Γράφει ο Δρ. Κώστας Πατέρας, D. Ed., M.Ed., Ph.D. Πολιτευτής ΑΝ.ΕΛ.
Αν ρίξουμε μια ματιά στην μακραίωνη ιστορία της πατρίδας μας θα διαπιστώσουμε ότι η πολιτιστική και οικονομική εξέλιξη στηρίχθηκε κυρίως στην ενασχόληση με την θάλασσα. Η μεγάλη ναυτική δύναμη τόσο στο εμπορικό όσο και στο πολεμικό Ναυτικό έβαλε τα θεμέλια της Μεγάλης Ελλάδας. Στις δύσκολες στιγμές των πολέμων αλλά και στα ήρεμα χρόνια της Δημοκρατίας, των Τεχνών και του Πολιτισμού το μυαλό και το βλέμμα των Ελλήνων ήταν στραμένο στη θάλασσα.
Σήμερα που περνάμε τις πιο τραγικές στιγμές της σύγχρονης Ιστορίας μας και η ανεργία στην κυριολεξία θερίζει ανθρώπινες ζωές, ο τομέας αυτός έχει παραγκωνισθεί και οι υποδομές στον ναυτιλιακό τομέα είναι προβληματικές, δυσλειτουργούν και αντί να δημιουργούν θέσεις εργασίας σε νέους και ελπιδοφόρους ανθρώπους αποτελούν τροχοπέδη τόσο για τον μεγάλο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας όσο και για την χειμάζουσα οικονομία μας.
Οι Δημόσιες Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού Πλοιάρχων και Μηχανικών, καρκινοβατούν και έχουν πολύ μεγάλες ελλείψεις σε Διδακτικό προσωπικό και σε Υλικές υποδομές. Το Εκπαιδευτικό έτος 2015-2016 ο αριθμός των σπουδαστών καθορίστηκε στα 811 άτομα, κατά πολύ μικρότερος από τις άλλες χρονιές, ενώ οι υποψήφιοι ήταν πάνω από 5.000. Πάμε δηλ. από το κακό στο χειρότερο. Σήμερα που τα πλοία εκσυχρονίζονται και οι όροι εργασίας και διαβίωσης βελτιώθηκαν αισθητά, είναι τουλάχιστον απαράδεκτο να μην υπάρχει στελεχειακό δυναμικό για να υπηρετήσει στο Εμπορικό Ναυτικό.
Η Ελλάδα χρειάζεται νέο, ικανό και καταρτισμένο προσωπικό, προκειμένου να συνεχισθεί η άριστη παράδοση στο τομέα αυτό και για να εισρεύσει συνάλλαγμα, στην γκρίζα οικονομία μας. Αυτό δεν μπορεί να το δώσουν μόνο οι προβληματικές Δημόσιες Ναυτικές Σχολές. Εκτός από την αναβάθμιση των Σχολών αυτών υπάρχει ΑΜΕΣΗ ανάγκη να λειτουργήσουν Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές για όλες τις Βαθμίδες και όλες τις Ειδικότητες. Υπάρχει ζήτηση στην Παγκόσμια Ναυτιλία και δεν υπάρχει προσφορά.
Αν θέλουμε να ανοίξουν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, να σταματήσει η μετανάστευση των παιδιών μας και να βοηθήθει το ΝΑΤ και η πραγματική Οικονομία της χώρας τότε πρέπει να επενδύσουμε σωστά και με σύνεση στη ναυτιλία, γιατί είτε το θέλουμε είτε όχι ο Τουρισμός και η Ναυτιλία είναι η βαρειά… βιομηχανία της αιμοραγούσης πατρίδας μας.
Με σωστό προγραμματισμό, με συνετή συνεργασία όλων των παραγόντων και με αποφασιστικότητα πρέπει να αναδιοργανωθούν οι Δημόσιες Ναυτικές Σχολές, να ΙΔΡΥΘΟΥΝ, αύριο κιόλας, Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές, που θα λειτουργούν με τους ίδιους όρους με τις κρατικές, να γίνει πρόσληψη ικανού Διδακτικού προσωπικού για όλες τις Ειδικότητες, και να συντονιστούν, οι παράγοντες των Υπουργείων Ναυτιλίας, Παιδείας και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Όπως έχουμε Ιδιωτικά Νοσοκομεία, Σχολεία και Κολέγια να αποκτήσουμε και Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές υπό την κρατική επίβλεψη.
Κατά την δεκαετία του 1960 είχαμε 75.000 Έλληνες ναυτικούς και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έρρεε άφθονο. Σήμερα, δυστυχώς, έχουμε μόνο 15.000 και σχεδόν οι μισοί απ’ αυτούς είναι άνεργοι. Όλοι πρέπει να καθίσουν και να βρουν λύσεις προκειμένου να βοηθηθεί η πατρίδα μας, να βρουν δουλειές τα παιδιά μας, να ανασάνει το Ν.Α.Τ. και να μην αμαυρωθεί η μεγάλη Ιστορία και η πρωτοκαθεδρία της Ελλάδας στον Ναυτιλιακό τομέα.
Η θάλασσα είναι η μεγάλη Αγάπη των Ελλήνων και η μεγάλη Δύναμη της Πατρίδας μας. Ας την αξιοποιήσουμε… σωστά…!