ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΔΟΚΙΜΩΝ
Ο καιρός ήταν καλός το πρωί της περασμένης Τρίτης, που ξεκίνησαν οι δοκιμές εξέλιξης της F1 στη Χερέθ, με 12 βαθμούς Κελσίου στον αέρα και 16 βαθμούς Κελσίου στο οδόστρωμα. Η μέρα άρχισε με παρουσιάσεις, είδαμε για πρώτη φορά τα ολοκαίνουργια μονοθέσια των Red Bull και Mercedes προτού αρχίσει η δράση στην πίστα.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό οι ομάδες είχαν σαν πρώτη προτεραιότητα να σιγουρευτούν για την ομαλή λειτουργία όλων των υποσυστημάτων των καινούργιων μονοθεσίων. Ήταν λοιπόν συνήθης η εικόνα ένας οδηγός να βγαίνει στην πίστα χωρίς όμως να ολοκληρώνει ένα γύρο και να επιστρέφει στα πιτ.
Η νέα Ferrari F 14T ούτε 5 στροφές του γύρου δε συμπλήρωσε στα χέρια του Ράικονεν προτού ο Φινλανδός αναγκαστεί να σταματήσει στην πίστα. Το μονοθέσιο μεταφέρθηκε πίσω στα πιτ με γερανό και βέβαια τα σχόλια έδιναν και έπαιρναν. Τονίζουμε ότι αυτός είναι ο σκοπός των δοκιμών.
Τα πρώτα σχόλια για τον ήχο των κινητήρων δεν είναι ενθουσιώδη. Μπορεί οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες 1.6lt, V6 να έχουν σαν όριο περιστροφής τις 15.000rpm αλλά μάλλον σήμερα στη Χερέθ η συνήθης περιοχή λειτουργίας τους ήταν πολύ χαμηλότερα.
Αξίζει να σημειωθεί πως το turbo έχει μόνο μια πτερωτή και δεν έχει βαλβίδα ανακούφισης (σ.σ: ο αγγλικός όρος είναι wastegate, στην αργκό λέγετε σκάστρα). Το ρόλο της παίζει ο ηλεκτροκινητήρας (Energy Recovery System – Heat) που είναι συνδεδεμένος στον άξονα της πτερωτής. Όταν αυξάνεται η πίεση ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργώντας ως γεννήτρια, επιβραδύνει τον άξονα ανακτώντας ενέργεια. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει στις χαμηλές στροφές της πτερωτής εκεί ο ηλεκτροκινητήρας επιταχύνει τον άξονα ελαχιστοποιώντας την υστέρηση (lag).
Ο πιο δραστήριος την πρώτη μέρα ήταν ο Λιούις Χάμιλτον με τη Mercedes που φάνηκε να βρίσκει αμέσως τα πατήματά του στην πίστα. Από κοντά και ο Βερν με την Toro Rosso. O Ράικονεν με τη Ferrari εμφανίστηκε ξανά αλλά δεν συμπλήρωσε πολλούς γύρους (2).
O Χάμιλτον όμως είχε τη στιγμή του λίγο πριν τη μεσημεριανή ανάπαυλα όταν κατέρρευσε η εμπρός αεροτομή της Mercedes. Αυτό συνέβη πριν την πρώτη στροφή με την W05 να καταλήγει ακυβέρνητη στα ελαστικά. Οι μηχανικοί της εταιρείας έδωσαν αγώνα δρόμου για να επανορθώσουν τις ζημιές.
Η δράση συνολικά την πρώτη ημέρα των δοκιμών στη Χερέθ ήταν πολύ λιγότερη από την αντίστοιχη περσινή πρώτη μέρα. Αξίζει να σημειώσει κανείς πως μέχρι το μεσημέρι μόνο δυο μονοθέσια αυτά των Mercedes και Τοro Rosso είχαν γράψει χρόνο. H συνέχεια ήταν ανάλογη το απόγευμα. Η Williams και Caterham εμφανίστηκαν στην πίστα για ένα και μόνο γύρο. Η Ferrari στα χέρια του Ράικονεν σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο με 1:27.1 και μαζί με τις Mercedes – Toro Rosso ήταν τα μόνα μονοθέσια που συμπλήρωσαν ικανοποιητικό αριθμό γύρων. Σημειώστε πως η McLaren δεν βγήκε καθόλου από τα πιτ.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΔΟΚΙΜΩΝ
Στη δεύτερη ημέρα δομιμών, την Τετάρτη, για τη McLaren ήταν η πρώτη εμφάνιση στην πίστα με τον Τζένσον Μπάτον πίσω από το τιμόνι. Ο Βρετανός την πρώτη ημέρα έμεινε άπραγος με την ομάδα να αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Οι μηχανικοί έδωσαν μάχη το βράδυ της Τρίτης για να σετάρουν το μονοθέσιο. Την Τετάρτη το πρωί ο Μπάτον ήταν ταχύτερος με τα βρόχινα ελαστικά της Pirelli.
Στην Ιταλική ομάδα μετά τις αλλαγές των αθλητικών κανονισμών που υιοθετήθηκαν για να τους βοηθήσουν στην εξέλιξη των ελαστικών είχαν το δικαίωμα να ζητήσουν από τις ομάδες να πραγματοποιήσουν μια από τις δώδεκα μέρες δοκιμών εξέλιξης, τεστ βρόχινων ελαστικών. Αποφάσισαν να το πραγματοποιήσουν, εκμεταλλευόμενοι την πρωϊνή βροχή στη Χερέθ αν και χρειάστηκε επίσης να χρησιμοποιήσουν και υδροφόρα. Μετά την μεσημεριανή ανάπαυλα χρησιμοποιήθηκαν στεγνά ελαστικά.
Επιπλέον το απόγευμα ο Μπάτον ήταν με διαφορά ο ταχύτερος με στεγνά ελαστικά χρησιμοποιώντας τη μέση γόμα της Pirelli. Από την άλλη εντυπωσίασε ο Νίκο Ρόσμπεργκ με τον αριθμό γύρων που συμπλήρωσε για λογαριασμό της Mercedes. Δε χωρά αμφιβολία πως η γερμανική ομάδα δείχνει αυτές τις πρώτες μέρες καλύτερα προετοιμασμένη ώστε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δοκιμές εξέλιξης. Αν μάλιστα την Τρίτη δεν είχε συμβεί η αστοχία της εμπρός αεροτομής τότε μπορεί η Mercedes να είχε συμπληρώσει ακόμη περισσότερους γύρους. Η W05 ήταν και το μοναδικό μονοθέσιο που μπόρεσε να συμπληρώσει 24 γύρους συνεχόμενους, ώστε οι άνθρωποι της Mercedes και της Pirelli να έχουν δεδομένα φθοράς των νέων ελαστικών της Ιταλικής εταιρείας.
Σ’ αυτή τη πρώιμη φάση εξέλιξης των νέων μονοθεσίων είναι κομβικό να συμπληρώσει η ομάδα όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα. Οι 97 γύροι του Νίκο Ρόσμπεργκ σ’ αυτή τη δεύτερη ημέρα δοκιμών δείχνουν την κατάσταση στην οποία βρίσκεται τόσο ο κινητήρας της Γερμανικής εταιρείας όσο και το μονοθέσιο. Έχουμε τονίσει πως φέτος είναι πιθανόν να αποδειχτεί πλεονέκτημα η κατασκευή κινητήρα για τις εργοστασιακές ομάδες, δηλαδή για Ferrari και Mercedes.
Άσχημα τα νέα για τους φίλους της Red Bull και της Renault. Ο γαλλικός κινητήρας δεν έχει συμπληρώσει τα χιλιόμετρα που θα ήθελαν στο Βιρί Σατιγιόν και ο Φέτελ έμεινε άπραγος καθότι η RB10 αντιμετώπισε πρόβλημα με την μπαταρία των ηλεκτροκινητήρων. Αντίστοιχα προβλήματα και για την Caterham που έμεινε στην πίστα αλλά και στην Toro Rosso που δεν εμφανίστηκε καθόλου την Τετάρτη. Οι τρεις αυτές ομάδες χρησιμοποιούν κινητήρα Renault. Η 4η ομάδα με κινητήρα Renault, η Lotus δε βρίσκεται στη Χερέθ καθότι έχει δηλώσει πως θα ξεκινήσει τις δοκιμές εξέλιξης από το Μπαχρέιν στις 19/2.
Θυμίζουμε πως φέτος οι μονάδες ισχύος αποτελούν ένα συνδυασμό θερμικούυπερτροφοδοτούμενου κινητήρα 1.6lt,600PS και δυο ηλεκτροκινητήρων που ανακτούν συνεχώς ενέργεια και αποδίδουν 160PS ανά γύρο.
ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ ΔΟΚΙΜΩΝ
Οι δοκιμές εξέλιξης της Πέμπτης ξεκίνησαν με πολύ πιο έντονα μέτρα ασφαλείας στον περιβάλλοντα χώρο της πίστας καθώς έπιασε δουλειά στο τιμόνι της Ferrari ο τοπικός ήρωας Φερνάντο Αλόνσο. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής του 2005 – 2006, πήρε τη θέση του Κίμι Ράικονεν στο τιμόνι της F14T. Την ίδια στιγμή ο Τζένσον Μπάτον που δεν έκανε δοκιμές την πρώτη μέρα γιατί δεν ήταν έτοιμη η McLaren μοιράστηκε την Πέμπτη με τον νεαρό Κέβιν Μάγκνουσεν. Ο Δανός έκανε το ντεμπούτο του με την ΜΡ4/29 με τον καλύτερο τρόπο σημειώνοντας τον ταχύτερο χρόνο ημέρας.
Την ίδια στιγμή ο Φελίπε Μάσα αν και πέρασε πρωί – πρωί από τα πιτ της Ferrari να πει ένα “γειά” έπιασε δουλειά πίσω από το τιμόνι της Williams.
Το θέμα της ημέρας ήταν φυσικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ομάδες που χρησιμοποιούν κινητήρες Renault. Ο λόγος για τις Red Bull, Toro Rosso, Caterham καθώς η Lotus λείπει από την Χερέθ. Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί όσον αφορά στον κατασκευαστή, (Renault) στο χώρο αποθήκευσης ενέργειας στο Energy Store. Αυτό δε σημαίνει πως παράλληλα οι προαναφερθείσες ομάδες δεν αντιμετωπίζουν πλείστα άλλα προβλήματα.
Το πρωί της Πέμπτης ο Μπάτον ήταν ταχύτερος, μάλιστα ο Βρετανός τόνισε πως το φετινό μονοθέσιο της McLaren δεν έχει τα προβλήματα ισορροπίας κρατήματος που αντιμετώπιζαν με το περσινό. Πιθανόν είναι νωρίς ακόμη για να πει κανείς με σιγουριά κάτι τέτοιο ειδικά εφόσον οι χρόνοι απέχουν τόσο από τους περσινούς.
Στην τρίτη ημέρα δοκιμών χρησιμοποιήθηκε τόσο η μέση όσο και η σκληρή γόμα της Pirelli, τα χαρακτηριστικά των οποίων ταιριάζουν με την πίστα της Χερέθ. Οι ταχύτεροι χρόνοι της McLaren τόσο στα χέρια του Μπάτον όσο και στα χέρια του Μάγκνουσεν έγιναν με τη μέση γόμα. Οι Αλόνσο, Ρικιάρντο, Χούλκενμπεργκ και Σούτιλ προκάλεσαν την διακοπή της διαδικασίας. Ο Σούτιλ τράκαρε τη Sauber στην πρώτη μέρα δοκιμών του με την Ελβετική ομάδα. Στη Red Bull για 3η συνεχή μέρα δεν κατάφεραν να κάνουν δοκιμές. Ο Ρικιάρντο βγήκε στην πίστα και αμέσως είδε την RB10 να καπνίζει. Σταμάτησε και επέστρεψε άπραγος στα πιτ κοιτώντας την RB10 να μεταφέρεται με γερανό.
Αν ξεχωρίζει κάποια από τις ομάδες μεσαίου βεληνεκούς μέχρι στιγμής αυτή είναι η Williams. Η βρετανική ομάδα δείχνει σταθερή έβαλε αρκετούς γύρους την Πέμπτη και στα χέρια του Μάσα πέτυχε το δεύτερο χρόνο ημέρας.
ΤΕΤΑΡΤΗ ΗΜΕΡΑ ΔΟΚΙΜΩΝ
Τελευταία ημέρα για τις δοκιμές εξέλιξης στη Χερέθ και ο καιρός σήμερα ήταν βροχερός στην Νότια Ισπανία και την πίστα αυτό όμως δεν εμπόδισε ομάδες – πιλότους και μηχανικούς να εξαντλήσουν όλες τις δυνατότητες που τους δόθηκαν.
Ο Μάσα συνέχισε τις δοκιμές για λογαριασμό της Williams, ο Κομπαγιάσι έπιασε δουλειά για τη Caterham όπως και ο Κβιάτ για την Toro Rosso. Ο νεαρός Ρώσος πιλότος αντικατέστησε τον Ντανιέλ Ρικιάρντο που πλέον αγωνίζεται για τη Red Bull.
Η Αυστριακή ομάδα έχει σημαντικά προβλήματα με την ψύξη της μονάδας ισχύος. Προβλήματα που δεν λύνονται επί τόπου, εξ’ ου και η πρόωρη αποχώρηση του τεχνικού επιτελείου της ομάδας από την πίστα προς το Μίλτον Κέινς όπου καλούνται τώρα να βρουν τρόπους και συμβιβασμούς ώστε να επιλύσουν το πρόβλημα χωρίς να επηρεαστεί πολύ η απόδοση της RB10. Η ομάδα ολοκλήρωσε πρόωρα τη σημερινή μέρα και ανακοίνωσε ότι πλέον στρέφει την προσοχή της στο Μπαχρέιν και τη δεύτερη περίοδο δοκιμών εξέλιξης που αρχίζει στις 19/2.
Στο αντίποδα η ομάδα της Mercedes συνέχισε να εντυπωσιάζει με την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα της W05 που το πρωί συμπλήρωσε 91 γύρους κάνοντας προσομοίωση αγώνα σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Μιλώντας για τα φετινά μονοθέσια ο Νίκο Ρόσμπεργκ είπε: «Δεν έχουν τόσο μεγάλη διαφορά από τα περσινά. Είναι πιο βαριά μου θυμίζουν τα περσινά στην αρχή του αγώνα που ήταν φορτωμένα καύσιμα. Η αεροδυναμική απόδοση είναι μειωμένη, ο κινητήρας διαφορετικός και οι σχέσεις του κιβωτίου μακρύτερες. Εκεί που κατέβαζες 1η σ’ ένα πέταλο τώρα περνάς με 3η». Αρκετοί οδηγοί όπως ο Σούτιλ τονίζουν πως ο κινητήρας έχει ροπή από χαμηλά και δε χρειάζεται να εξαντλεί κανείς το όριο των στροφών: « Δε χρειάζεται πλέον να πλησιάζεις το όριο περιστροφής. Έχουμε 8 σχέσεις και ποτέ δε φτάνεις στον κόφτη στο τέλος της ευθείας. Μ’ αυτές τις σχέσεις μπορεί να πιάσεις τα 400km/h είναι πολύ διαφορετικά από πέρυσι που ο κινητήρας δούλευε ουσιαστικά μόνο από τις 15 – 18 χιλιάδες στροφές».
To απόγευμα ο Χάμιλτον πήρε το τιμόνι από το Ρόσμπεργκ και συνέχισε τους γύρους για λογαριασμό της Γερμανικής ομάδας. O Ρόσμπεργκ συμπλήρωσε 188 γύρους στις 4 μέρες δοκιμών ενώ ο Χάμιλτον μέχρι τη στιγμή που ανέλαβε είχε μόνο 80 έδωσε αμέσως την εξήγηση η Mercedes.
Είδηση της ημέρας και η παρουσία της Marussia στην πίστα. Η μικρή ομάδα που καθυστέρησε 2 μέρες να φέρει το μονοθέσιο της στη Χερέθ παρουσίασε ένα συμβατικό σχέδιο χωρίς εξάρσεις και δείχνει να έχει βρει έναν τρόπο να αντιμετωπίσει τα συνήθη προβλήματα που απαντώνται αυτές τις μέρες στις ομάδες.
To απόγευμα η αγωνιστική γραμμή άρχισε να στεγνώνει και η χρήση των στεγνών ελαστικών της Pirelli οδήγησε σε πιο ανταγωνιστικούς χρόνους. Ο δοκιμαστής της Force India, Ντάνιελ Ζουκαντέλα πέτυχε έναν εντυπωσιακό χρόνο με την πολύ μαλακή γόμα. Ταχύτερος όλων ο Φελίπε Μάσα που έφερε την Williams στην κορυφή των χρόνων την τελευταία μέρα της πρώτης περιόδου δοκιμών. Ο νεαρός Κέβιν Μάγκνουσεν έκανε απανωτά τετακέ με την McLaren στην προσπάθειά του να βρει τα όρια της ΜΡ4/29 στο οδόστρωμα που στέγνωνε.
Με πληφορορίες από το protothema.gr (ΤΑΚΗΣ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗΣ)
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!