Τα παλιά αυτοκίνητα και η “εξαφάνισή” τους μπαίνουν στο στόχαστρο του υπουργείου Μεταφορών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο έθεσε σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο μείωσης των παλιών αυτοκινήτων με χρονοδιάγραμμα από το… 2027!
Βάσει των πληροφοριών αυτών, το υπουργείο Μεταφορών στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, θα θεσπίσει μέγιστο όριο ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων, θα δώσει κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων και θα ενισχύσει την ηλεκτροκίνηση, αλλά όλα τα παραπάνω από το… 2027!
Τα εν λόγω “πυροτεχνήματα”, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αποτελούν μέρος των προεκλογικών δεσμεύσεων ενόψει των εκλογών, και βέβαια το χρονοδιάγραμμα με εκκίνηση το 2027 σίγουρα προβλημάτισε αρκετούς, καθώς η Ελλάδα έχει γίνει το… παλιατζίδικο της Ε.Ε., με δεκάδες χιλιάδες εισαγωγές από παλιά οχήματα που αγοράζονται έναντι πινακίου φακής και στη συνέχεια πωλούνται με “γυρισμένα” χιλιόμετρα.
Στόχος είναι η αντιμετώπιση ενός σημαντικού προβλήματος των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα, που σχετίζεται με τον μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων, ο οποίος στα σημερινά επίπεδα κατατάσσει τη χώρα μας ψηλά στη λίστα με τους πιο γερασμένους “στόλους” στην Ευρώπη.
Η δέσμη μέτρων, που έρχεται λίγο καιρό μετά τις προτάσεις κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, περιλαμβάνει προτάσεις οι οποίες κατηγοριοποιούνται στις εξής τρεις βασικές κατηγορίες, με χρονοδιάγραμμα το 2027 και το 2037:
-Περιορισμοί στην ηλικία εισαγόμενων οχημάτων παντός τύπου, καθώς επί του παρόντος δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχημάτων που εισάγονται στη χώρα. Υπάρχει μόνο πρόβλεψη μέγιστης ηλικίας 15 ετών για εισαγόμενα μεταχειρισμένα λεωφορεία. Έτσι, προτείνεται να συμφωνηθεί ένα προοδευτικό χρονοδιάγραμμα περιορισμού της ηλικίας για τα εισαγόμενα οχήματα ανά τύπο, τόσο για το 2027 όσο και για το 2037.
-Σύστημα bonus malus μέσω φόρων και κινήτρων ανά ζεύγη, δηλαδή μεταξύ παλαιών και νέων οχημάτων και ρυπογόνων και “καθαρών” οχημάτων παντός τύπου. Και αυτό γιατί, όπως επισημαίνεται, υπάρχει έλλειψη διαφοροποιημένων κινήτρων για τις δύο αυτές κατηγορίες. Στο πλαίσιο αυτό, οι μελετητές συνιστούν τον προσδιορισμό ενός προοδευτικού προγράμματος κινήτρων/ εκπτώσεων/φόρων/τελωνειακών δασμών ανά τύπο οχήματος, τύπο καυσίμου και ηλικία και για τους δύο ορίζοντες (2027 και 2037).
-Καθιέρωση κλίμακας μέγιστων ορίων ηλικίας ή/και επιπέδου εκπομπών για όλα τα οδικά οχήματα. Σήμερα δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα, με την εξαίρεση των λεωφορείων, για τα οποία έχει καθοριστεί μέγιστο όριο τα 27 χρόνια.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!