Με αφορμή τον εορτασμό της 15ης Μαρτίου – Παγκόσμιας Ημέρας του Καταναλωτή, για τη διασφάλιση του δικαιώματος των καταναλωτών να επιλέγουν ασφαλή και ποιοτικά τρόφιμα, ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) απευθύνει πρόσκληση ευαισθητοποίησης και συνεργασίας προς όλους τους εμπλεκόμενους στην παραγωγή και διάθεση τροφίμων.
«Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας του Καταναλωτή ενόψει των οικονομικών συνθηκών καθίσταται ευκαιρία αφύπνισης για να ενταθεί ο αγώνας από την πλευρά τόσο της Πολιτείας όσο και των καταναλωτικών οργανώσεων για να διασφαλιστεί η υγεία, η ασφάλεια και τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών, οι οποίοι εξοπλισμένοι με την κατάλληλη ενημέρωση μπορούν και οφείλουν να διεκδικούν τα δικαιώματά τους μέσα από την έκφραση της βούλησής τους με τις αγοραστικές αποφάσεις τους», τονίζει σε ανακοίνωσή του.
Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, η διάθεση ασφαλών τροφίμων υψηλής ποιότητας και η προστασία από την παραπλάνηση είναι πάγιος στόχος της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας για τα τρόφιμα, με το σκεπτικό της εδραίωσης ορθής αγοραστικής συμπεριφοράς από τους καταναλωτές και ορθής πρακτικής από τις επιχειρήσεις. Καθώς τα θεσμικά εργαλεία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξελίσσονται, η εμπειρία των αρμόδιων αρχών ελέγχου αυξάνεται και η τεχνολογία ενημέρωσης ισχυροποιείται, οι Έλληνες καταναλωτές είναι σε θέση να οξύνουν τα κριτήρια επιλογής τους, να προστατεύονται αποτελεσματικότερα από δόλιες εμπορικές πρακτικές και να προμηθεύονται ασφαλή, υγιεινά και ποιοτικά τρόφιμα.
Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων με γνώμονα τις προτεραιότητες και τους στόχους της στρατηγικής «Ευρώπη 2020», η οποία θέτει τους καταναλωτές στο επίκεντρο όλων των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμμετέχει στις δράσεις της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (http://gr2014.eu/el).
Παράλληλα, συνεχίζει να καταβάλλει σταθερή και συστηματική προσπάθεια για την ανάπτυξη και λειτουργία ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου της ασφάλειας των τροφίμων στη χώρα μας, που θα διασφαλίζει στον Έλληνα καταναλωτή αναβαθμισμένη ποιότητα τροφίμων, μέσα από τον προληπτικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο έλεγχο της διατροφικής αλυσίδας, τη διάδοση ορθής διατροφικής πολιτικής, την εκπαίδευση του προσωπικού επιχειρήσεων τροφίμων και των αρμόδιων αρχών ελέγχου και την ενημέρωση των ενδιαφερόμενων φορέων.
Οι καταναλωτές έχουν δικαιώματα:
- Έχουν δικαίωµα στην υγεία και στην ασφάλεια.
- Έχουν δικαίωµα στην ελεύθερη και αβίαστη επιλογή.
- Έχουν δικαίωµα στην πλήρη και αναλυτική ενηµέρωση.
- Έχουν δικαίωµα στην αποζηµίωση σε περίπτωση βλάβης και στην αντικατάσταση στη περίπτωση ζηµιάς.
- Έχουν δικαίωµα στη προστασία εκεί που δεν εφαρµόζονται οι νµοι και οι αποφάσεις των δικαστηρίων.
- Έχουν δικαίωµα στη ποιότητα, γιατί αυτό είναι το τελικό ζητούµενο για όλους µας.
Τι πρέπει να έχουμε σοτ μυαλό μας πριν κάνουμε οποιαδήποτε αγορά:
- Κάνουμε έρευνα αγοράς ακόµη και για τα φθηνά προϊόντα, επιλέγοντας αυτό που μας συµφέρει περισσότερο.
- Δεν επιτρέπουμε να μας παραπλανούν ή να μας πιέζουν να αγοράσουμε ένα προϊόν ή µια υπηρεσία.
- Έχουμε δικαίωµα να αλλάξουμε γνώµη και να υπαναχωρήσουμε.
- Έχουμε δικαίωµα επισκευής, τεχνικής υποστήριξης, αντικατάστασης.
- Έχουμε δικαίωµα ικανοποίησης σε περίπτωση βλάβης.
10 βασικές αρχές για τις συναλλαγές:
- Προσυµβατική ενηµέρωση
- Δικαίωµα υπαναχώρησης
- Πώληση καταναλωτικών προϊόντων
- Παραπλανητικές Εµπορικές Πρακτικές
- Επιθετικές Εµπορικές Πρακτικές
- Καταχρηστικοί όροι Συµβάσεων
- Κέντρα αδυνατίσµατος και γυµναστήρια
- Ασφάλεια προϊόντων (πλην τροφίµων)
- Ψυχική Υγεία Ανηλίκων
- Διασυνοριακές συναλλαγές