Την αποχώρηση περισσότερων από 2.000 εργαζομένων σε ορίζοντα τριετίας, τη διακοπή λειτουργίας εκατοντάδων καταστημάτων και την κατάργηση 13ου και 14ου μισθού προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο εξυγίανσης για τον όμιλο ΕΛΤΑ που ετοιμάζει η PwC.
Το σχέδιο, που αναμένεται να είναι έτοιμο έως το τέλος Ιανουαρίου, περιλαμβάνει την αποχώρηση περίπου 1.800 εργαζομένων εντός του 2019.
Η μείωση του προσωπικού θα προέλθει από αποχωρήσεις εργαζομένων με σύμβαση αορίστου χρόνου, ο συνολικός αριθμός των οποίων φθάνει τους 5.950. Η μείωση θα γίνει με τρεις τρόπους:
Ο πρώτος αφορά στη συνταξιοδότηση εργαζόμενων που έχουν θεμελιώσει δικαιώματα, οι οποίοι ανέρχονται σε 170.
Η εξοικονόμηση από την αποχώρησή τους θα είναι σημαντική, δεδομένου πως οι μηνιαίες αποδοχές τους ανέρχονται σε περισσότερα από 3.500 ευρώ μεικτά.
Εντός του 2019 αναμένεται να θεμελιώσουν δικαίωμα σύνταξης περίπου 250 εργαζόμενοι ακόμα, ενώ το ίδιο θα ισχύσει για το 2020 και το 2021.
Η διοίκηση του ομίλου προτίθεται να δώσει κίνητρα στους εργαζόμενους αυτούς για να αποχωρήσουν άμεσα. Το βασικότερο θα είναι η εφάπαξ καταβολή των μισθών για τους μήνες εργασίας που τους απομένουν.
Το ακανθώδες ζήτημα με το σχέδιο αυτό ωστόσο, αφορά στο κόστος το οποίο δεν είναι ευκαταφρόνητο. Είναι ενδεικτικό πως σε κάθε εργαζόμενο που συνταξιοδοτείται, ο όμιλος καταβάλλει αποζημίωση ύψους 30.000 ευρώ, η οποία προβλέπεται από εσωτερικό κανονισμό.
Για το ζήτημα του κόστους που θα προκύψει από το πρόγραμμα αποχώρησης των εργαζομένων, η διοίκηση των ΕΛΤΑ αναμένεται να συναντηθεί με το οικονομικό επιτελείο την επόμενη εβδομάδα.
Μετατάξεις στο Δημόσιο
Επί τάπητος έχει τεθεί και το θέμα των μετατάξεων προσωπικού σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής έχει ήδη ετοιμάσει τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού, η οποία αναμένεται να σταλεί στα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Κατάργηση 13ου – 14ου μισθού
Το σχέδιο εξυγίανσης, η εφαρμογή του οποίου αποτελεί μονόδρομο για τον όμιλο ΕΛΤΑ που βρίσκεται αντιμέτωπος με τη χρεοκοπία, προβλέπει την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού. Από τις αρχές του 2018 οι μόνιμοι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ λαμβάνουν ξανά τους δύο αυτούς μισθούς, τους οποίους επέστρεφαν στην επιχείρηση από τον Ιούλιο του 2013 έως το τέλος του 2017.
Κλείσιμο καταστημάτων
Σύμφωνα με το σχέδιο για την επιβίωση των ΕΛΤΑ που έχει ετοιμάσει η PWC, τουλάχιστον 200 από τα περίπου 750 καταστήματα που λειτουργούν σε όλη τη χώρα πρέπει να κλείσουν ή να συγχωνευθούν.
Πηγές με γνώση του σχεδίου τονίζουν πως είναι μονόδρομος η συγχώνευση καταστημάτων, κυρίως στην επαρχία, τα οποία βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη από δύο χιλιόμετρα μεταξύ τους. Προσθέτουν πως αρκετά καταστήματα έχουν χαμηλό τζίρο, ο οποίος δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ το μήνα. Δεν αποκλείεται σε ορισμένες περιοχές να κλείσουν καταστήματα για να μειωθεί το κόστος, ωστόσο ο όμιλος να διατηρήσει τους πράκτορές του, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να εξυπηρετούνται σε παντοπωλεία ή ψιλικατζίδικα της περιοχής.
Απορρόφηση ΕΛΤΑ Courier
Η PWC προτείνει την απορρόφηση λειτουργίας της θυγατρικής ΕΛΤΑ Courier από τον όμιλο έως το 2022. Σύμφωνα με πληροφορίες ωστόσο, αυτό αναμένεται να πραγματοποιηθεί νωρίτερα. Η επίδοση των ΕΛΤΑ Courier είναι άκρως απογοητευτική, παρά το γεγονός πως η εταιρεία χρησιμοποιεί το δίκτυο της μητρικής. Είναι ενδεικτικό πως το μερίδιο της στην αγορά ανέρχεται σε μόλις 9%, την ώρα που σε άλλες χώρες οι αντίστοιχες εταιρείες καταγράφουν πολύ καλύτερες επιδόσεις. Στη Σουηδία για παράδειγμα, η κρατική εταιρεία ταχυμεταφορών έχει μερίδιο στην αγορά της τάξεως του 55%.
Οφειλές του Δημοσίου
Το Δημόσιο εξακολουθεί να χρωστάει στα ΕΛΤΑ περίπου 85 εκατομμύρια ευρώ, από τα 128 εκατομμύρια της καθολικής υπηρεσίας για την τριετία 2013-2015. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα χρήματα αυτά θα καταβληθούν σταδιακά και μόνο εφόσον η διοίκηση του ομίλου υλοποιεί δεσμεύσεις που προβλέπονται στο σχέδιο εξυγίανσης.
Μέσα στα σχέδια της διοίκησης των ΕΛΤΑ για την τόνωση των εσόδων είναι, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση της συνεργασίας με την ΟΠΑΠ. Δεν αποκλείεται στο πλαίσιο αυτό, να τοποθετηθούν αυτόματα μηχανήματα τα οποία θα πωλούν ξυστά λαχεία.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών, που αντιδρά στο σχέδιο εξυγίανσης. έχει προγραμματίσει 24ωρη απεργία στις 23 Ιανουαρίου.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!