Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έκρινε ως καταχρηστική τη ρήτρα αποδέσμευσης ύψους 100 ευρώ, που επέβαλε η εταιρεία MULTICHOICE HELLAS A.E.E. σε καταναλωτές, καταχρηστική την επιβολή φραγής από την εταιρεία FORTHNET ως εκ της άρνησης πληρωμής της κατά τα ανωτέρω καταχρηστικής χρέωσης, όπως επίσης και καταχρηστικές τις χρεώσεις όλων των παγίων που επέβαλε η εταιρεία FORTHNET κατά το χρονικό διάστημα της φραγής.
Ο κ. Ευάγγελος Π. Ζερβέας, εκ μέρους του Συνηγόρου, καλεί τις εταιρείες να προβούν σε πίστωση των ως άνω χρεώσεων.
Σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης, οι καταγγέλλοντες που προσέφυγαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή ήταν παλιοί συνδρομητές της εταιρείας MULTICHOICE HELLAS A.E.E. (NOVA). Κατόπιν ανανέωσης με δωδεκάμηνη δέσμευση, λάμβαναν συνδυαστικά υπηρεσίες από τις εταιρείες MULTICHOICE HELLAS A.E.E. και FORTHNET Α.Ε.
Η σύμβαση παροχής υπηρεσιών τηλεόρασης δεν προέβλεπε αναγκαστική/αποκλειστική χρήση αποκωδικοποιητή της εταιρείας MULTICHOICE και οι συνδρομητές είχαν προμηθευτεί σχετικό μηχάνημα από την ελεύθερη αγορά. Τρεις περίπου μήνες πριν από την πάροδο του δωδεκαμήνου, η εταιρεία MULTICHOICE προέβη (σταδιακά) στο κλείδωμα κάρτας – δέκτη, με αποτέλεσμα να μην είναι πλέον εφικτή για τους καταγγέλλοντες η πρόσβαση στις υπηρεσίες της με τον αποκωδικοποιητή που διέθεταν.
Η εταιρεία πρότεινε τη δωρεάν παροχή του νέου συμβατού εξοπλισμού υπό τον όρο της ανανέωσης της σύμβασης για δώδεκα μήνες. Οι καταναλωτές ζήτησαν καταρχήν τη δωρεάν παροχή νέου μηχανήματος έως τον χρόνο λήξης της υφιστάμενης σύμβασης, διατηρώντας το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής είτε ανανέωσης της σύμβασης και διατήρησης του εξοπλισμού, είτε επιστροφής του σχετικού μηχανήματος κατά τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης. Η εταιρεία δεν δέχθηκε το αίτημα.
Κατόπιν της μονομερούς αυτής τροποποίησης των όρων της σύμβασης και της άρνησης δωρεάν παροχής νέου μηχανήματος έως τη λήξη της και κατ’ ουσία λόγω της εν τοις πράγμασι αδυναμίας της εταιρείας να παρέχει τις υπηρεσίες της ως είχε συμφωνηθεί (αφού το σήμα είχε ήδη διακοπεί), οι καταναλωτές ζήτησαν τη διακοπή των συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, ώστε να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οικονομικά για υπηρεσίες που ούτως ή άλλως δεν τους παρέχονταν.
Ακολούθως, η εταιρεία προέβη σε χρέωση ποσού, ύψους 100 €, που αντιστοιχεί στη ρήτρα πρόωρης αποδέσμευσης (penalty) και εμφανίστηκε σε λογαριασμό της FORTHNET. Οι καταναλωτές αμφισβήτησαν ως καταχρηστικό -και, ως εκ τούτου, δεν πλήρωσαν- το ποσό. Λόγω της σχετικής ληξιπρόθεσμης οφειλής -και ενώ, σύμφωνα με την αναφορά, οι καταναλωτές πλην της ανωτέρω οφειλής εξοφλούσαν κανονικά τους λογαριασμούς του τηλεπικοινωνιακού παρόχου (FORTHNET)- η εταιρεία FORTHNET προέβη σε φραγή των υπηρεσιών της.
Στη συνέχεια, η εταιρεία προέβη σε οριστική διακοπή της σύνδεσης, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να χάσουν τον τηλεφωνικό αριθμό που διατηρούσαν επί σειρά ετών.
Δεδομένου ότι δεν κρίθηκε σκόπιμο εν προκειμένω να κληθούν τα μέρη σε συνάντηση στα γραφεία μας, λόγω μεγάλης απόστασης του τόπου κατοικίας των καταναλωτών από την Αθήνα, με αυτά τα στοιχεία, σε εκτενείς τηλεφωνικές επικοινωνίες μας με εκπροσώπους των εταιρειών FORTHNET Α.Ε. και MULTICHOICE HELLAS A.E.E., απευθύναμε πρόταση φιλικής επίλυσης της διαφοράς.
Με την από 02.06.14 ηλεκτρονική επιστολή, ο εκπρόσωπος της εταιρείας MULTICHOICE HELLAS πρότεινε να πιστωθεί το ποσό των 100 €, καθώς και ποσό 34,99 € “που αφορά σε μέρος των παγίων κατά το διάστημα φραγής των συνδρομητικών υπηρεσιών Fothtnet” και κάλεσε τους συνδρομητές να καταβάλουν ποσό 148,01 € “που αφορά σε χρήση των συνδρομητικών υπηρεσιών Fothtnet”.
Ωστόσο, επειδή από τον φάκελο δεν προκύπτει ότι υπήρχε οφειλή των καταναλωτών από χρήση των υπηρεσιών FORTHNET, με την από 03.06.14 ηλεκτρονική επιστολή ο Συνήγορος ζήτησε από τους εκπροσώπους των εταιρειών να της διευκρινίσουν πού αντιστοιχεί η οφειλή ύψους 183 € (34,99 € + 148,01 €), αλλά ουδέποτε έλαβε απάντηση σχετικά.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!