Άδειες οδήγησης, μεταβιβάσεις αδειών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, point system, ακόμη και καταγγελίες είτε προς οδηγούς ταξί ή εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών θα γίνονται γρήγορα, εύκολα και με ένα κλικ.
Ηδη, έπειτα από την υπογραφή της προγραμματικής συμφωνίας για την απλοποίηση και την ψηφιοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών, δυο ομάδες εργασίας από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά και από το υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζουν τις πλατφόρμες και τα ψηφιακά εργαλεία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες εντός του 2020. Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ o υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιος για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γιώργος Γεωργαντάς «η προγραμματική συμφωνία που συνάψαμε με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, η οποία σημειωτέον ότι είναι η πρώτη που υπογράφεται στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών, προβλέπει τον ανασχεδιασμό, την απλοποίηση και ακολούθως την ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών, όπως αυτών που αφορούν στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, την έκδοση αδειών οδήγησης, τη μεταβίβαση αδειών κυκλοφορίας και την ηλεκτρονική παρακολούθηση των παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων του ΚΟΚ. Θα χρησιμοποιούνται πια ηλεκτρονικά μέσα για την υποβολή διαφόρων δικαιολογητικών και αιτήσεων, καθώς και για την υλοποίηση διαδικασιών όπως την παρακολούθηση παραβάσεων του ΚΟΚ και τη βεβαίωση και είσπραξη προστίμων. Με λίγα λόγια, εισάγουμε τις κρατικές διαδικασίες που αφορούν τις μεταφορές στον 21ο αιώνα. Αυξάνουμε την ταχύτητα, μειώνουμε το διοικητικό κόστος και καθιερώνουμε ένα πλαίσιο διαφάνειας και καθολικής εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου».
Για «επαναστατικές» διαδικασίες έκανε λόγο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και απλούστευσης διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος που επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η προγραμματική συμφωνία που υπογράψαμε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης θα λέγαμε ‘επανάστασης’ που επιχειρούμε στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να εξαλείψουμε τη γραφειοκρατία, να απλουστεύσουμε τη ζωή των πολιτών και το έργο των δημοσίων υπαλλήλων».
Στο «στόχαστρο», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χριστόπουλος, μπαίνουν συνολικά 13 διαδικασίες, «ενώ αιχμή του δόρατος αποτελούν οι άδειες οδήγησης, οι μεταβιβάσεις οχημάτων, οι κλήσεις, το point- system και οι διαδικασίες για τον ψηφιακό ταχογράφο, με απώτερο στόχο να έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου εντός του 1ου εξαμήνου του 2020. Ο πολίτης πλέον δε θα χρειάζεται να περιμένει σε ουρές για υποβάλλει δικαιολογητικά προκειμένου να ολοκληρώσει τη μεταβίβαση του οχήματός του, θα μπορεί να το κάνει απλά, από την άνεση του σπιτιού του με ένα κλικ από τον υπολογιστή του. Από τον υπολογιστή του, επίσης, θα μπορεί να ενημερώνεται και για τους πόντους ποινής που ενδεχομένως έχει στο “point – system”. Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα αγνοούν αν έχουν πόντους και δεν ξέρουν καν με ποιον τρόπο να το τσεκάρουν».
Οδήγηση από το επόμενο λεπτό για όποιον περάσει τις εξετάσεις
Η μεγάλη αλλαγή που προωθείται, όπως υπογραμμίζει ο κ. Χριστόπουλος αφορά στα διπλώματα οδήγησης. «Μέχρι σήμερα ο κάθε επίδοξος νέος οδηγός, όταν πέρναγε τις εξετάσεις, χρειαζόταν να περιμένει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, προκειμένου να λάβει στα χέρια του το πολυπόθητο δίπλωμα, ώστε να μπορέσει να οδηγήσει νόμιμα το όχημα του. Με την απλοποίηση και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών οι υποψήφιοι οδηγοί θα μπορούν, καταρχάς να καταθέσουν ηλεκτρονικά την αίτησή τους. Από εκεί και πέρα, οι επιτυχόντες στις εξετάσεις θα καταχωρούνται ψηφιακά, έτσι ώστε να μπορούν να οδηγήσουν νόμιμα από το επόμενο κιόλας λεπτό της επιτυχούς εξέτασης». Εξάλλου, όπως τονίζει ο στόχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι «να μετασχηματίσουμε την εμπειρία των πολιτών, αλλά και των επιχειρήσεων, στις καθημερινές τους συνδιαλλαγές με το Δημόσιο, βελτιώνοντας την ίδια στιγμή την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Καταργώντας χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες το κέρδος είναι αμφίδρομο για πολίτες και Δημόσιο, καθώς μπαίνει τελεία στην «ταλαιπωρία της ουράς», εξοικονομούνται πόροι, ‘χαμένες εργατοώρες’, αλλά και ανθρώπινο δυναμικό. Αξίζει δε να υπογραμμίσουμε ότι επενδύοντας στην απλοποίηση και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, επενδύουμε στην καθιέρωση διαδικασιών διαφάνειας, ενώ η απλοποίηση της καθημερινότητας των πολιτών, πιστεύω ακράδαντα ότι λειτουργεί ως άλλο κίνητρο πλήρους εντιμότητας».
Ψηφιοποιούνται 13 διαδικασίες για οδηγούς και οχήματα
Ο κατάλογος των 13 διαδικασιών που απλοποιούνται είναι ο εξής:
1. ΑΔΕΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ (ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ) – ΕΙΔΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Στόχος: απλούστευση της διαδικασίας και ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών (ή/και μέσω ΚΕΠ).
2. ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΔΕΙΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΕΙΧ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Στόχος: ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών. Άρση παρακράτησης κυριότητας οχημάτων
3. ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΟΚ
Στόχος: Επανασχεδιασμός και υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα των διαδικασιών βεβαίωσης και είσπραξης παραβάσεων του ΚΟΚ. Κατανομή ποσών για εθνικές και τοπικές δράσεις οδικής ασφάλειας.
4. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΟΥ (ΗΣΠΑΥ)
Στόχος: ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και τεχνικού φακέλου για έκδοση ανανέωση/ τροποποίησή/άδειας υδατοδρομίου
5. ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΟΔΗΓΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ (ΣΕΣΟ) – POINT SYSTEM
Στόχος: ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου και παρακολούθησης των παραβάσεων συγκριμένων διατάξεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ’ έξιν παραβατών οδηγών.
6. ΣΧΕΔΙΑ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΣΒΑΚ)
Στόχος: δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή των ΣΒΑΚ και ηλεκτρονική υποβολή του συνόλου των στοιχείων (από το στάδιο της υποβολής τους έως την παρακολούθηση της υλοποίησής τους). Πρόσβαση του ΥΠΥΜΕ (διαχειριστής) και κατ’ ελάχιστον των Δήμων / Περιφερειών ως φορείς εκπόνησης ΣΒΑΚ
7. ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ (ΟΠΩΣ ΓΙΑ ΟΔΗΓΟΥΣ ΤΑΞΙ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ)
Στόχος: Ηλεκτρονική καταγραφή / καταχώρηση επώνυμων καταγγελιών (μέσω κωδικών Taxis) και υποχρέωση feedback από πλευράς διαχειριστή (ενημέρωση πορεία της καταγγελίας, συστάσεις, πειθαρχικές ποινές).
8. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
Στόχος: Ηλεκτρονικό μητρώο αδειών κυκλοφορίας ιστορικών οχημάτων.
9. ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ
Στόχος: Επανασχεδιασμός και υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα όλων των σχετικών διαδικασιών
10. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Στόχος: Το σύστημα IRIS έχει αναπτυχθεί από το Υπουργείο Άμυνας και μπορεί να διατεθεί δωρεάν
11. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΚΔΟΣΗΣ ΚΑΡΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΤΑΧΟΓΡΑΦΟΥ
Στόχος: Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων από τους επαγγελματίες
12. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΥΡΩΣΕΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Ή ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ
Στόχος: Αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και διασφάλιση συμμόρφωσης των μεταφορικών επιχειρήσεων και των διαχειριστών τους προς το θεσμικό πλαίσιο μέσω της αξιόπιστης εφαρμογής του συναφούς κοινοτικού μηχανισμού
13. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΦΟΡΤΩΤΙΚΗ (e – CMR)
Στόχος: Ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος για την μετάβαση στην ηλεκτρονική φορτωτική.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!