Του Jens Brambusch
/ Ντίσελντορφ
Για έναν ιστιοπλόο ο Γεώργιος Κεραμάς τα κάνει όλα λάθος. Αποφεύγει το νερό, αναζητά την παραλία. Και το σκάφος του δεν έχει καρίνα αλλά τρία λάστιχα.
Παρ’ όλα αυτά, ή μάλλον ακριβώς γι’ αυτό, δεν πλέει κανείς Έλληνας γρηγορότερα από τον σαρανταπεντάχρονο, του οποίου η οικογένεια κατάγεται από την Καλαμπάκα, μια πόλη στη μέση της χώρας, τόσο μακριά από τις ακτές, όσο μάλλον καμία άλλη. Ίσως αυτό εξηγεί την ασυνήθιστη στάση του Κεραμά προς την ιστιοπλοΐα.
Ο Κεραμάς, διδάκτωρ Βιολογίας, εργάζεται για μια φαρμακευτική εταιρεία στη Γερμανία. Στο γραφείο φορά κοστούμι και γραβάτα, ενώ το Σαββατοκύριακο στριμώχνεται στη στενή λαστιχένια στολή του στη Βόρεια Θάλασσα. Οι μανσέτες της στολής τον τρώνε στο λαιμό και στα χέρια του. Κάτω από το σκάφανδρο μόνο το άγρυπνο βλέμμα παραμονεύει.
Όταν η παλίρροια φτάνει στο υψηλότερο σημείο της, το νερό σιγά-σιγά υποχωρεί, η φαινομενικά ατελείωτη θάλασσα δίνει μέτρο προς μέτρο τη θέση της στην ατελείωτη παραλία, εμφανίζονται από την γκρίζα θάλασσα αμμώδη υψώματα σαν από το πουθενά και τότε ξεκινά στη μαρίνα του Sankt Peter-Ording η φασαρία. Στήνονται τα κατάρτια, υψώνονται τα πανιά, τα βαρούλκα τρίζουν, τα σχοινιά στενάζουν. Όλα είναι έτοιμα να ξεκινήσουν.
Ο Κεραμάς είναι ο μοναδικός Έλληνας ιστιοπλόος εδάφους που συμμετέχει σε διεθνή πρωταθλήματα. Στα τέλη Σεπτεμβρίου θα λάβει μέρος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (29 Σεπτεμβρίου – 5 Οκτωβρίου) που θα λάβει χώρα στο St Peter-Ording στις γερμανικές ακτές.
Τα τελευταία χρόνια ο Κεραμάς έχει ήδη συμμετάσχει σε Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα στην Αγγλία, το Βέλγιο και τη Γαλλία.
Η ιστιοπλοΐα εδάφους είναι το ταχύτερο είδος στην κατηγορία της ιστιοπλοΐας. Τα τρίτροχα οχήματα φτάνουν άνετα ταχύτητες τρεις φορές μεγαλύτερες από την ταχύτητα του ανέμου, ακόμη και σε τραχύ έδαφος.
Οι ταχύτητες μέχρι 130 χιλιόμετρα δεν είναι ασυνήθιστες σε παραλίες. Ακόμη και τα καταμαράν στο Κύπελλο Αμερικής φτάνουν «μόνο» στα 100 χλμ. την ώρα, όταν οι υδροπτέρυγες τους σηκώνονται πάνω απ’ το νερό. Κατά την ιστιοπλοΐα εδάφους, το ρεκόρ είναι κοντά στα 203 χλμ. την ώρα, που επετεύχθη το 2009 σε μια λίμνη αλμυρού νερού στις ΗΠΑ, ωστόσο όχι υπό αγωνιστικές συνθήκες.
Οι διεθνείς αγώνες λαμβάνουν χώρα κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη, στις ακτές της Βόρειας Θάλασσας και του Ατλαντικού Ωκεανού, όπου η πλημμυρίδα υπερχειλίζει την παραλία και η άμπωτη ξανοίγει μια συμπαγή πίστα. Η ιδιαιτερότητα στην ιστιοπλοΐα εδάφους είναι ότι η πίστα αλλάζει κατά τη διάρκεια του αγώνα. Εμφανίζονται καινούρια αμμώδη υψώματα, ορμίσκοι εμφανίζονται και εξαφανίζονται, υγρή άμμος στεγνώνει, μαλακώνει με αποτέλεσμα να καθίσταται αδιάβατη. Μερικές φορές προκύπτουν επικίνδυνες χαράδρες, όταν το νερό υπερχειλίζει την παραλία και στη συνέχεια ξαφνικά πέφτει.
Το extreme αυτό άθλημα είναι δημοφιλές, ειδικά στη Γαλλία και το Βέλγιο, όπου υπάρχουν χιλιάδες ενεργοί αθλητές. Παράλληλα όμως, και στη Γερμανία και στη Μεγάλη Βρετανία παρατηρείται έκρηξη ενδιαφέροντος για το άθλημα. Οι παραλίες στην Ελλάδα ωστόσο, δεν είναι κατάλληλες για ιστιοπλοΐα εδάφους. Είναι πολύ μικρές και πολύ στεγνές. Γι’ αυτό, ολόκληρη η ελληνική ομάδα σε διεθνείς αγώνες αποτελείται μόνο από τον Κεραμά.
Ο Κεραμάς ανακάλυψε τυχαία την ιστιοπλοΐα εδάφους πριν από δέκα χρόνια. Με τους φίλους του έκανε μαθήματα στο Sankt Peter-Ording, το χώρο που θα διεξαχθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο φέτος. Ο Κεραμάς είχε ενθουσιαστεί από το μαγευτικό φυσικό τοπίο, από την ταχύτητα του ιστιοπλοϊκού σκάφους, που θροΐζει σιωπηλά πάνω στην σκληρή άμμο μόνο με τη δύναμη του ανέμου. «Ένιωσα πως η αδρεναλίνη έρρεε μέσα στο σώμα μου», λέει ο Κεραμάς. «Αυτό ήταν εκπληκτικό».
Ο Κεραμάς είχε κολλήσει με το άθλημα. Κανένας δρόμος δεν του φαινόταν μακρύς από τότε. Παρά το γεγονός ότι ζει πάνω από 500 χιλιόμετρα από την παραλία, παίρνει κάθε δεύτερο Σαββατοκύριακο το αυτοκίνητο και πηγαίνει να πάρει μέρος σε αγώνες. Αρχικά ξεκίνησε σε χαμηλή κατηγορία, ενώ τώρα πλέον είναι στην πρώτη κατηγορία, τη λεγόμενη Formula 1 της ιστιοπλοΐας εδάφους. Στην αρχή αγόρασε ένα παλιό σκάφος, στη συνέχεια πιο σύγχρονο. Από αγώνα σε αγώνα βελτιωνόταν.
Για να μπορέσει να εγγραφεί σε διεθνή πρωταθλήματα, ο Κεραμάς έπρεπε πρώτα να δηλώσει την Ελλάδα ως χώρα μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας Εδάφους, την “Fisly”. Επειδή αυτό δεν γίνεται χωρίς να είναι κανείς μέλος σε κάποιον όμιλο, ο Κεραμάς έγινε μέλος του ιστιοπλοϊκού σωματείου των Ιωαννίνων. Έκτοτε, η ελληνική σημαία κυμματίζει σε Ευρωπαϊκά και Παγκόσμια Πρωταθλήματα.
Ως μοναδικός συμμετέχων της χώρας του, ο Κεραμάς είναι πάντα υπερήφανος σημαιοφόρος στην τελετή έναρξης. «Αυτή είναι μια ιδιαίτερη στιγμή για να υψώσουμε τη σημαία υπό τον εθνικό ύμνο», λέει ο Κεραμάς.
Υπάρχουν έξι διαφορετικές κατηγορίες που διαφέρουν ως προς την κατασκευή και το μέγεθος του σκάφους. Ο Κεραμάς συμμετέχει στην πιο γρήγορη, την 3η κλάση. Ένα καινούριο ιστιοφόρο εδάφους κοστίζει περίπου 18.000 ευρώ – ένα αγωνιστικό σκάφος κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, δοκιμασμένο σε αεροδυναμική σήραγγα.
Ο ιστιοπλόος εδάφους ελέγχει το σκάφος με τα πόδια του, ενώ τα χέρια του χειρίζονται τα πανιά. Το παιγνίδι παίζεται σε εκατοστά, εάν το πανί χάσει τη ροή του ανέμου, το σκάφος σταματάει. Ειδικά όταν δεν φυσάει πολύ, τότε πρόκειται για καταστροφή. Τότε ο πιλότος, έτσι ονομάζονται οι ιστιοπλόοι εδάφους, πρέπει να κατέβει και να αρχίσει να σπρώχνει, ελπίζοντας να ξαναπάρει φόρα και να ξεκινήσει, κάτι όχι πάντα εύκολο ειδικά σε απαιτητικές διαδρομές.
Επειδή η παραλία είναι σπάνια λεία, συχνά υπάρχει νερό στην πίστα, και η περιοχή που μπορεί κανείς να οδηγήσει το σκάφος είναι πολύ στενή. Άλλες φορές τα αμμώδη υψώματα αλλάζουν – αλλά πού; «Στην αρχή βύθιζα συχνά το ιστιοφόρο μου σε νερόλακκους», λέει ο Κεραμάς και γελάει. «Η ορατότητα είναι κακή, η ταχύτητα είναι υψηλή. Μία λάθος απόφαση, ένας σύντομος δισταγμός και ο αγώνας τελείωσε», λέει ο Κεραμάς, γελώντας. Η εμπειρία είναι τα πάντα στην ιστιοπλοΐα εδάφους.
Δεν είναι σπάνια τα ατυχήματα κατά τους ομολογουμένως θεαματικούς αγώνες, όταν μερικές φορές ξεκινούν περισσότερα από 30 σκάφη ταυτοχρόνως και διασχίζουν την παραλία και αναστρέφονται. Επομένως, οι αγώνες μπορούν να ξεκινήσουν μόνο με παρουσία ασθενοφόρου.
Ακόμη και ο Κεραμάς είχε κάποτε ανατραπεί με το σκάφος του, λόγω ισχυρού ανέμου, δεν έπαθε όμως τίποτε. «Μόνο υλική ζημιά», λέει, χτυπώντας το κύτος του λευκού του ιστιοφόρου, το οποίο έχει βαφτίσει «Ζωή».
Ποιος είναι ο στόχος του για το Παγκόσμιο Κύπελλο; «Να το περάσω σώος και αβλαβής», απαντά ο Κεραμάς με μεγάλη μετριοφροσύνη. Αναμετρήθηκε στα προκριματικά σε δύσκολους αγώνες με έναν πέντε φορές ολυμπιακό αθλητή και παγκόσμιο πρωταθλητή στην ιστιοπλοΐα με καταμαράν. «Για μένα μετρά η ολυμπιακή ιδέα», δήλωσε ο Κεραμάς. «Το βασικό είναι να είμαι εκεί». Και αν βγει και κάτι παραπάνω, δεν θα είναι άσχημο. Ούτως ή άλλως κανείς δεν μπορεί να του στερήσει το ότι είναι ο ταχύτερος ιστιοπλόος της Ελλάδας.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!