Ο Συνήγορος συνέταξε Ειδική Έκθεση για τη φορολόγηση των κατοίκων Εξωτερικού, µε αφορµή ένα ευρύ αριθµό αναφορών πολιτών για το συγκεκριµένο θέµα.
Από τη διερεύνηση των αναφορών διαπιστώθηκε ότι οι νοµοθετικές µεταβολές των τελευταίων ετών σχετικά µε τη φορολόγηση των κατοίκων εξωτερικού επιδείνωσαν το ήδη πολύπλοκο και ασαφές κανονιστικό πλαίσιο. Επιπλέον, ανέδειξαν οργανωτικά, λειτουργικά, ερµηνευτικά και λοιπά ζητήµατα που η φορολογική αρχή επιχείρησε να αντιµετωπίσει αποσπασµατικά, υπό την πίεση των προβλεπόµενων προθεσµιών, χωρίς να λαµβάνονται υπόψη ούτε οι ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης, αλλά ούτε και οι ευρύτερες µεταβολές στη φορολογία ή στο φορολογικό σύστηµα εν γένει.
Στην έκθεση καταγράφονται οι βασικές αρχές που διέπουν την φορολόγηση των κατοίκων Εξωτερικού, και ειδικότερα στο ζήτηµα της φορολογικής κατοικίας, όπως αυτές προκύπτουν από το οικείο νοµοθετικό πλαίσιο.
Επιπλέον, παρουσιάζονται τα ειδικότερα ζητήµατα που αντιµετώπισε ο Συνήγορος, από τα οποία αναφαίνονται οι συνέπειες που είχε η πληµµελής διαχείριση των θεµάτων αυτών από τη φορολογική διοίκηση και διατυπώνονται προτάσεις για την αντιµετώπισή τους.
Για την αντιµετώπιση των προβληµάτων που διαπιστώθηκαν, ο Συνήγορος προτείνει:
• Να καταργηθεί άµεσα η διάταξη του άρθρου 61 παρ. 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήµατος, κατά την οποία υπόχρεος για την υποβολή της φορολογικής δήλωσης των εγγάµων φορολογούµενων είναι ο σύζυγος και να καταστεί κάθε φορολογούµενος, έγγαµος ή µη, νοµικά υπεύθυνος για την υποβολή και το περιεχόµενο της φορολογικής του δήλωσης.
• Να φορολογείται ο κάθε φορολογούµενος µε βάση τους κατάλληλους κανόνες, τους οποίους ορίζει ανάµεσα στα άλλα και το πραγµατικό γεγονός της κατοικίας του.
• Να είναι ελεύθεροι οι σύζυγοι να δηλώνουν την κατοικία τους, για τον καθορισµό της οποίας να φέρουν το βάρος της απόδειξης κατά τα ισχύοντα και στη συνέχεια να φορολογούνται µε βάση τις αντίστοιχες διατάξεις, ανεξάρτητα από την υποχρέωσή του να υποβάλλουν κοινή φορολογική δήλωση.
• Το τεκµήριο της κοινής κατοικίας των συζύγων να καταστεί µαχητό, ώστε οι σύζυγοι να µπορούν να αποδείξουν µε κάθε πρόσφορο τρόπο την χωριστή κατοικία τους, όταν αυτό συµβαίνει.
• Η κοινή κατοικία της οικογένειας να αναζητείται κατά περίπτωση µε βάση τη δήλωση των συζύγων και να µην είναι δίχως άλλο αυτή του άντρα- συζύγου.
Σχετικά µε το έλλειµµα ενηµέρωσης των φορολογούµενων για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώµατά τους, η Αρχή προτείνει:
• Να εκπονηθεί πλήρης, αναλυτικός και επικαιροποιηµένος φορολογικός οδηγός για τα φυσικά πρόσωπα, κατοίκους εξωτερικού – τουλάχιστον στηνελληνική και στην αγγλική γλώσσα ή και σε άλλη γλώσσα, διαδεδοµένη στην οµογένεια (π.χ. γερµανική) – που θα περιλαµβάνει τις επελθούσες µεταβολές των τελευταίων ετών. Να αναρτηθεί ο οδηγός στο δικτυακό τόπο της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων, να εµπλουτισθεί µε χρήσιµα πληροφοριακά στοιχεία και να επικαιροποιείται διαρκώς µε τυχόν µεταγενέστερες µεταβολές, ώστε να διασφαλίζεται η άµεση πρόσβαση κάθε ενδιαφερόµενου σε χρήσιµη και οργανωµένη πληροφορία.
• Να δηµιουργηθεί ανάρτηση στο δικτυακό τόπο της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων αρχείου συχνών ερωτήσεων (FAQs) µε τα συνηθέστερα ερωτήµατα για θέµατα φορολόγησης κατοίκων Εξωτερικού, καθώς και ατοµικών διοικητικών λύσεων που θα µπορούσαν να παρέχουν χρήσιµη πληροφόρηση τόσο στις περιφερειακές φορολογικές υπηρεσίες όσο και στους άµεσα ενδιαφερόµενους, τους λογιστές, δικηγόρους κ.λπ.
• Να λειτουργεί – τουλάχιστον κατά την περίοδο υποβολής φορολογικών δηλώσεων – γραφείο εξυπηρέτησης κατοίκων εξωτερικού και τηλεφωνικό κέντρο που θα παρέχει εξειδικευµένη πληροφόρηση για φορολογικά θέµατα που αφορούν αυτή την κατηγορία φορολογουµένων.
Για τη δυνατότητα αναδροµικής αλλαγής της φορολογικής κατοικίας προτείνεται:
• Να αναλάβει πρωτοβουλία η φορολογική αρχή, ώστε να αποσταλεί ατοµική κλήση σε όλα τα φυσικά πρόσωπα, που έχουν καταχωρηθεί στο µητρώο των ∆ΟΥ ως κάτοικοι εξωτερικού, προκειµένου να επικαιροποιήσουν τα αποδεικτικά στοιχεία που πιστοποιούν τη φορολογική κατοικία τους. Η ατοµική κλήση θα µπορούσε να αποσταλεί µέσω ηλεκτρονικού ταχυδροµείου και σε περιπτώσεις που τούτο δεν καθίσταται δυνατό ή ευχερές, στη ταχυδροµική διεύθυνση κατοικίας του κατοίκου Εξωτερικού ή του αντικλήτου του.
• Να χρησιµοποιηθεί το δίκτυο των προξενικών αρχών, των οµογενειακών οργανώσεων, του οµογενειακού τύπου κ.λπ. ώστε να ενηµερωθούν άµεσα οι ενδιαφερόµενοι, κάτοικοι εξωτερικού, που δεν έχουν δηλώσει την αλλαγή της κατοικίας τους, να προβούν στις απαραίτητες διαδικασίες.
Τέλος, ειδικά για το θέµα του φορολογικού εκπροσώπου (αντικλήτου) των κατοίκων εξωτερικού προτείνεται να µην είναι υποχρεωτικός αλλά προαιρετικός.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, µε την ειδική αυτή έκθεση, προτείνει λύσεις, οι οποίες θα συντελέσουν και στην ορθή εφαρµογή του πολύπλοκου και συνεχώς µεταβαλλόµενου νοµοθετικού πλαισίου, αλλά και θα συµβάλλουν στη διόρθωση των προβληµάτων που ανέκυψαν εξαιτίας της µεταβολής αυτής.
{loadposition mypos1}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!