Οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων να πλησιάσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, χωρίς όμως αποτέλεσμα, αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο -17,3%,
επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία και το ποσοστό της πτώσης του κύκλου εργασιών του πρώτου διμήνου του 2015, στα επίπεδα της μεταβολής μεταξύ των ετών 2011/2010 (-17,64%).
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς και με στοιχεία από μικρομεσαίες και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, δεν επιτρέπουν να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς.
Η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης το 2015 σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2014 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2014: τζίρος σε απόλυτα νούμερα 5,37 δις ευρώ και μείωση -2,37% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013), κυμαίνεται στα επίπεδα του -17,3%, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί το 2015 περίπου στα 4,44 δις ευρώ, καταγράφοντας απώλειες 930 εκ. ευρώ (μείωση -17,3% σε σχέση με τις Χειμερινές Εκπτώσεις του 2014).
Πιο αναλυτικά, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων (70%) δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν συρρικνωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, ενώ δύο στους δέκα (22%) ότι κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα και μετά βίας ένας στους δέκα (8%) λίγο καλύτερα από πέρυσι. Όσον αφορά στο εύρος της μειούμενης εμπορικής κίνησης οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς το 23% δηλώνει πτώση της τάξης του 11 – 20%, άλλο ένα 23% μείωση πωλήσεων 21% – 30% και μόνο το 10% πτώση της τάξης του 0-10%. Ένας στους πέντε (20%) δηλώνει ποσοστό πτώσης του 30-40% και σχεδόν ένας στους τέσσερεις (23%) δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%. Τέλος, η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτηθέντων (92%) αποτύπωσε την ανύπαρκτη επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης, ενώ πρέπει να τονιστεί πως μόνο το 42% των καταστημάτων παρέμειναν ανοικτά τη Κυριακή 18 Ιανουαρίου.
Τα ποσοστά των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων προέβη σε γενναίες μειώσεις τιμών που ξεκινούσαν από το 30% και στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 50%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξαν και το 80%. Είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από 5 στους 10 εμπόρους (55%) υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 12/1 έως 31/1, παρά τη διενέργεια των εκλογών. Αντίστοιχα 3 στους 10 υπέδειξαν την περίοδο από 1/2 έως 15/2 ως την πιο αποδοτική και λιγότεροι από 2 στους 10 (15%) εκείνη από 16/2 έως 28/2, παράμετρος η οποία υποδηλώνει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.
Έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως η πολιτική λιτότητας έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά των τελευταίων δύο ετών έχουν παγιωθεί. Η εγχώρια αγορά, τον Ιανουάριο του 2015 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014 σημείωσε κατακόρυφη πτώση -2,8% από -1,5% (Ιανουάριος 2014/2013), με αποτέλεσμα η αδιάλειπτη για 23ο μήνα υποχώρηση του επιπέδου των τιμών να διαμορφώσει τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις 104,32 μονάδες, εξέλιξη που συνιστά τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων περίπου 4,5 ετών.
Συνοψίζοντας, επισημαίνουμε:
• Το έντονο πρόβλημα ρευστότητας σε συνδυασμό με τις πολιτικές εξελίξεις επιδείνωσαν περαιτέρω τη κατανάλωση.
• Η εγχώρια αγορά, αδυνατεί να αντιδράσει στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων, των χαμηλών εισοδημάτων, της υψηλής ανεργίας και της φτώχειας.
• Ο αποπληθωρισμός στην ελληνική αγορά, όχι μόνο έχει παγιωθεί αλλά επιδεινώθηκε περισσότερο τον φετινό Ιανουάριο.
• Περιπτώσεις με πολύ μεγάλα ποσοστά έκπτωσης, ενώ υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «Εκλογικές Εκπτώσεις» και «Δεύτερες Εκπτώσεις».
• Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκε σχετικά μικρή υποχώρηση της καταναλωτικής κίνησης, ενώ σε συγκεκριμένες αγορές σταθεροποιητικές τάσεις σε αντίθεση με τις περισσότερες περιφερειακές αγορές.
• Οι πολιτικές διευθετήσεις δημιούργησαν επιπλέον καταναλωτική αδράνεια και εξασθένιση κάθε ενδιαφέροντός για αγορές την προεκλογική περίοδο.
• Φοβία του δυνητικού καταναλωτή τη μετεκλογική περίοδο και μέχρι την επίτευξη της πρώτης συμφωνίας με τους δανειστές.
• Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, ακόμα και λίγο πριν τις εκλογές, παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
• Η τρύπα στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων, εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από ένα δις ευρώ, δημιουργώντας μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά.
• Το ελληνικό εμπόριο συνεχίζει την μεγάλη προσπάθεια για ανάκαμψη, ενώ ο κλάδος του λιανεμπορίου συνεχίζει τις προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές.
Ακολουθεί η καταγραφή κάποιων σημαντικών διαπιστώσεων όπως και η διαχρονική αρνητική εξέλιξη του τζίρου από το 2008 έως και την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο (2015). Τέλος, επισυνάπτεται αναλυτικά η έρευνα καθώς και οι εκτιμήσεις για την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων των 70 Εμπορικών Συλλόγων που συμμετείχαν στην έρευνα.
{loadposition mypos1}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!