Το ράλι του πετρελαίου συνεχίζει να ωθεί ανοδικά τις τιμές των καυσίμων, με τις προβλέψεις να είναι αποθαρρυντικές για το πώς θα διαμορφωθούν το καλοκαίρι.
Κάθε εβδομάδα και συγκεκριμένα κάθε Πέμπτη οι τιμές που διαμορφώνονται στα βενζινάδικα είναι σταθερά υψηλότερες από την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν να αυξάνονται και αυτή η τάση φαίνεται ότι θα διατηρηθεί, κρατώντας τες σταθερά πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι.
Έτσι, στα 80 δολάρια το βαρέλι διαμορφώθηκαν οι τιμές του πετρελαίου Brent, για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2014, εν τω μέσω ανησυχιών για μείωση των ιρανικών εξαγωγών, περιορίζοντας την προσφορά σε μία ήδη «σφιχτή» αγορά, αφού ο ΟΠΕΚ, βλέποντας την παγκόσμια ζήτηση να συρρικνώνεται, μείωσε την παραγωγή και μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη όλων των μελών του.
Τα παράγωγα του Brent έφτασαν τα 80 δολάρια το βαρέλι και διαμορφώνονται στα 79,85 δολάρια τώρα, ενώ τα παράγωγα του West Texas Intermediate ενισχύονται κατά 64 σεντς στα 72,13 δολάρια το βαρέλι, επίσης στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2014.
Στη λιανική η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφώνεται πέριξ και λίγο κάτω από το 1,60 ευρώ το λίτρο. Η «κατοστάρα» στο 1,80 έως 1,90 ευρώ το λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης διαμορφώνεται λίγο κάτω από το 1,50(!) ευρώ ανά λίτρο, ενώ το φυσικό αέριο στα 0,90 ευρώ/λίτρο και το υγραέριο κίνησης στα 0,80 ευρώ/ λίτρο.
Με τα δεδομένα αυτά, η οικονομία δέχεται ήδη πιέσεις, καθώς αυξάνεται το κόστος παραγωγής αλλά και το μεταφορικό σε μια περίοδο που θα έπρεπε να διατηρηθούν σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα.
Πλήγμα δέχονται και οι καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, ενώ εκφράζονται φόβοι για ανάσχεση του εσωτερικού τουρισμού αναλογικά.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης, η τιμή της βενζίνης έχει πάρει την ανιούσα, ενώ η τιμή διυλιστηρίου αυξήθηκε κατά 70 λεπτά το λίτρο, το οποίο μεταφράζεται για τον καταναλωτή σε αύξηση 7 λεπτών το λίτρο.
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει την τρίτη ακριβότερη βενζίνη σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το οποίο αποδίδεται σύμφωνα με τον κ. Κιούση στη λανθασμένη πολιτική για τους ειδικούς φόρους.
«Ακόμα κι αν μας χαρίσουν το διυλισμένο προϊόν, αυτό δεν θα πουληθεί κάτω από 1,15 ευρώ εξαιτίας των φόρων» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στη διαφορά τιμών που συναντά στα πρατήρια της Αθήνας και της επαρχίας, λέγοντας ότι πρόκειται για μια απόκλιση της τάξεως των λεπτών.
Τέλος, ο κ. Κιούσης ζήτησε από την κυβέρνηση να αναθεωρήσει την πολιτική της για τους ειδικούς φόρους και πρόσθεσε πως όσο παρατηρούνται εντάσεις, οι τιμές των καυσίμων θα ανατιμώνται.
Οι «πειρατές των καυσίμων»
Δυστυχώς, πέραν της προσοχής στις υψηλές τιμές που προκαλούν εντυπωσιασμό αλλά δεν επηρεάζουν τη βασική κατανάλωση, υπάρχουν πολλά πρατήρια με αδικαιολόγητα χαμηλές τιμές, για τις οποίες δεν γίνονται ερωτήσεις, θεωρώντας πως αυτό είναι «καλό» για τους καταναλωτές.
Βλέπουμε τιμές πρατηρίων ίδιες ή παραπλήσιες με τις τιμές διυλιστηρίων και ουδείς ανησυχεί! Πώς είναι δυνατόν μια επιχείρηση να πουλάει σε τιμές που δεν καλύπτουν ούτε το κόστος αγοράς από τις εταιρείες; Γιατί κανένας δεν ανησυχεί;
Γιατί όλοι «χαϊδεύουν» τα αφτιά των καταναλωτών μιλώντας για «όργια κερδοσκοπίας» και σωπαίνουν για τους ίδιους λόγους στο όργιο παραβατικότητας και αθέμιτου ανταγωνισμού με τις χαμηλές τιμές; Πόσο χαμηλές είναι στην πραγματικότητα και δεν τις πληρώνει, από άλλη οδό, ο Έλληνας καταναλωτής και φορολογούμενος;
Πώς διαμορφώνεται η τιμή λιανικής στην Ελλάδα
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από:
1) την τιμή διυλιστηρίου κατά 30,23%
2) από τους φόρους κατά 63,82% και
3) από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορών υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,94%.
Εκ των προαναφερθέντων εξάγονται τα εξής συμπεράσματα:
• σε πανελλαδική κλίμακα οι βενζινοπώλες μείωσαν τα κέρδη τους από την αρχή του χρόνου, όταν άρχισαν οι ανατιμήσεις στις διεθνείς τιμές
• οι διεθνείς τιμές (μπρεντ) αυξήθηκαν κατά 21,66%
• οι τιμές στην Ε.Ε.-28 σημείωσαν άνοδο κατά 4,58%
• οι τιμές διυλιστηρίου αυξήθηκαν κατά 12,58%
• οι φόροι κατέγραψαν αύξηση κατά 1,20%
• οι τιμές χονδρικής αυξήθηκαν κατά 4,58%
• οι τιμές λιανικής αυξήθηκαν κατά 3,96%
• τα κέρδη πρατηρίων, εταιρειών και μεταφορέων μειώθηκαν κατά 5,74%.
Τι λένε οι βενζινοπώλες
Τις αιτίες πίσω από την πρόσφατη άνοδο των τιμών των καυσίμων αναλύει η ΠΟΠΕΚ σε σημερινή της ανακοίνωση.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ΠΟΠΕΚ:
Τις τελευταίες ημέρες διαπιστώνουν οι καταναλωτές από τις αναγραφόμενες τιμές στα πρατήρια παροχής καυσίμων σημαντική αύξηση στις τιμές των καυσίμων.
Η τελευταία αυτή αύξηση οφείλεται στην άνοδο των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, από τη γενικότερη πολύχρονη αστάθεια στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής, η οποία επηρεάζει καθοριστικά διεθνώς τη διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου, στην οποία προστέθηκε και η απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να αποχωρήσουν από τη συμφωνία του πυρηνικού προγράμματος με το Ιράν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τιμές του αργού πετρελαίου (BRENT) που διαμορφώθηκαν στα υψηλότερα επίπεδα 77,47 δολάρια το βαρέλι στις 10/5/2018, από τα 47,86 στις 8/6/2017, δηλαδή αύξηση 60% περίπου.
Η αύξηση αυτή των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει αναλογικά τη διαμόρφωση των τιμών λιανικής σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
Στην Ελλάδα όμως ο βασικός παράγοντας των υψηλών τιμών έχει σχέση με την υψηλή φορολόγηση των καυσίμων(ΕΦΚ & ΦΠΑ), όταν π.χ. σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι περίπου 0,94 €.
Η Ελλάδα είναι χώρα με πολύ υψηλό ΕΦΚ και ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε.
Από την 1/1/2017 μετά τις νομοθετημένες αυξήσεις στα καύσιμα του ΕΦΚ, η Ελλάδα είναι η 3η χώρα με τον υψηλότερο ΕΦΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα να έχει την τρίτη ακριβότερη τιμή από τα 28 κράτη της Ε.Ε. και με μεγάλη διαφορά από τον μ.ο. των τιμών των 28 κρατών μελών της.
Στις 14/5/2018 η επίσημη μέση τιμή της Αμόλυβδης 95oct. στα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε διαμορφώθηκε στο 1,437 και στην Ελλάδα στο 1,601 και στο Πετρέλαιο κίνησης Ε.Ε στο 1,333 και στην Ελλάδα στο 1,375.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) έχει τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη και δυστυχώς δικαιώθηκε από τα οικονομικά στοιχεία, ότι η αύξηση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ δεν έφερε και δεν θα φέρει την προσδοκώμενη αύξηση των δημοσίων εσόδων, ούτε θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά αντιθέτως θα επιφέρει:
α)πτώση των πωλήσεων και μείωση των δημοσίων εσόδων
β) κλείσιμο επιχειρήσεων της Αγοράς Πετρελαιοειδών (π.χ. πρατήρια) και
γ) αύξηση του λαθρεμπορίου και της παράνομης διακίνησης καυσίμων και έξαρση του αθέμιτου ανταγωνισμού, σε βάρος των υγιών επιχειρήσεων, των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας.
Σε όσους προσπαθούν να κατηγορήσουν τους πρατηριούχους ότι ευθύνονται για τις αυξήσεις των τιμών, είναι αυτοί που κρύβουν την αλήθεια και εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα.
Η ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας της Αγοράς Πετρελαιοειδών και η εφαρμογή των Κανόνων του υγιούς Ανταγωνισμού βαρύνει αποκλειστικά τις εκάστοτε Κυβερνήσεις.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα
«Την ώρα που οι επιχειρηματικοί όμιλοι στον κλάδο της ενέργειας έχουν τεράστια κερδοφορία, αξιοποιώντας γι′ αυτό και τους διεθνείς ανταγωνισμούς, τα λαϊκά στρώματα καλούνται να πληρώνουν ”χρυσό” τα καύσιμα μαζί με τα χαράτσια που τα συνοδεύουν και επιβλήθηκαν απ′ όλες τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα» αναφέρει σχόλιο του ΚΚΕ για την εκτίναξη της τιμής των καυσίμων.
«Τώρα χρειάζεται να καταργηθούν οι υπέρογκοι ειδικοί φόροι στα καύσιμα για να μειωθεί άμεσα η τιμή τους, αλλά και να τεθεί επί τάπητος η ανάγκη η ενέργεια να αποτελεί κοινωνικό αγαθό κι όχι εμπόρευμα, προκειμένου να υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα» καταλήγει το σχόλιο του κόμματος.
[zougla.gr]
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!