρουσιάσουν το διδακτικό υλικό πιο περιεκτικά, πιο φιλικά και οπωσδήποτε ψηφιακά ( eclass, …)
…