Τα μέτρα για το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που ανακοίνωσε το πρωί της Παρασκευής από την Τεχνόπολη στο Γκάζι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, εξειδικεύτηταν από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ένας νέος τρόπος απόσυρσης, αλλά ένας νέος τρόπος ζωής. Το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί σε διαβούλευση και που ενδέχεται να έχει τροποποιήσεις, αποτελεί προϊόν περίπου 8 μηνών συνεργασίας με Υπουργείο Μεταφορών, Οικονομικών και Εσωτερικών. Ετσι, παρουσιάζουμε ένα πακέτο μέτρων της κυβέρνησης,» είπε ο Κωστής Χατζηδάκης.
Ουσιαστικά, το Σχέδιο των 100 εκατ. ευρώ, αφορά περίπου 10.000 οχήματα, ήτοι: 1.700 αμιγώς ηλεκτρικά για ιδιώτες, 1.500 καινούργια ηλεκτρικά δίκυκλα και 1.500 ηλεκτρικά ποδήλατα, 1.000 καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid ταξί, 6.000 καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid εταιρικής χρήσης.
Κίνητρα
Το οικολογικό μπόνους, πακέτο 100 εκατ. ευρώ για τους επόμενους 18 μήνες (2020 – 2021), προέρχεται από το ταμείο ρύπων. Είναι μόνο η αρχή. Θα ακολουθήσουν κι άλλα πακέτα χρημάτων, τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση και θα χρηματοδοτήσει την εγκατάσταση 1 εκατ. δημόσιων σταθμών φόρτισης.
Για αμιγώς ηλεκτρικά ΙΧ, η επιδότηση θα φθάνει έως 5.500 ευρώ και θα είναι στο 15% της αξίας, λιανικής τιμής προ φόρων. Παράλληλα, προβλέπεται ξεχωριστή ενίσχυση για αγορά φορτιστή έως 500 ευρώ.
Για τα ηλεκτρικά σκούτερ η ενίσχυση είναι στο 20% της αξίας και έως 800 ευρώ το όφελος.
Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, η ενίσχυση θα είναι στο 40% της αξίας, και έως 800 ευρώ επιδότηση. Το άνοιγμα προς το ποδήλατο δεν είναι ευκαιριακό.
Δίνεται και μικρή διάσταση απόσυρσης με μπόνους 1.000 ευρώ για απόσυρση παλαιού ΙΧ και 400 ευρώ για την απόσυρση μοτοσυκλέτας.
Για την αγορά καινούργιου ηλεκτρικού, δεν είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού, ωστόσο αν κάποιος αποσύρει παλαιό και αγοράσει καινούργιο, θα πάρει τα 1.000 ευρώ του μπόνους απόσυρσης και θα έχει μείωση στην τιμή αγοράς του καινούργιου ηλεκτρικού.
Για τα ταξί, η επιδότηση είναι στο 25% της αξίας και έως 8.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού, με την υποχρεωτική προϋπόθεση της απόσυρσης παλαιού ταξί, για την οποία ο ιδιοκτήτης θα λάβει επιπλέον 2.500 ευρώ. Κατά συνέπεια, το συνολικό όφελος θα φθάνει τις 10.500 ευρώ. Το ίδιο θα συμβεί και για την αγορά plug-in hybrid, όπου η επιδότηση είναι στο 15% της αξίας και έως 5.500 ευρώ, με επιπλέον 2.500 ευρώ επιδότηση για απόσυρση παλαιού ταξί.
Ο συνδυασμός των κινήτρων θα αποφέρει έκπτωση της τάξης του 25% στην τιμή του αυτοκινήτου.
Κίνητρα για ηλεκτρικά φορτηγά έως 3,5 τόνους, το 15% στην τιμή και έως 5.500 ευρώ.
Κίνητρα και για εταιρείες με στόλο τέτοιων οχημάτων για έως 6 οχήματα.
Φορολογικά κίνητρα
Ιδιώτες. Για παράδειγμα, για αγορά ενός ηλεκτρικού αξίας 30.000 ευρώ, υπάρχει έκπτωση δαπάνης προσαυξημένη κατά 50%. Το λογιστικό κόστος είναι 45.000 ευρώ, μείωσης φορολογητέου εισοδήματος.
Για αγορά plug-in hybrid οχήματα έως 50 γρ./χλμ. CO2 αξίας 30.000 ευρώ. Υπάρχει έκπτωση δαπάνης προσαυξημένη κατά 30%. Το λογιστικό κόστος είναι 39.000 ευρώ, μείωσης φορολογητέου εισοδήματος.
Ειδικά για τα νησιά, μέσω του προγράμματος «Επιχειρώ σε νησί», οι παραπάνω συντελεστές είναι 75% και 35%, αντίστοιχα.
Ιδιώτες – μίσθωση. Για μίσθωση ηλεκτρικού αξίας 30.000 ευρώ, με 300 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα, η έκπτωση δαπάνης είναι προσαυξημένη κατά 50%. Το λογιστικό κόστος είναι 450 ευρώ, μείωσης φορολογητέου εισοδήματος.
Για μίσθωση plug-in hybrid έως 50 γρ./χλμ. CO2 αξίας 30.000 ευρώ, με 300 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα, η έκπτωση δαπάνης είναι προσαυξημένη κατά 30%. Το λογιστικό κόστος είναι 390 ευρώ, μείωσης φορολογητέου εισοδήματος.
Επιχειρήσεις για παροχή ηλεκτρικού και plug-in hybrid. Για παραχώρηση ηλεκτρικού οχήματος ή plug-in hybrid σε εργαζόμενο, αξίας έως 40.000 ευρώ, δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος.
Αν ο εργαζόμενος φορτίζει για τις ανάγκες της εργασίας του, θα μετρά ως έξοδο για την εταιρεία και θα υπάρχει μείωση φορολογητέου εισοδήματος ανά όχημα.
Για παράδειγμα, στα 10 οχήματα, το ετήσιο κόστος φόρτισης είναι 400 ευρώ ανά όχημα, σύνολο 4.000 ευρώ και μείωση εισοδήματος κατά 4.000 ευρώ (0,24%)
Εταιρικός στόλος. Οι εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν έως 3 ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία γίνονται 6 οχήματα για εταιρείες που εδρεύουν σε νησιά.
Για αγορά ηλεκτρικού αξίας 30.000 ευρώ, υπάρχει 50% αύξηση απόσβεσης παγίου (π.χ.Για τη φόρτιση του ηλεκτρικού, η αύξηση απόσβεσης παγίου είναι 100%.
Για τοποθέτηση δημόσιου σταθμού φόρτισης, η έκπτωση δαπάνης είναι προσαυξημένη κατά 50% (π.χ. κόστος φορτιστή 2.000 ευρώ, λογιστικό κόστος 3.000 ευρώ, μείωση φορολογητέου εισοδήματος).
Επιχειρώ σε νησί, η έκπτωση δαπάνης προσαυξημένη κατά 70%.
Αν το σημείο φόρτισης εξυπηρετεί μια εταιρεία, η έκπτωση δαπάνης είναι προσαυξημένη κατά 30%.
Φορτιστές
Προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Εως τέλος 2021 όλοι αυτοκινητόδρομοι. Εως τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν σημεία για φορτιστές, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων να δημιουργήσουν 1200 σημεία με φορτιστές και έως το τέλος του 2020 να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους, ώστε το 70% των συνεργείων να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του ηλεκτρικού.
Σε όλες τις νέες οικοδομές, πρόβλεψη για θέση φορτιστή/ών και για τις παλαιές οικοδομές δεν θα χρειάζεται η συνέλευση της πολυκατοικίας. Υιοθέτηση και «έξυπνης φόρτισης» για συγκεκριμένες ώρες φόρτισης.
Επιδότηση σε κάθε ιδιώτη 500 ευρώ για εγκατάσταση φορτιστή στο σπίτι του.
Φορολογικά κίνητρα για εταιρείες παραγωγής μπαταριών και φορτιστών
Κίνητρα θα δοθούν αποκλειστικά τις ληγνιτικής περιοχές, Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη. Μείον 5% για τις 5 χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας, φορολογική απόσβεση προσαυξημένη κατά 15%, προτεραιότητα για διαδικασίες λειτουργίας.
Τι θα συμβεί με τα παλαιά αυτοκίνητα
Δεν θα γίνει καμία παρέμβαση στα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Θα γίνουν παρεμβάσεις ως προς τις πωλήσεις για τα παλαιά εισαγόμενα αυτοκίνητα. Απαγόρευση εισαγωγής Euro 1-3. Επίσης, θα επιβληθεί περιβαλλοντικό τέλος στα Euro 4 (10ετίας και άνω), της κλίμακας των 4000 ευρώ, για πιο καινούργια μεταχειρισμένα.
«Δεν είναι οι πλάκες του Μωυσή, μολονότι έγινε μεγάλος διάλογος,» είπε ο Κωστής Χατζηδάκης.
Στο νέο διαγωνισμό για λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα προβλέπονται τα ηλεκτρικά. Ο διαγωνισμός θα βγει τον Σεπτέμβριο. Τον Ιούλιο θα κυκλοφορήσουν πιλοτικά δύο ηλεκτρικά στην Αθήνα. Θα αγοράσουμε και υβριδικά, σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!