Αναρτήθηκε στις 28.6.2016 σε δημόσια διαβούλευση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων προσχέδιο νόμου με τίτλο «Αναδιοργάνωση Υποθηκοφυλακείων».
Οι διατάξεις νόμου που προτείνονται, εφόσον υιοθετηθούν, θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, θα διογκώσουν έτι περαιτέρω τον Δημόσιο Τομέα, ενισχύοντας την ανεπιθύμητη γραφειοκρατία, επιπλέον θα επιβαρύνουν τον Έλληνα πολίτη με επιπλέον κόστος στην συναλλαγή του και θα επιφέρουν δραματικές επιπτώσεις στη διενέργεια και την ασφάλεια των συναλλαγών επί ακινήτων ανά την επικράτεια, δίνοντας εν τέλει την χαριστική βολή στην ήδη στενάζουσα αγορά ακινήτων. Το κυριότερο όλων, θα τορπιλίσουν κάθε προσπάθεια για την εξέλιξη και ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου. Παραθέτουμε τα βασικότερα εξ αυτών:
-Με το σχέδιο νόμου, κάθε άλλο παρά εξυπηρετείται το Δημόσιο συμφέρον, αφού το Ελληνικό Δημόσιο καλείται να αναλάβει τα έξοδα λειτουργίας νέων υπέρ-γραφείων που συγκεντρώνουν πολλούς και – κατά περίπτωση- μεγάλους Δήμους της χώρας, και επιπλέον να καλύψει το μισθολογικό κόστος περίπου 1200 νέων υπαλλήλων στο Δημόσιο (ΙΔΑΧ), τα έξοδα των οποίων μέχρι σήμερα βαρύνουν τους άμισθους υποθηκοφύλακες και καλύπτονται από τα παρακρατούμενα υπέρ αυτών δικαιώματα, χωρίς δηλαδή να βαρύνεται με κανέναν τρόπο ο κρατικός προϋπολογισμός.
-Εγγυάται την ταλαιπωρία και την οικονομική επιβάρυνση του Έλληνα πολίτη, ο οποίος θα υποχρεώνεται να εγκαταλείπει το Δήμο του και να διανύει μεγάλες χερσαίες ή θαλάσσιες αποστάσεις για να εξυπηρετηθεί από τα υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία.
-Ο Πολίτης, τα νομικά πρόσωπα και το Δημόσιο θα αποξενωθούν από την ακίνητη περιουσία τους, δεδομένου ότι έως σήμερα δεν έχει ακόμη δημιουργηθεί η υποδομή ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης, ώστε να είναι δυνατή η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη και του επαγγελματία (συμβολαιογράφου, δικηγόρου, δικαστικού επιμελητή, μηχανικού, μεσίτη κλπ). Αυτό προφανώς συνεπάγεται ένα επιπλέον πλήγμα για την οικονομική ζωή του τόπου, δεδομένου ότι το υποθηκοφυλακείο – Κτηματολογικό γραφείο λειτουργεί ως επενδυτικό εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη.
– Θα στερήσει από τους συναλλασσόμενους και τους υποψήφιους επενδυτές την ασφάλεια του νομικού ελέγχου που έως σήμερα παρέχεται από τους άμισθους υποθηκοφύλακες και προϊσταμένους των κτηματολογικών γραφείων, όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη, εφόσον το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι δεν θα έχει την ευθύνη της μεταγραφής νομικός -και δη ο αρμόδιος για αυτό υποθηκοφύλακας- αλλά ακόμη και απόφοιτος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!
– Αντί της επωφελούς από άποψης χρόνου και χρήματος αποκέντρωσης των υπηρεσιών, προχωρά στην δημιουργία υδροκέφαλων νέων δημοσίων υπηρεσιών ενισχύοντας την γραφειοκρατία και με πολύμηνες καθυστερήσεις στην παρεχόμενη από αυτές υπηρεσία. Επιπλέον αποστερεί διαπαντός και το Ελληνικό Δημόσιο από την δυνατότητα δημιουργίας ασφαλούς βάσης περιουσιολογίου.
-Τέλος στην κρισιμότερη ίσως φάση της εξέλιξης του έργου της κτηματογράφησης με την εκπόνηση του μεγαλύτερου τμήματος των μελετών που περιλαμβάνουν και τις πρωτεύουσες των νομών της χώρας, και ενόσω αλλεπάλληλα παρατείνονται οι προθεσμίες για την διόρθωση των εσφαλμένων αρχικών εγγραφών για όσες περιοχές κτηματογραφήθηκαν κατά το παρελθόν, εντελώς άκαιρα εμποδίζεται η εξέλιξη και ολοκλήρωση του έργου του πολύπαθου Ελληνικού Κτηματολογίου- το οποίο αποτελεί εθνικό στόχο, εντός των συμφωνημένων χρονοδιαγραμμάτων.
Λαμβανομένων υπόψη των ανωτέρω και φοβούμενοι ότι το προωθούμενο σχέδιο νόμου μόνο ως σχέδιο αποδιοργάνωσης των Υποθηκοφυλακείων της χώρας μπορεί να χαρακτηριστεί, οι Άμισθοι Υποθηκοφύλακες και Προϊστάμενοι Κτηματολογικών Γραφείων ΖΗΤΟΥΜΕ την ΑΜΕΣΗ απόσυρση του και την επανεξέταση των ζητημάτων που τίθενται σε διαφορετική βάση, με ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και φυσικά με τους Υποθηκοφύλακες και προϊσταμένους των κτηματολογικών γραφείων που είναι οι αμεσότερα όλων ενδιαφερόμενοι και με την απαιτούμενη συνεργασία, κατά τρόπο που να συνάδει με τους νόμους περί καλής νομοθέτησης και το Σύνταγμα και θα είναι εφαρμόσιμο και αποτελεσματικό στην πράξη.