Κύριο χαρακτηριστικό της προσωρινής τετράμηνης συμφωνίας, που φαίνεται ότι επετεύχθη με σημείο αναφοράς την επέκταση της Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της Ελλάδας, αποτελεί η δέσμευση προώθησης ουσιωδών μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης. Το σημείο, όμως, που χρήζει αναφοράς στοιχειοθετείται στη δυνατότητα της τελευταίας να αποφασίζει και να εξειδικεύει τις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις σε συνεργασία και κατόπιν γόνιμου διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων με τους πιστωτές της. Αποτελεί κοινή παραδοχή πως η διαδικασία επίτευξης ενός αμοιβαίου συμβιβασμού για την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη, χαρακτηρίζεται από θετικές και αρνητικές παραμέτρους.
Στα θετικά εντάσσονται:
• H δυνατότητα επιστροφής των ελληνικών τραπεζών στο “φθηνό” κανάλι χρηματοδότησης της ΕΚΤ με την αποδοχή των ελληνικών ομολόγων αντί μέσω του “ακριβού” ELA, καθώς η στήριξη από την ΕΚΤ σημαίνει οικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα.
• Η κατάθεση της λίστας των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και η εφαρμογή ενός εθνικού σχεδίου ελληνικής επιλογής, με τη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη μετάβασης από το μνημόνιο της τρόικας, σε ένα “νέο ελληνικό πρόγραμμα”.
• Η χαλάρωση από τον δημοσιονομικό στόχο του υψηλού πλεονάσματος 3% με μείωση σε 1,5% του ΑΕΠ το 2015, ώστε να προκύψουν 2,5 δις ευρώ για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την αποκατάσταση της ομαλότητας στη χώρα και την ηρεμία στην αγορά.
Στα αρνητικά κατατάσσονται:
• H επέκταση του τρέχοντος προγράμματος χωρίς επέκταση της χρηματοδότησης με περιορισμό της εκταμίευσης της δόσης των 7,4 δις ευρώ και των 1,9 δις από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων της ΕΚΤ μέχρι την ολοκλήρωση της 5ης αξιολόγησης, δημιουργώντας αδυναμία να πληρώσει η Ελλάδα, τα ομόλογα που λήγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ύψους 6,7 δις ευρώ.
• Επίσης, είναι πιθανό ότι θα φέρει δυσκολίες το μπλοκάρισμα του κεφαλαιακού αποθέματος των 10,9 δις ευρώ του ΤΧΣ για 4 μήνες στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM) στο Λουξεμβούργο• σκοπός είναι να μην χρησιμοποιηθεί αυτό το ποσό για τη διαγραφή «κόκκινων» δανείων, παρά μόνο εάν τα αιτηθούν οι ίδιες οι τράπεζες.
• Η Ελλάδα εισέρχεται σε μία μορφή εντατικής επιτήρησης 120 ημερών για την αποφυγή μονομερών ενεργειών, κυρίως στα εργασιακά, όπως για παράδειγμα οι επαναπροσλήψεις των απολυμένων στο Δημόσιο και η αύξηση του κατώτερου μισθού. Ως εκ τούτου, η συνέχιση της χρηματοδότησης, θα πρέπει να περάσει τελικά μέσα από τον τελευταίο έλεγχο αξιολόγησης του προγράμματος.
Θα πρέπει, ωστόσο, να μην ξεχνάμε ότι με τα σημερινά δεδομένα και την κατάρρευση των εσόδων τον Δεκέμβριο του 2014, αλλά και το δίμηνο Ιανουάριου, Φεβρουαρίου του 2015 κατά 1,5 δις ευρώ, έχει ως αποτέλεσμα από τα δημόσια ταμεία να λείπουν πάνω από 2 δις ευρώ, ενώ μέχρι τον Ιούνιο το ταμειακό άνοιγμα ενδέχεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 6 δις ευρώ. Επίσης, ως γνωστόν, το πλεόνασμα του 2014 από το προσδοκώμενο 1,5% έκλεισε τελικά στο 0,8%. Αναλυτικά, στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για ένα “made in Greece” πρόγραμμα, τα κυριότερα σημεία συμφωνίας και διαφωνίας Κυβέρνησης και ευρωπαϊκών θεσμών στο Master Financial Assistance FacilityAgreement (MFAFA) διαχωρίζονται στο τεχνικό, το οικονομικό και την κατανόηση του δανεισμού με μία μορφή επίβλεψης.
Στο περιεχόμενο της περιεκτικής και ελπίζουμε επαρκούς λίστας του ΥΠΟΙΚ, συμπεριλαμβάνονται μέτρα όπως η ρύθμιση των 100 δόσεων, τα “κόκκινα” δάνεια και το “πάγωμα” των πλειστηριασμών, τα οποία εκτιμάται από την ελληνική πλευρά ότι αφορούν στην εσωτερική πολιτική και δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος. Τα κύρια σημεία της λίστας είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και το “κυνήγι” της διαφθοράς, καθώς και δεσμεύσεις για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ενώ δύο ακόμα μέτρα που συμπεριλαμβάνονται είναι η ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και η αναμόρφωση του δημοσίου τομέα για εξοικονόμηση πόρων και περιορισμό της σπατάλης. Τα ισοδύναμα μέτρα που παρουσιάζει η ελληνική κυβέρνηση με τη λίστα των μεταρρυθμίσεων, υπολογίζουν έσοδα της τάξεως των 7,3 δις ευρώ.
Οι βασικές μεταρρυθμίσεις που παρουσιάζει η Αθήνα, περιλαμβάνουν την πάταξη του παρεμπορίου, του λαθρεμπορίου των καυσίμων και των τσιγάρων, από όπου το ελληνικό κράτος θα συγκεντρώσει αντίστοιχα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ και 800 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, σχεδιάζει να συγκεντρώσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ από την φορολόγηση των μεγάλων περιουσιών και εισοδημάτων, καθώς επίσης άλλα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω της είσπραξης των ανεξόφλητων φορολογικών οφειλών των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων. Ο κατάλογος συνοδεύεται από ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και συγκεκριμένα στοιχεία που υποστηρίζουν το δημοσιονομικό όφελος ή κόστος που θα έχουν οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις, γεγονός που αναμένεται να αξιολογηθεί θετικά. Άλλωστε, εκτός από την έγκριση των τριών θεσμών είναι απαραίτητη προϋπόθεση, η λίστα των μεταρρυθμίσεων να περάσει και από όλα τα Κοινοβούλια των χωρών μελών της Ευρωζώνης.
Δήλωση Προέδρου ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη:
«…Η Ελλάδα μπορεί λοιπόν να πήρε το “φιλί της ζωής” στο παρά πέντε και να απέφυγε τον “ξαφνικό θάνατο”, αλλά μόνο προσωρινά, αφού τώρα σε στενά χρονικά περιθώρια αρχίζουν τα δύσκολα για την Κυβέρνηση, που έχει ως στόχο να απομακρύνει την οικονομία από την ύφεση, την αγορά από την αδράνεια και την κοινωνία από τη φτώχεια. Σημείο καμπής φαίνεται ότι θα είναι ο Ιούλιος, οπότε και θα αυξηθεί η πίεση των ευρωπαϊκών θεσμών για την αποπληρωμή των ελληνικών ομολόγων μέχρι τέλος του 2015. Αυτό θα έχει ως αντάλλαγμα την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με αμοιβαία συμφωνία σε ένα νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα μέχρι το 2018, το οποίο ελπίζουμε ότι θα περιλαμβάνει τη λίστα των ελληνικών μεταρρυθμιστικών προτάσεων με περισσότερα αναπτυξιακά μέτρα. Το συμπέρασμα είναι ότι επί του παρόντος πρέπει να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι, αφού η Ελλάδα κέρδισε τις εντυπώσεις, η Ευρώπη την ουσία της παράτασης, ο Πρωθυπουργός κατάφερε τον επιθυμητό για τη χώρα, εντός Ευρωζώνης συμβιβασμό, ο ΥΠΟΙΚ τη διεθνή δημοσιότητα, οι ελληνικές τράπεζες τη σταθερότητα και η πραγματική οικονομία προσωρινή ανακούφιση και ανάσες για δουλειά…».
{loadposition mypos1}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!