Η σχολική κοινότητα της χώρας μπαίνει από την ερχόμενη χρονιά σε μία καινούργια περίοδο. Χίλια στελέχη της εκπαίδευσης επιμορφώθηκαν τους τελευταίους μήνες, καθώς ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου.
Την ίδια στιγμή, οι συνδικαλιστές της ομοσπονδίας των καθηγητών δημόσιων σχολείων (ΟΛΜΕ) παρεμπόδιζαν τις σχετικές διαδικασίες με κατάληψη χώρων του υπουργείου και κινητοποιήσεις. Καθώς στην επόμενη φάση η επιμόρφωση και η αξιολόγηση…αποκεντρώνονται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», σε περιπτώσεις που εμποδίζεται από αντιδρώντες η διαδικασία θα γίνεται εξ’ αποστάσεως και ηλεκτρονικά.
Ως τον Ιούνιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωση και των 12.000 διευθυντών των σχολείων, με στόχο ως το 2015 να έχουν αξιολογηθεί παράλληλα με τα στελέχη της εκπαίδευσης όλοι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων της χώρας.
Όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος, στις κρίσεις για τα νέα στελέχη της εκπαίδευσης που θα γίνουν την επόμενη χρονιά η αξιολόγηση των υποψηφίων πλέον θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση: Σε όλες τις περιπτώσεις αξιολόγησης ή προαγωγής τα τυπικά κριτήρια (τίτλοι σπουδών, προσόντα, συνέντευξη) θα κατέχουν το 60% κριτηρίων επιλογής και η αξιολόγηση το 40%.
Τα πέντε κριτήρια
1. Εκπαιδευτικό περιβάλλον (συντελεστής βαρύτηρας 0.75): Διαπροσωπικές σχέσεις και προσδοκίες, παιδαγωγικό κλίμα και οργάνωση της σχολικής τάξης.
2. Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας (συντελεστής 0,50): Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών για τη διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας. Στόχοι και περιεχόμενο. Διδακτικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα.
3. Διεξαγωγή της διδασκαλίας και αξιολόγηση των μαθητών (συντελεστής 1,25): Προετοιμασία μαθητών για τη διδασκαλία. Διδκατικές ενέργειες και εκπαιδευτικά μέσα. Ενέργειες μαθητών κατά τη διαδικασία μάθησης. Εμπέδωση της νέας γνώσης και αξιολόγηση των μαθητών.
4. Υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια (συντελεστής 1,50): Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις. Συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της. Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς.
5. Επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής 1): Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη. Επαγγελματική ανάπτυξη. Οι εκπαιδευτικοί που είναι αποσπασμένοι στην κεντρική υπηρεσία ή σε αποκεντρωμένες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας και δεν ασκούν διοικητικά καθήκοντα θα αξιολογηθούν με κριτήρια: υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια (συντελεστής βαρύτητας 3) και επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη (συντελεστής 2).