Η εφημερίδα *Τα Μετέωρα* ανέφερε πως τον Φεβρουάριο του 2015 επιβλήθηκαν αρκετά πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Καλαμπάκα. Δέκα χρόνια μετά, και παρά τους αυστηρούς ελέγχους της περασμένης χρονιάς, τα ερωτήματα παραμένουν: έχει βελτιωθεί η κατάσταση στους δρόμους της πόλης, νιώθουν οι οδηγοί και οι πεζοί πιο ασφαλείς και έχουν οι αυξημένοι έλεγχοι επιφέρει ουσιαστική αλλαγή;
Όπως φαίνεται υπάρχουν θετικές αλλαγές αλλά είναι παροδικές. Παρά τις εντατικές προσπάθειες της αστυνομίας και τους αυστηρότερους ελέγχους, η κατάσταση παραμένει προβληματική, ειδικά σε δρόμους που δεν ελέγχονται συχνά ή σε ώρες αιχμής. Το διπλοπαρκάρισμα, οι επικίνδυνες αναστροφές και γενικότερα η αδιαφορία για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από κάποιους οδηγούς αλλά και πεζούς, εντείνουν ένα αρνητικό κλίμα οργής και ανασφάλειας.
Παράλληλα, στο οδικό δίκτυο υπάρχουν τυφλές γωνίες, απουσία διαβάσεων, κατειλημμένα πεζοδρόμια, δύσχρηστα πάρκινγκ και κακός σχεδιασμός, δημιουργώντας ένα επικίνδυνο μείγμα που αυξάνει την πιθανότητα δυσάρεστων καταστάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περσινή ανάπλαση μπροστά από τον ΟΑΕΔ Καλαμπάκας, όπου έχουν σημειωθεί τρία τροχαία τους τελευταίους δέκα μήνες (22/04/2024, 03/08/2024, 29/01/2025). Για μια μικρή πόλη, αυτός ο αριθμός είναι ανησυχητικός και πρέπει να ελεγχθεί.
Πολλοί προτείνουν ως λύση τη μονοδρόμηση ολόκληρης της πόλης, άλλοι την αύξηση της αστυνόμευσης, ενώ κάποιοι δηλώνουν απλώς απογοητευμένοι ή, ακόμη χειρότερα, φοβούνται όταν βρίσκονται στον δρόμο. Ωστόσο, καμία απάντηση δεν φαίνεται πειστική μέχρι τώρα στο βασικό ερώτημα για το πώς να παύσει η καθημερινή μετακίνηση να μοιάζει με διαρκή δοκιμασία;
Η απάντηση, σύμφωνα με μελέτες φαίνεται να βρίσκεται σε μια ολιστική αντιμετώπιση. H προσέγγιση πρέπει συνδιάζει τους τρεις βασικούς πυλώνες που είναι διεθνώς γνωστοί ως «3-Es» (Engineering, Education, Enforcement), δηλαδή σωστή μελέτη και σχεδιασμός υποδομών, εκπαίδευση, ενημέρωση και καλλιέργια ενσυναίσθησης των πολιτών, καθώς και αποτελεσματική επιτήρηση.
Aρχικά, απαραίτητη είναι μια συνολική αλλαγή στη νοοτροπία όλων μας. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως η οδική μας συμπεριφορά δεν επηρεάζει μόνο εμάς, αλλά και όσους βρίσκονται γύρω μας. Ο εγωισμός ενός οδηγού μπορεί να αποβεί επικίνδυνος για πολλούς άλλους, ενώ ο αλληλοσεβασμός αποτελεί το θεμέλιο της κοινωνικής συνοχής. Όταν οι οδηγοί σέβονται τους πεζούς και οι πεζοί δείχνουν τη δέουσα προσοχή στην κίνηση, τότε η καθημερινότητα βελτιώνεται για όλους. Η οδήγηση δεν αποτελεί μόνο ατομικό δικαίωμα, αλλά μια συλλογική δραστηριότητα που προϋποθέτει ευθύνη και συνεργασία.
Ακόμη, παρότι έχουν αναγνωριστεί πολλά από τα προβλήματα του οδικού δικτύου, αρκετά από αυτά δεν έχουν λυθεί. Απαιτούνται σοβαρές μελέτες και στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως ανοιχτά πεζοδρόμια, κατάργηση τυφλών σημείων, διαγραμμίσεις, βελτίωση των ήδη υπαρχόντων χώρων στάθμευσης κλπ. Βέβαια, εξίσου σημαντικός παραμένει ο αυστηρός έλεγχος κατά την εκτέλεση έργων βελτίωσης του οδικού δικτύου από τους αρμόδιους φορείς, για αποφυγή παραδειγμάτων, όπως του κυκλικού κόμβου στον ΟΑΕΔ, του κυκλικού κόμβου του Ε65 στην είσοδο της Διάβας ή ακόμη και τη γέφυρα της Διάβας.
Συνεπώς, η λύση δεν βρίσκεται αποκλειστικά στην αύξηση της αστυνόμευσης, ούτε αρκούν μόνο οι κρατικές παρεμβάσεις ή οι ατομικές πρωτοβουλίες. Η οδική ασφάλεια και η κοινωνική ευθύνη είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Μόνο μέσω κοινής προσπάθειας μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ασφαλέστερο, πιο ανθρωπινό και βιώσιμο περιβάλλον διαβίωσης. Άλλωστε, ο πολιτισμός μιας κοινωνίας καθρεφτίζεται και στον τρόπο που οι πολίτες της συμπεριφέρονται καθημερινά.
Eυάγγελος Φουφίκος
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!