Εννιακόσιες ανθρώπινες ζωές θα μπορούσαν να σώζονται κάθε χρόνο από τα τροχαία στην Ευρώπη, εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τοποθετούσαν συστήματα υπενθύμισης για τις ζώνες ασφαλείας στα μπροστινά αλλά και τα πίσω καθίσματα των οχημάτων.
Κι αυτό καθώς υπολογίζεται ότι, μόνο το 2012, 8.600 επιβάτες αυτοκινήτων επιβίωσαν ύστερα από σύγκρουση επειδή φορούσαν ζώνη ασφαλείας.
Αυτό επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις Μεταφορές στην τελευταία του έκθεση, στην οποία σημειώνει ότι το 2012 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης 12.345 άνθρωποι. Συνολικά από το 2001 έως και το 2012 οι θανάσιμοι τραυματισμοί από τροχαία φτάνουν τους 240.000.
Παράλληλα, τονίζει ότι εάν μειωνόταν κατά 1 χιλιόμετρο την ώρα το όριο ταχύτητας θα προλαμβάνονταν άλλοι 1.300 θανάσιμοι τραυματισμοί, ενώ εάν εξαλειφόταν η κατανάλωση αλκοόλ πριν από την οδήγηση, ο αριθμός των θυμάτων θα μπορούσε να μειωθεί κατά 5.600 τον χρόνο.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αν και στην Ελλάδα έχουν γίνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί να αποτελεί μαζί τη Ρουμανία, την Πολωνία και τη Φινλανδία τις χώρες στις οποίες παρουσιάζεται η μικρότερη μείωση στους θανάτους από τροχαία, η οποία δεν ξεπερνάει το 5% όταν στην Ισπανία έχει φτάσει το 12%.
Θύματα τροχαίων πέφτουν δυστυχώς και τα παιδιά, ενώ στη χώρα μας υπολογίζεται ότι χάνουν τη ζωή τους έξι ανήλικοι έως 14 ετών ανά εκατομμύριο τον χρόνο.
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα ο αριθμός των θυμάτων μεταξύ άλλων πιο ευπαθών χρηστών των οδών (π.χ πεζοί ή δικυκλιστές) εξακολουθεί να είναι μεγαλύτερος απ΄αυτόν μεταξύ των επιβατών αυτοκινήτων.
Σχεδόν οι μισοί θάνατοι είναι αποτέλεσμα σύγκρουσης στην οποία δεν εμπλέκεται άλλο αυτοκίνητο, ενώ οι άνδρες οδηγοί αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% των θυμάτων τροχαίων στη χώρα μας, τάση η οποία υπάρχει και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με τους ερευνητές, μάλιστα, τα στοιχεία δείχνουν πως οι άνδρες και ειδικά οι νεότεροι έχουν υψηλότερα ποσοστά συγκρούσεων συγκριτικά με τις γυναίκες, καθώς συχνότερα εμφανίζονται να πίνουν περισσότερο, να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες και να μη φορούν ζώνες ασφαλείας.
Ειδικά στην Ελλάδα και την Ιταλία, παρά τον μεγάλο αριθμό ατυχημάτων, τα στοιχεία της έκθεσης καταδεικνύουν ότι η χρήση ζώνης ασφαλείας στις μπροστινές θέσεις εμφανιζόταν μειωμένη το 2012 σε σχέση με το 2005 πέφτοντας από το 76% στο 71%.
Χειρότερη είναι η κατάσταση σε ό,τι αφορά στη χρήση ζωνών στα πίσω καθίσματα, όπου η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση στην κατάταξη με μόλις 21%, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία φτάνει το 98%! Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνεται, οι επιβάτες που κάθονται πίσω στο αυτοκίνητο υποτιμούν τους κινδύνους, παρά το γεγονός ότι σε περίπτωση σύγκρουσης χτυπώντας στις θέσεις οδηγού και συνοδηγού αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα θανάτου των μπροστινών επιβατών ακόμα κι αν αυτοί φορούν ζώνες.
Επίσης οι περισσότεροι άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία που συμβαίνουν σε επαρχιακούς και τοπικούς δρόμους και όχι σε αυτοκινητοδρόμους.
Ελληνες και οδηγική ασφάλεια
• Μόλις 5% η μείωση των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα
• Το 60% των θυμάτων είναι άνδρες
• Το 71% φορά ζώνη ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα
• Μόνο το 21% φορά ζώνη στα πίσω καθίσματα
• Το 60% των θανάσιμων τραυματισμών προκαλείται σε επαρχιακούς δρόμους